مقامات استرالیا اذعان کردند: هارون مونس که عامل ماجرای گروگان‌گیری سال گذشته در سیدنی بود فردی مرموز با ادعاهای گزاف و مشکلات روانی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته‌ی روزنامه‌ی گاردین، در جلسه‌ی دادگاهی که روز دوشنبه برای رسیدگی به حادثه گروگان گیری سال گذشته در سیدنی تشکیل شد هارون مونس، مهاجر ایرانی‌الاصل و عامل این ماجرا به عنوان فردی مرموز با ادعاهای گزاف توصیف شد.

مونس در مدت دو دهه اقامتش در استرالیا بیش از 20 بار نام خود را عوض کرده و محل زندگی خود را بارها تغییر داده بود. وی پیش از این ماجرا مدعی شده بود دلیل پناهندگی‌اش به استرالیا انتشار یک کتاب شعر در ایران بوده است که به دلیل آن مورد بازجویی قرار گرفته بود.

مایکل بارنز، بازپرس ایالت نیوسات ولز استرالیا در این جلسه گفت که اقدامات هارون مونس موجب تغییر سوالاتی در مورد امنیت ملی این کشور شده و از این رو این پرونده و زندگی شخصی مونس نیازمند تحقیقات ویژه است. بنابراین وی قصد دارد گذشته زندگی شخصی مونس را عمیقا مورد بررسی قراردهد.

هم‌چنین در این جلسه پرسش‌هایی درباره‌ی احتمال ارتباط مونس با گروه تروریستی داعش مطرح شد و این که آیا وی گروگان‌گیری سال گذشته را تنها با انگیزه‌های شخصی انجام داده است؟

بر اساس این گزارش هارون مونس در سال 1964 در شهر بروجرد در ایران متولد شد و دارای تحصیلات عالیه بوده است. وی در سال 1996 به دلایل نامعلوم از ایران خارج و به استرالیا پناهنده می‌شود.

مونس پیش‌تر به عنوان فروشنده فرش و نگهبان فعالیت می‌کرده است و همگان او را فردی عجیب و غریب یا مرموز توصیف می‌کنند. وی بعدتر با پوشیدن لباس روحانیت خود را به کسوت یک مبلغ در می‌آورد که به گزارش دویچه وله حتی جامعه اسلامی استرالیا نیز از پذیرش وی به عنوان یک روحانی سر باز زده بوده است.

انتظار می‌رود جلسه رسیدگی به پرونده حادثه گرونگانگیری در سیدنی یک سال به طول بیانجامد و نتیجه نهایی آن در سال 2016 اعلام شود.

به نوشته‌ی گاردین دولت ایران پس از وقوع این حادثه ضمن محکوم کردن گروگان‌گیری سیدنی اعلام کرد که پیش از این سوابق و شرایط روحی و روانی هارون مونس را مکررا با مقامات استرالیایی مطرح کرده و به آن‌ها درباره‌ی وی هشدار داده بود.

در این حادثه گروگانگیری که 17 ساعت به طول انجامید هارون مونس در دسامبر 2014 یک کافه در سیدنی به نام لینت را تصرف کرد و تعدادی از مردم را به گروگان گرفت. در این ماجرا 2 تن از گروگان‌ها که یکی‌شان مدیر کافه بود جان خود را از دست دادند. هم‌چنین مونس نیز در اثر شلیک گلوله پلیس در این حادثه کشته شد.

منبع: ایسنا