دو روایت مبهم در پرونده قتل پزشک اردبیلی
ضربات مرگبار چاقو، پایان آخرین ملاقات پزشك متخصص اردبیلی با بیمارش بود. دكتر پیرزاده صبح روز پنجشنبه، در حالی با ضربات چاقو پسر جوان به قتل رسید، كه در مورد انگیزه اصلی این جنایت، روایت‌های متفاوتی وجود دارد.

 ضربات مرگبار چاقو، پایان آخرین ملاقات پزشك متخصص اردبیلی با بیمارش بود. دكتر پیرزاده صبح روز پنجشنبه، در حالی با ضربات چاقو پسر جوان به قتل رسید، كه در مورد انگیزه اصلی این جنایت، روایت‌های متفاوتی وجود دارد. ارتباط پزشك و بیمار و ارتباط دوستی بین قاتل و مقتول، دو روایت متفاوتی است كه جزییات این حادثه را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

ساعت ١١ صبح پنجشنبه دكتر اصغر پیرزاده با ضربات چاقوی پسر جوانی، پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد. خبر قتل این پزشک اردبیلی به سرعت در فضای مجازی پخش شد و شایعات مختلفی به راه افتاد. شایعاتی كه روایت‌های مختلف و متفاوتی از قتل دكتر در فضای مجازی منتشر كرد. از طرفی مرگ این فوق تخصص آنکولوژی و خون، اعتراض مردم زیادی را در بر داشت. اما چیزی كه مشخص است این است كه هنوز انگیزه اصلی و جزییات این جنایت فاش نشده و هیچ كس نمی‌داند قاتل چرا و چگونه ضربت مرگبار چاقو را به دكتر پیرزاده وارد كرده است.

برخی‌ها می‌گویند دکتر پیرزاده درحالی‌که در بستر یک بیمار سرطانی در خانه وی حاضر شده بود، با ضربات چاقو همراه آن بیمار مورد هجوم قرار گرفته و ضربات چاقو به بدن وی وارد شده است. می‌گویند قاتل همراه یک بیمار بوده که پس از ضرب و جرح شدید پیکر نیمه جان این دکتر اردبیلی توسط بیمار به بیمارستان منتقل شده اما تلاش پزشکان نتیجه نداده و وی جان باخته است. اما برخی از شنیده‌ها نیز حاكی از آن است كه قاتل از دوستان دكتر پیرزاده بوده و بعد از دعوت مقتول به خانه‌اش او را با ضربات چاقو كشته است. این در حالی است كه قاتل دستگیر شده و انگیزه وی از این جنایت درحال بررسی است.

دکتر فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد جزییات حادثه با تایید رابطه پزشك و بیمار بودن قاتل و مقتول، به ایسنا می‌گوید: «دكتر پیرزاده ظهر پنجشنبه برای معاینه یک بیمار به خانه وی رفت و به دلایل نامشخص از سوی همراه نوجوان بیمار مورد حمله قرار گرفت و به ضرب چاقو مجروح می‌شود. با وقوع این حادثه سایر همراهان بیمار با اورژانس تماس می‌گیرند و این پزشک را به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل می‌کنند. اما دكتر هنگام رسیدن به بیمارستان فوت می‌کند. عامل این حادثه بلافاصله دستگیر می شود. درحال حاضر نیز اقدامات قضایی از سوی دستگاه قضایی با جدیت دراین‌باره درحال انجام است و به‌زودی به مردم اردبیل اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

اعترافات قاتل دستگیر شده پرده از واقعیت‌ها باز می‌کند

دکتر فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «پس از قتل اصغر پیرزاده توسط همراه بیمار، وزیر بهداشت تصمیم گرفته که به این استان سفر کند. همچنین تیمی از وزارت بهداشت برای بررسی این حادثه به اردبیل می‌آیند و قتل دکتر پیرزاده را بررسی می‌کنند. با این وجود دکتر سیدحسن‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرده است که به اردبیل بیاید و یا در صورت عدم توفیق یکی از معاونان خود را به اردبیل بفرستد. در این زمینه قرار شده که موضوع را پیگیری و به ایشان انتقال دهم تا تصمیم گیری شود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: « متهم دستگیر شده اما هنوز دلایل خود را از این اقدام بازگو نکرده است. ولی قطعا با دستگیری قاتل پزشک اردبیلی و اعترافاتی که خواهد داشت پرده از بسیاری واقعیت‌های این حادثه ناگوار برداشته خواهد شد.»

در ادامه یکی از دوستان نزدیک مرحوم پیرزاده در باره این حادثه می‌گوید: «مرحوم دکتر پیرزاده تنها فوق‌تخصص آنکولوژی اردبیل، دوست چند ساله ام، آن‌قدر مهربان بود که به منظور ویزیت بیمارش به خانه بیمار رفته بود اما توسط همراهان این بیمار ضربات چاقو بر بطن چپ‌اش وارد شد. پس از این قتل مشخص شد كه قاتل پسر بچه ١٨ ساله بود که در اورژانس گریه می‌کرد و پیگیر زنده ماندنش بود. وقتی از آن پسر جوان علت رفتارش را جویا شدم، گفت من به شما جواب نمی‌دهم.»

یکی دیگر از متخصصان اردبیلی نیز می‌گوید: «حدود ٨‌سال است که دكتر را می‌شناسم و آنچه که از وی دیده‌ام ادب، احترام و رضایت بیماران وی بوده است. از طرفی پدر جوان ضارب به مدت ٧‌سال بود تحت نظر مرحوم پیرزاده قرار داشت اما در سال‌های گذشته وضع جسمانی‌اش وخیم‌تر شده بود. همین باعث شده بود كه این جنایت رقم بخورد. بنابراین جامعه پزشکی اردبیل نیز در راستای همدردی با خانواده دكتر روز شنبه را در اردبیل عزای عمومی اعلام کرده‌اند.»

یكی دیگر از متخصصان اردبیل درباره این حادثه به «شهروند» می‌گوید: «دكتر پیرزاده یكی از متخصصان خوشنام و باسواد و بادقت بود كه استادیار دانشگاه نیز بود و همیشه نسبت به بیمارانش تعهد خاصی داشت. او وقتی كه صبح پنجشنبه در بیمارستان حضور داشت، خانواده یكی از بیمارانش كه چندین ‌سال تحت درمان وی بود و سرطان داشت با او تماس گرفتند. او رفت و دیگر برنگشت. هنوز انگیزه دقیق متهم مشخص نیست ولی گویا متهم گفته كه پدرش نباید شیمی‌درمانی می‌شده، ولی دكتر او را شیمی‌درمانی كرده است. برای همین او را به قتل رسانده است.»

او می‌گوید: «هیچ چیزی مشخص نیست و هنوز منابع رسمی زوایای این جنایت را اعلام نکرده‌اند وباید منتظر خبرهای بعدی باشیم.»

نامه اینستاگرامی وزیر كشور در مورد این حادثه

وزیر کشور نیز پس از وقوع این اتفاق در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حادثه ناگوار به وقوع پیوسته در اردبیل ضمن ایجاد تاثر و تالم در بین هموطنان، باردیگر ضرورت التزام به رعایت قانون و پرهیز از خشونت برای ایجاد امنیت روانی در جامعه را مورد تأکید قرار داد. به منظور تثبیت نظم و اعمال صحیح و صریح مقررات و ضوابط قانونی مرتبط و حفظ آرامش و اطمینان هموطنان، لازم است شورای تأمین استان در سریع‌ترین زمان ممکن برای بررسی ابعاد مختلف حادثه و ارایه گزارش آن به مراجع ذی‌صلاح و مردم شریف تشکیل جلسه دهد. به هموطنان عزیزم نیز توصیه می‌کنم به فضای غیرواقعی شکل گرفته در برخی رسانه‌های غیررسمی و مجازی توجه نکرده و آخرین نتایج بررسی‌ها را صرفا از مراجع رسمی و قانونی پیگیر شوند.»

قاتل دکتر پیرزاده از همراهان بیمار نبود

این‌ها همه در حالی است كه ناصر عتباتی در مورد این پرونده با رد همه این خبرها به ایرنا می‌گوید: «دکتر اصغر پیرزاده فوق‌تخصص آنکولوژی و سرطان ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه با استفاده از کارد آشپزخانه به قتل رسید. دكتر پیرزاده با خودروی شخصی خود و به دعوت قاتل که جوانی دانشجو حدودا۲۳ ساله است، به خانه او رفته بود.

دكتر پیرزاده از آشناهای قاتل بود ولی در خانه او به قتل رسید. ماموران نیروی انتظامی نیز پس از اطلاع از موضوع خودروی مقتول را در مقابل محل وقوع جرم شناسایی و قاتل را دستگیر کردند. متهم پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرده است. درحال حاضر نیز براساس تحقیقاتی که تاکنون به عمل آمده و برخلاف آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده، هیچ‌گونه رابطه بیمار و پزشک بین قاتل و مقتول وجود نداشته است. تحقیقات تکمیلی ازجمله در زمینه انگیزه وقوع این جرم هم اکنون توسط پلیس آگاهی اردبیل و دادستانی ادامه دارد.»

عتباتی می‌گوید: «اخباری که تاکنون در زمینه وقوع این قتل و انگیزه‌های قاتل در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده صحت ندارد. انگیزه قتل در دست بررسی است و دستگاه قضا به صورت فوق‌العاده و در سریع‌ترین زمان ممکن به این پرونده رسیدگی می‌کند. انگیزه قتل این پزشک حاذق متخصص خون در دست بررسی است. دستگاه قضا به‌طور قاطع و به‌صورت فوق‌العاده و در سریع‌ترین زمان ممکن به این پرونده رسیدگی می‌کند.»

نامه زالی به دادستان و فرمانده ناجادر پی قتل پزشکی در اردبیل

همچنین در ادامه دکتر علیرضا زالی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای مشترک به دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی کشور و استاندار اردبیل خواستار رسیدگی به حادثه قتل پزشک اردبیلی شد و گفت: «خدشه به جایگاه جامعه پزشکی مستلزم انجام مداخلات قانونی سریع و قاطع است.»

او در این نامه گفته است: «با کمال تاسف باخبر شدیم یکی از همکاران خدوم جامعه پزشکی کشور در شهر اردبیل به قتل رسید. ضرب و جرح فجیع و قتل این پزشک فوق‌تخصص و عضو هیأت علمی دانشگاه که مورد وثوق جامعه پزشکی اردبیل و مردم منطقه بود، جامعه پزشکی و دانشگاهی اردبیل و کشور را در بهت و اندوهی عمیق فرو برده و عواطف مردم شریف اردبیل را جریحه‌دار کرده است.

بنابراین با توجه به موج نگرانی و کدورت‌خاطر جامعه پزشکی استان و با عنایت به اهمیت و حساسیت این مساله، مسئولان ذی‌ربط دستور فرمایند رسیدگی به این موضوع به‌طور ویژه و در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد.» با توجه به صحبت‌های همکاران مقتول، اظهارات دادستان اردبیل و پیام وزیر کشور هنوز به‌طور قطع رابطه قاتل و مقتول مشخص نیست و تنها اعترافات قاتل و گزارش رسمی دادگستری اردبیل به این تناقضات پایان خواهد داد.

منبع:روزنامه شهروند