بیانیه مخالفان گزارش نهایی برجام در مجلس
پنج عضو مخالف گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در بیانیه ای متن گزارش برجام را یکسونگر خواندند و تاکید کردند: بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد را نادیده گرفته است.

عباسعلی منصوری آرانی اظهار داشت: پنج نفر از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام و مخالفین گزارش پایانی این کمیسیون در بیانیه ای مواضع خود را اعلام کرده اند.وی اظهار داشت: این بیانیه به امضای علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد، غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم کاشان و منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل رسیده است.

متن این بیانیه بدین شرح است:

5 تن از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام با صدور بیانیه ای خطاب به ملت ایران آورده اند:

ملت شریف ایران

امروز گزارش بررسی برجام توسط کمیسیون ویژه در صحن علنی مجلس قرائت گردید. وظیفه خود می دانیم در جهت تنویر افکار عمومی و بیان واقعیت های موجود نکاتی چند که طرح آن ضرورت دارد به استحضار رسانده شود.

شاکله اعضای کمیسیون که براساس توافق نسبی فراکسیون های سیاسی مجلس شکل گرفت از ابتدا بیانگر ورود جریان یکسویه در شکل گیری، تنظیم گزارشات و مدعوین بود به نوعی که بنا بر اصرار و اعمال رئیس محترم کمیسیون به شکل پدیده جدیدی که دون شأن مجلس بود گزارشات و نهایتا متن نهایی به اذعان رئیس محترم کمیسیون خارج از مجلس تدوین گردید.

حسب مصوبه کمیسیون مقرر گردید کمیسیون گزارشات کمیته های پنج گانه تخصصی را استماع، بحث و نقطه نظرات اعضا را اعمال نماید.

علیرغم طرح گزارشات کمیته ها که نسخه ای از آن موجود است روایت نهایی تنظیم شده توسط ریاست محترم کمیسیون که در جلسه نهایی تقدیم صحن کمیسیون گردید خلاف جریان قبلی بوده و تنظیم شده براساس گفتمانی بود که از ابتدا مخالف برجام بودند.

متأسفانه به دلیل سوگیری حاکم بر کمیسیون به تذکرات دلسوزانه اعضا توجه نشد و گزارش یکسونگر که خارج از کمیسیون تدوین شده بود به رأی اعضای حاضر در کمیسیون (3 نفر از اعضا به دلیل اعتراض جلسه را ترک کرده بودند) گذاشته شد که نهایت با رأی 6 نفر مثبت و 4 نفر منفی به تصویب رسید.

ما امضا کنندگان زیر اعتقاد داریم بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد نادیده گرفته شده است.
در جهت بیان واقعیت های برجام ضمن رد گزارش ارائه شده به پیوست گزارش آثار مثبت و یا دستیافت های برجام را تقدیم ملت شریف ایران می نماییم و از عموم سیاسیون و ملت ایران درخواست نماییم حسب فرمایش مقام معظم رهبری که برجام بایستی عامل وحدت جامعه گردد عمل نمایند.

گفتنی است امضا کنندگان این بیانیه، در گزارشی 165 دستاورد جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک را مورد تاکید قرار دادند.

متن گزارش آثار مثبت و دستیافت های جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک به شرح زیر است:

165 دستاور جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک:

الف) کلان

بین المللی

1- برای اولین بار در تاریخ معاصر، تمامی قدرت های به ظاهر درجه اول دنیا، علی رغم تضادهای داخلی خود، با یک کشور دیگر، که از دید آنها یک قدرت متوسط است، از موضع برابر به مذاکره می نشینند.

2- برای اولین بار در تاریخ معاصر و در پی یک چالش سنگین دوازده ساله آمریکا و جهان غرب تمامی سیاست های تهدیدی و تحریمی خود را شکست خورده اعلام کرده و به خواسته های ایران تن در می دهند.

3- برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، شش قطعنامه الزام آور ذیل فصل هفتم منشور بدون حتی یک ساعت اجرا به صورت یک جا لغو می شوند.

4- برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل متحد یک کشور از ذیل فصل هفت منشور بدون جنگ و درگیری و تنها از طریق مذاکره خارجی می گردد.

5- برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، این شورا غنی سازی توسط یکی از کشورهای در حال توسعه عضو ملل متحد را رسما و صراحتا مورد پذیرش قرار می دهد.

6- اما برای چندمین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اراده ملت بزرگ و دلاور ایران برخواست و اراده آمریکا و سایر قدرت های بزرگ جهانی غلبه می نماید. سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ادامه غنی سازی و عدم تعلیق حتی برای یک روز، آب سنگین برای راکتور اراک، و ادامه کار فردو» بر کرسی می نشیند و سیاست آمریا و غرب مبنی بر «غنی سازی صفر، عدم وجود راکتور آب سنگین، و تعطیلی فردو» شکست می خورد.
7- و باید اضافه کرد شکست پروژه ایران هراسی و تهدید سازی از ایران در سطح بین المللی

8- و شکست پروژه امنیتی سازی ایران و در نتیجه از بین رفتن زمینه تهدید و برخورد نظامی،

9- و ارتقای تصویر جمهوری اسلامی در سطح بین المللی به عنوان یک قدرت تاثیر گذار و برخوردار از منطق و عقلانیت سیاسی

منطقه ای:

10- برای اولین بار ایجاد شکاف عمیق بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران، شکاف بین این دو حتی در مسائل غیر مرتبط با ایران نیز پدیده ای نادر به شمار می رود.

11- برای اولین بار چالش و تعارض علنی و بی پروای رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت علنی، که منجر به بی اعتبار شدن شخص نتانیاهو حتی در بین صهیونیستها گردید.

12- شکست لابی صهیونیسم برای اولین مرتبه در کنگره آمریکا فقط گروه موسوم به ایپک بیش از 40 میلیون دلار برای رد توافق در کنگره آمریکا هزینه کرد.

13- تثبیت و تحکیم اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی به واسطه پذیرش و اذعان به توانایی های ایران توسط قدرتها

14- به رسمیت شناخته شدن نقش و نفوذ منطقه ای ایران در پی مذاکرات موفقیت آمیز هسته ای

15- اثبات توانایی های سیاسی و دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی برای حل بحران های عمیق منطقه ای و فرامنطقه ای بر اساس منافع ملی کشور

16- خوشحالی و امیدواری و ایجاد اعتماد به نفس در دوستان و متحدین منطقه ای ایران
17- باز شدن زمینه همکاری گسترده تر با شرکای سنتی ایران مثل روسیه، چین و هند به دلیل برداشته شدن موانع ناشی از تحریم ها

ملی:

18- حفظ و تحکیم عزت و غرور ملی با به سرانجام رسیدن و تحقق شعار اصولی «انرژی هسته ای حق مسلم ماست»

19- از بین رفتن تحریم ها و هزینه های اقتصادی و مالی ناشی از آنها

20- ایجاد زمینه لازم برای تقویت توانایی ها و ظرفیت های اقتصادی و علمی جمهوری اسلامی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی

21- مشخص شدن دیپلماسی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامی ایران، در کنار توانایی های سیاسی، دفاعی و منطقه ای

22- تقویت روحیه اعتماد به نفس و حس افتخار ملی

23- تقویت انسجام و وحدت ملی و ارتقای همبستگی عمومی به واسطه اثبات درستی مواضع هسته ای جمهوری اسلامی ایران

24- ارتقای بلوغ سیاسی و مدارای اجتماعی به واسطه رواج مباحثه فراگیر ملی و فراهم شدن فضای استثنایی برای بحث ملی بین موافقین و منتقدین در فضای سازنده

25- ایجاد زمینه لازم برای مقابله با فسادهای اداری و مالی ناشی از تحریم ها و تقویت عدالت اجتماعی

ب) برنامه هسته ای:

26- شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسند.

27- شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی اعمال حقوق هسته ای ملت ایران به شمول غنی سازی و آب سنگین، را در چارچوب معاهدات بین المللی محترم می شمارند.

28- برنامه هسته ای ایران که با قلب حقایق و به ناحق به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی معرفی شده بود اکنون به موضوعی برای همکاری بین المللی با سایر کشورها در قالب استانداردهای بین المللی تبدیل می گردد.

29- ایران بعنوان یک قدرت دارای فناوری هسته ای و برخوردار از برنامه هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه کامل سوخت و غنی سازی، توسط سازمان ملل متحد مورد شناسایی قرار می گیرد.

30- با صدور قطعنامه جدید ذیل ماده 25 منشور ملل متحد برنامه هسته ای ایران در کلیت خود از ذیل فصل هفت منشور خارج و تحول ماهوی در نحوه برخورد شورای امنیت با برنامه هسته ای ایران ایجاد گردید.

31- زیر ساخت هسته ای ایران حفظ خواهد شد. همه تاسیسات و مراکز هسته ای ایران به کار خود ادامه خواهند داد بر خلاف خواسته های اولیه طرف مقابل هیچ کدام نه برچیده می شوند نه تعطیل

32- فعالیت های تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران در تمامی حوزه ها از جمله غنی سازی بدون محدودیت و بر اساس نیازهای کشور و برنامه های سازمان انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.

33- ایران بعنوان یک تولید کننده محصولات هسته ای به خصوص دو محصول راهبردی «اورانیوم غنی شده» و «آب سنگین» وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریم ها و محدودیت ها علیه صادرات و واردات مواد هسته ای که بعضا 35 سال در جریان –بی تاثیر می گردد.

34- در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای راکتورهای تحقیقاتی و طیف وسیعی از پیشرفته ترین حوزه های صنعت هسته ای ایجاد می گردد.

ج- غنی سازی

35- سیاست جلوگیری از غنی سازی ایران شکست خورده و برنامه غنی سازی ایران بدون یک روز توقف و یا تعلیق ادامه می یابد.

36- هیچ سانتریفیوژی از بین نخواهد رفت و تمامی سانتریفیوژهای اضافی برای استفاده در مراحل بعدی به طور سالم در مکان امن و حفاظت شده در نطنز انباز خواهند شد.

37- جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک طرح مدون و دقیق علمی و فنی در 8 سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش برخی محدودیت ها تمام پایه های علمی و کاربردی لازم را برای حرکت به سمت غنی سازی صنعتی و تجاری با بهره وری ایجاد خواهد کرد.

38- پس از طی دوره 8 ساله محدودیت، ظرفیت غنی سازی ایران بر اساس برنامه ریزی های سازمان انرژی اتمی برای تکمیل، تولید و راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته توسعه خواهد یافت.

39- برنامه هسته ای بلند مدت کشورمان با چشم انداز واقع بینانه برای حصو به غنی سازی صنعتی به گونه ای که در یک فاصله 15 ساله قادر به تامین سوخت حداقل 5 نیروگاه هسته ای باشد تدوین خواهد شد.

40- این برنامه که نمایانگر اهداف مراحل اجرایی و جدول زمانی برای رسیدن به این اهداف می باشد در آژانس بین المللی انرژی اتمی ثبت خواهد شد.

41- یک برنامه تحقیق و توسعه پیشرفته جهت گیری برنامه هسته ای ایران به سمت اهداف اعلام شده را تضمین خواهد نمود.

42- کار تحقیق و توسعه بر روی کلیه سانتریفیوژ کلیدی و پیشرفته ایران از جلمه IR4- IR5-IR6-IR8 می یابد.

43- سانتریفیوژ های پیشرفته IR6ایران با ظرفیت 10 برابر سانتریفیوژهای کنونی از ابتدای اجرای توافق در یک شیب معقول علمی در زنجیره های میانی تحقیق و توسعه تکمیل و از سال هشتم به تولید تدریجی خواهد رسدی.

44- سانتریفیوژ های پیشرفته IR8ایران با ظرفیت اسمی حداقل 20 برابر سانتریفیوژها کنونی که در دو سال اخیر طراحی شده اند، در کمتر از یک سال از اجرای توافق وارد مرحله آزمایشات فنی با گاز می شوند و مراحل تحقیق و توسعه آنها در زنجیره های میانی بر اساس دقیق ترین استاندارهای کاربردی تکمیل شده و از سال هشتم وارد مرحله تولید تدریجی خواهند شد.

45- ظرفیت غنی سازی ایران در حد 6104 ماشین سانتریفیوژ IR1برای مدت 10 سال بوده و سپس در فاصله حداکثر 5 سال به ظرفیت صنعتی طراحی شده خواهد رسدی. از این تعداد 5060 ماشین در نطنز به غنی سازی می پردازند.

46- سانتریفیوژ های مازاد در انبارهای زیرزمین نگهداری شده و برای جایگزینی سانتریفیوژهای از رده خارج شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

47- به غیر از 300 کیلو مواد غنی شده که بعنوان ذخیره نگهداری خواهد شد مازاد تولید برای 15 سال حسب تشخیص ایران

الف- در قبال دریافت معادل اورانیوم طبیعی در بازارهای بین المللی به فروش خواهد رسید یا

ب- به مجتمع سوخت واجد استانداردهای بین المللی تبدیل خواهد شد یا

ج- به اورانیوم طبیعی رقیق خواهد شد.

48- ایران به عنوان صادر کننده اورانیوم غنی شده مورد شناسایی قرار گرتفه و وارد بازارهای بین المللی این کالای استراتژی خواهد شد.

49- کشورهای 1+5 ایران را در دستیابی به فن آوری پیشرفته برای رسدین به استانداردهای جهانی سوخت کمک خواهند کرد.

50- ایران به تدریج به تولید کننده سوخت هسته ای تبدیل می گردد. مجتمع های سوخت تولید شده در ایران از شمول 300 کیلو ذخیره خارج هستند.

51- ایران سطح غنی سازی خود را در حد 67/3 درصدکه مناسب برای سوخت راکتورهای هسته ای قدرتی و تحقیقاتی است تا 15 سال حفظ خواهند کرد و پس از آن با توجه به نیازهای روز خود تصمیم خواهند گرفت.

52- سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران از ذخایر اکسید 20 درصد موجود در ایران تامین خواهد شد و در صورت اتمام این ذخایر با تعهد کشورهای 1+5 سوخت مزبور و یا اکسید اورانیوم 20 درصد از بازارهای بین المللی تامین خواهد شد.

53- تاسیسات نطنز با دارا بودن ظرفیت لازم برای نیازهای غنی سازی صنعتی ایران متناسب با توسعه سهم برق هسته ای در سبد انرژی کشور در افق 15 سال آینده تمامی نیازهای غنی سازی ایران را تامین خواهد کرد.

اراک:

54- راکتور آب سنگین اراک کماکان ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و خواسته های اولیه برای برچیده شدن یا تبدل آن به راکتور آب سبک به کنار گذاشته شده اند.

55- این راکتور مدرن سازی شده و در قالب یک مشارکت بین المللی با همکاری صاحبان پیشرفته ترین و امن ترین فنآوری های روز جهانی قابلیت های بیشتر و آزمایشگاه ها و تاسیسات جدید به آن اضافه خواهد شد.

56- با باز طراحی قلب این راکتور قابلیت های جدید شامل تست سوخت، تست مواد ساختاری، تولید انواع رادیاتورها و رادیو ایزوتوپ هایی که مستلزم شارنوترونیک بسیار بالا می باشند به قابلیت های این راکتور اضافه خواهد شد.

57- طراحی جدید ضمنا باعث خواهد شد تا مواد رادیو اکتیو با قابلیت استفاده در مصارف غیر صلح آمیز در سوخت مصرف شده به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

58- کشورهای 1+5 برای تولید سوخت راکتور مدرن اراک مطابق با آخرین استاندارهای بین المللی با ایران از طریق انتقال تکنولوژی همکاری خواهند کرد.

59- قلب جدید راکتور با طراحی دانشمندان ایرانی و در قالب یک همکاری بین المللی که تحت مدیریت ایران خواهد بود ساخته خواهد شد.

60- با توجه به معضلات زیست محیطی و هزینه بالای نگهداری سوخت مصرف شده راکتور آب سنگین اراک به خارج از کشور فرستاده خواهد شد.

61- کارخانه تولید آب سنگین در اراک به کار خود ادامه خواهد داد.

62- تولیدات مازاد بر نیاز این کارخانه به بازارهای جهانی و به قیمت های جهانی عرضه خواهد کرد. بدین ترتیب ایران بعنوان یکی از معدود تولید کنندگان آب سنگین در جهان وارد بازارهای بین المللی می شود.

63- در حوزه بازفراوری ایران به جداسازی رادیوایزوتوپ های صنعتی و پزشکی از نمونه های تابش دیدن اورانیوم غنی شه ادامه خواهد داد.

64- ضم حفظ راکتور آب سنگین اراک طی 15سال آتی ایران راکتور های تحقیقاتی مدرن دیگری بر پایه آب سبک خواهد داشت.
فردو

65- ارزش و ظرفیت راهبردی تاسیسات فردو بعنوان تضمینی برای صیانت از سایر تاسیسات هسته ای کشور هب طور کامل حفظ خواهد شد.

66- در عین حال فردو همچنان بعنوان یک تاسیسات هسته ای باقی خواهد ماند.
67- این تاسیسات تحت عنوان مرکز هسته ای فیزیک و فناوری به امور تحقیق و توسعه هسته ای در حوزه های مختلف و نیز تولید ایزوتوپ های پایدار برای مصارف پرکابرد صنعتی و پزشکی (رادیو داریوها) خواهد پرداخت.

68- تعداد 1044 دستگاه سانتریفیوژ IR1با تمامی زیرساخت های ضروری در فردو حفظ می شود که دو زنجیره آن به صورت روشن و در حال چرخش خواهند بود.

69- سانتریفیوژ های مازاد برای جایگزینی سانتریفیوژ های از رده خارج شده در مکان امن و حفاظت شده در نطنز نگهداری خواهد شد.

70- همکاری دو جانبه با کشور روسیه برای تولید ایزوتوپ های پایدار از طریق سانتریفیوژ که یک فناوری جدید در کشور خواهد بود در فردو صورت می گیرد.

و- همکاری های صلح آمیز بین المللی

71- کشورهای عضو 1+5 در پروژه های فناوری صلح آمیز هسته ای در ایران که از جمله شامل موارد زیر می گردد مشارکت خواهند کرد.

72- سایر کشورها علاقمند نیز امکان مشارکت در اینر پروژه ها را دارند.

73- قطع نامه شورای امنیت همکاری کشورها با ایران در این حوزه را تشویق و ترغیب کرده است.

74- نیروگاه هسته ای قدرتی ایمن همراه با فناوری های مربوطه

75- راکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوری های مربوطه

76- مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک

77- تولید سوخت هسته ای از جمله سوخت های مدرن

78- تحقیق و توسعه روی فناوری های پیشرفته هسته ای همچون گداخت هسته ای انواع شتاب دهنده ها، فیزیک پلاسما

79- پزشکی هسته ای و رادیو داروها از جمله شامل تاسیس مرکز منطقه ای فوق مدرن پزشکی هسته ای فناوری لیزر برای کاربردهای پزشکی و ...

80- توسعه نیروی انسانی

81- نظام ایمنی هسته ای

82- پادمان و امنیت هسته ای

83- مدیریت پیسماند های حاصل از فعالیت های هسته ای

84- حفاظت از محیط زیست

85- سایر پروژه های متصور در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای

ز: شفاف سازی

86- اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران به صورت داوطلبانه خواهد بود و تنها در صورت ایفای تعهدات طرف مقابل در مراحل بعدی آن را برای تصویب به مجلس محترم شورای اسلامی تسلیم خواهد کرد.

87- ایران مطابق با قوانین خود و وفق مفاد موافقتنامه جامع پادمان، تسهیلات بیشتری برای کار آژانس قائل خواهد شد ولی آژانس اجازه استفاده از دوربین های آنلاین و یا هر ابزاری که مستلزم انتقال آنلاین اطلاعات تأسیسات هسته ای ایران به خارج از کشور باشد را به هیچ وجه نخواهد داشت.

88- دسترسی آژانس به مراکز اعلام نشده تنها به صورت مدیریت شده و پس از طی روند طولانی مندرج در برجام تأمین خواهد شد و مبتنی بر احترام به حاکمیت و رعایت ملاحظات حفظ اسرار نظامی و امنیتی کشور خواهد بود.

89- هرگونه اختلاف نظر احتمالی بین ایران و آژانس به جای آن که به شورای حکام آژانس ارجاع داده شود در یک بازه زمانی منطقی از طریق کمیسیون مشترک متشکل از ایران و اعضای 1+5 حل و فصل خواهد شد.

90- نه به آژانس و نه به هیچ فرد و نهاد دیگری اجازه اقدامات خارج از رویه های معمول، قوانین و مقررات پروتکل های بین المللی و بازرسی از مراکز نظامی ایران داده نخواهد شد.

91- نه به آژانس و نه به هیچ فرد و نهاد دیگری اجازه کوچک ترین دسترسی یا نظارت به مراکز موشکی یا سیستم های موشکی ایران داده نشده و نخواهد شد.

92- ابهام های مطروحه نسبت به گذشته برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، در یک چارچوب محدود و مورد توافق با آژانس حداکثر تا پایان سال 2015 میلادی حل و فصل خواهد شد.

93- کلیه قطعنامه های تحریمی ناعادلانه شورای امنیت ملل متحد (1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929، 2224) که ایران را تحت ماده 41 فصل 7 منشور قرار داده بودند، از طریق صدور یک قطعنامه جدید به یکباره لغو گردیدند.

94- قطعنامه جدید «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد تأیید قرار داده و نوعی الزام حقوقی بین المللی برای آن ایجاد کرده است.

95- شورای امنیت صراحتا اعلام نمود که رویکرد خود را نسبت به موضوع هسته ای ایران به طور اساسی تغییر داده و برداشت گذشته از این برنامه به عنوان «تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی» را کنار گذاشته است.

96- کلیه تحریم های اقتصادی و مالی تحمیل شده علیه کشورمان در قطعنامه های گذشته به طور کامل لغو گردید.

97- مبنا و مستمسک اصلی تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه ایران یعنی درخواست برای تعلیق غنی سازی، برچیده شدن سایت فردو، تعطیلی سایت اراک، توقف برنامه آب سنگین و تمامی فعالیت های تحقیق و توسعه غنی سازی که به موجب قطعنامه های قبلی ممنوع شده بود، به طور کامل از سوی شورای امنیت ملغی شده است.

98- مجوز های گسترده ای در قالب قطعنامه های تحریمی شورای امنیت برای اعمال تحریم ها و اقدامات محدود کننده یکجانبه به کشورها داده شده بود، کاملا به کنار نهاد شده است.

99- ممنوعیت صادرات اقلام دو منظوره به موارد مربوط به تأمین، فروش و انتقال مواد و فناوری های هسته ای حساس به ایران برداشته شده و امکان خرید قانونی اقلام و نیازهای صنعت هسته ای کشور که قبلا به دلیل تلقی شورای امنیت از برنامه هسته ای ایران بعنوان یک نگرانی اشاعه ای ممنوع شده بود، از طریق کمیسیون مشترک فراهم و تسهیل خواهد شد.

100- تحریم تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت ها جایگزین خواهد شد به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم خواهد گردید. این محدودیت ها نیز بعد از 5 سال به طول کامل لغو خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام کرده است که به سیاست همیشگی خود درخصوص اتخاذ اقدامات لازم جهت حفظ صلح و امنیت در منطقه ازجمله در مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد.

101- توسعه برنامه دفاعی موشکی کشور که قبلا در قالب ماده 41 از فصل هفتم منشور به شکل الزام آور منع شده بود، به شکل یک محدودیت غیرالزام آور و صرفا در رابطه با موشکهای طراحی شده برای حمل کلاهک های هسته ای که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، در یک بازه زمانی معین تعدیل خواهد گردید، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که به سیاست همیشگی خود درخصوص تحریم تسلیحاتی ادامه خواهد داد.

102- افراد و نهادهایی که به بهانه ارتباط با برنامه هسته ای ایران مورد تحریم قرار گرفته اند از فهرست تحریمی خارج خواهند شد.

103- تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مرتبط با انرژی هسته ای بطور کامل لغو گردید.

104- ساز و کاری برای حل اختلافات پیش آمده و تشخیص عدم پایبندی عمده برجام توسط هریک از طرف ها و تبعات ناشی از آن، ایجاد شده است به گونه ای که ایران و 1+5 به صورت برابر امکان بازگشت به شرایط پیش از برجام را در صورت عدم اصلاح موارد عدم پایبندی خواهند داشت.

105- بین مفاد قطعنامه جدید و مفاد برجام به صورت روشن تمایز وجود دارد و نقض قطعنامه به معنای نقض برجام (که تبعات خود را دارد) نخواهد بود.

106- به طور بی سابقه ای شورای امنیت موضع قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه درصورت اعمال مجدد تحریم های شورای امنیت، اقدامات داوطلبانه خود را کلا یا جزئا متوقف خواهد نمود. به رسمیت شناخته و در قطعنامه صراحتا آورده است.

107- قطعنامه جدید دارای یک نقشه راه می باشد که، به صورت بی سابقه ای در قطعنامه های شورای امنیت، لغو خود را نیز پیش بینی نموده و صراحتاً آورده است که مفاد این قطعنامه پس از ده سال لغو خواهد شد.

108- و بالاخره در یک اقدام نادر در قطعنامه های شورای امنیت قدرتهای بزرگ در قطعنامه جدید خود بخشی از موضوع قطعنامه شده و برای خود تعهد ایجاد کرده اند.

ط) تحریم های یک جانبه آمریکا و تحادیه اروپایی:

کلیات

109- فروریختن شاکله و ساختار تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپایی با از بین رفتن پایه مشروعیت آنها (قطعنامه های تحریمی و فصل هفتی شورای امنیت) و شکسته شدن فضای روانی بین المللی که علیه ایران ایجاد کرده بودند.

110- تمامی تحریم های اقتصادی و مالی در حوزه های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل وضع شده توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا که به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده است، در ابتدای اجرای توافق به طور یک جا لغو می شوند.

111- ممنوعیت یا محدودیت همکاری های اقتصادی با ایران در تمامی عرصه ها ازجمله سرمایه گزاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، و سایر زمینه ها مرتفع خواهد شد.

112- ده ها میلیارد دلار از درآمدهای ایران که طی چند سال گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه در خارج از کشور مسدود شده است آزاد خواهد شد.

113- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش و شرکت های تابعه، ایران ایر و بسیاری از دیگر نهادها، بانک ها موسسات کشورمان (در مجموع حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی) از شمول تحریم ها خارج می شوند.

114- دسترسی بیشتر ایران به حوزه های تجاری، ناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد.

115- برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد گشت.

116- ایالات متحده و اتحادیه اروپایی تعهد داده اند از اعمال مجدد تحریم های لغو شده، که به منزله نقض تعهدات آنها در برجام تلقی خواهد شد، خودداری نمایند.
بخش بانکی، مالی و بیمه:

117- کلیه اموال و وجوه متعلق به دولت ایران، بانک مرکزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نزد موسسات مالی خارجی مسدود گردیده، بدون هیچ قید و شرطی می تواند مورد استفاده صاحبان این اموال و وجوه قرار گیرد.

118- رفع تحریم از انتشار و فروش اوراق قرضه

119- رفع تحریم از انتشار و فروش اوراق قرضه ای که با ضمانت دولت ایران صادر گردیده است.

120- رفع تحریم از دریافت وام های خارجی از موسسات بین المللی از قبیل بانک جهانی و یا سایر بانک های خصوصی

121- رفع تحریم از تهاتر معاملات دلاری از طریق بانک های غیرآمریکایی

122- رفع تحریم از دریافت ضمانت های صادراتی از موسسات مربوطه

123- امکان ایجاد روابط کارگزاری برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

124- امکان استفاده از خدمات پیام رسانی شامل سوئیفت برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

125- امکان تأسیس نمایندگی، شعبه و یا شرکت های تابعه برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

126- امکان افتتاح اعتبارات اسناد و بروات اسنادی و صدور ضمانت نامه های بانکی برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

127- امکان سرمایه گذاری در سهام موسسات مالی و بانکی خارجی و ایجاد مشارکت با آنها برای بانک ها و موسسات ایرانی

128- امکان فروش و واگذاری سهام به موسسات مالی و بانک های خارجی باتوجه به قوانین داخلی برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

129- امکان نقل و انتقال ارز به داخل و خارج کشور یا به حساب خود بانک برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

130- امکان خرید و فروش اوراق قرضه بین المللی یا سایر اوراق تجاری بین المللی به حساب خود یا به حساب مشتریان بانک ها برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

131- امکان دریافت وام ها و تسهیلات اعتباری خارجی برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

132- امکان انجام سایر عملیات مالی و بانکی و عملیات مرتبط بانکی با هریک از موارد فوق برای بانکها و موسسات مالی ایرانی

ب- معاملات بیمه ای

133- امکان انعقاد قراردادهای بیمه و بیمه های اتکائی به حساب خود و یا به حساب مشتریان خود برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

134- امکان فروش و واگذاری سهام خود به موسسات بین المللی بیمه ای باتوجه به قوانین داخلی برای ابنک ها و موسسات مالی ایرانی

135- امکان سرمایه گذاری در سهام موسسات بین المللی بیمه ای و ایجاد مشارکت با انها برای بانک ها و موسسات مالی ایرانی

136- امکان سایر عملیات بیمه ای مرتبط با هریک از موارد فوق

ج- بخش نفت، گاز و پتروشیمی

137- رفع تحریم از فروش، صادرات، سوآپ و حمل نفت خارج، محصولات نفت، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی

138- رفع تحریم از خرید، تأمین و حمل تجهیزات عمده و کلیدی، تکنولوژی، کمک های فنی، آموز مورد نیاز بخش نفت، گاز و پتروشیمی شامل اکتشاف، تولید و پالایش نفت و گاز طبیعی یا مایع
139- رفع تحریم از دریافت وام و تسهیلات اعتباری جهت تأمین وجوه مورد نیاز این بخش

140- رفع تحریم از سرمایه گذاری و مشارکت توسط افراد و اشخاص حقوقی ایرانی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

د- بخش کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل دریایی

141- رفع تحریم از خرید یا فروش کشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی

142- رفع تحریم از خرید و فروش لوازم یدکی و تجهیزات کشتی ها و سایر وسایل حمل و نقل
دریایی

143- رفع تحریم از خرید و فروش، حمل تجهیزات کلیدی و فناوری برای تعمیر و نگهداری، طراحی و ساخت کشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی

144- رفع تحریم از تعمیر و نگهداری یا بازسازی کشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی

145- رفع تحریم هرگونه عملیات مربوط به طراحی و ساخت کشتی های باری یا تانکرهای نفتی

146- رفع تحریم از تأمین کشتی جهت ذخیره سازی یا انتقال نفت خام، مشتقات نفتی، گاز یا مشتقات آن، و محصولات پتروشیمی

147- رفع تحریم از ارائه کلیه خدمات مرتبط با ثبت پرچم، تعیین وضعیت (CLASSIFIVATION)، تعیین مشخصات فنی، ثبت و شماره شناسایی در رابطه با تانکرهای نفتی و کشتی های باری
148- رفع تحریم از ارائه خدمات سوخت رسانی، تدارکات و یا هرگونه خدمات بندری دیگر مربوط به کشتی های تحت مالکیت یا تجاری که حامل کالاهای غیرتحریمی می باشند.

149- توقف کلیه عملیات مربوط به بازرسی، توقیف یا انهدام کالاهای غیرتحریمی

ه- تجارت طلا، فلزات گرانبها

150- رفع تحریم از تجارت طلا و فلزات گرانبها

151- رفع تحریم از سایر خدمات از قبیل حمل و نقل، خدمات امنیتی و غیره

152- رفع تحریم از دریافت تسهیلات جهت انجام معاملات مربوطه

و- فلزات

153- رفع تحریم از تجارت (واردات و صادرات)، و حمل و نقل کلیه فلزات ازجمله گرافیت و فلزات خام یا نیمه ساخته

ز- نرم افزار

154- رفع تحریم از تجارت (واردات و صادرات) مستقیم و یا غیرمستقیم نرم افزار و به روز رسانی نرم افزارهای یکپارچه سازی فرآیند های صنعتی

ح آزادسازی منابع مالی و دارایی های اشخاص تحریم شده ایرانی

155 - حدود 1200 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی که به بهانه همکاری یا ارتباط با برنامه هسته ای ایران توسط شورای امنیت، آمریکا یا اتحادیه اروپایی تحت تحریم قرار گرفته اند، در دو مرحله از فهرست های مربوطه خارج و منابع مالی و دارایی های آنها آزاد خواهد شد.

156- مرحله اول در روز اجرای برجام است و شامل بیش از 800 شخص حقیقی و حقوقی می شود.

و- تحریم های لغو شده غیرمرتبط با برنامه هسته ای

رفع تحریم هواپیمایی:

157- امکان نوسازی ناوگان هوایی ایران با لغو ممنوعیت خرید و اجاره هواپیماهای مسافربری از طریق صدور مجوزهای لازم توسط آمریکا

158- امکان خریداری هواپیماهای مسافری آمریکایی و اروپایی

159- ارتقای ایمنی و کارآمدی صنعت هوانوردی کشور

رفع ممنوعیت همکاری شرکت های وابسته شرکت های آمریکایی با ایران:

160- شرکت های خارجی تابعه شرکت های آمریکایی براساس مجوز کلی صادره از سوی دولت آمریکا مجاز به همکاری با ایران در زمینه های مختلف اقتصادی خواهند شد.

صادرات ایران به آمریکا:
161- صادرات فرش از ایران به آمریکا، به عنوان یکی از بزرگترین بازرهای فرش ایران، امکان پذیر خواهد شد.

162- صادرات اقلام غذایی از ایران به آمریکا امکان پذیر می شود که به خصوص برای بعضی از اقلام صادراتی ایران مثل پسته بازار بزرگی به شمار می رود.

163- علاوه بر این، آمریکا کلیه تحریم هایی که در سطوح ایالتی مانع از ایفای تعهدات آمریکا در رفع تحریم ها شود را به نحو مقتضی رفع نماید

ی) همزمانی و تناظر اقدامات متقابل ایران و گروه 1+5

164- ابتدا شورای امنیت اقدام به صدور قطعنامه جدید برای تأیید برجام و لغو قطعنامه های قبلی می نماید. سپس اتحادیه اروپایی و آمریکا تصمیمات توافق شده برای لغو تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای را اتخاذ خواهند نمود، سپس ایران اقدامات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام را آغاز می نماید.

165- اتحادیه اروپایی و آمریکا تمهیدات لازم برای اجرایی کردن تعهدات خود و تدوین دستور العمل ها و آیین نامه های اجرایی لازم و توجیه مراجع ذیربط دولتی و موسسات و بنگاه های اقتصادی را با مشورت ایران اتخاذ خواهند نمود.

 

منبع:ایرنا