سیل تکذیبیه‌ها بعد از دومین مناظره
دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم دیروز (جمعه) برگزار شد. فارغ از اینکه کدام کاندیدا توانست بیشتر روی آرای مردم تاثیرگذار باشد، نکته‌ای که حین و پس از مناظره به چشم می‌آمد سیل تکذیبیه‌هایی بود که از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف به سوی رسانه‌ها سرازیر شد.

یک مناظره و چند تکذیب 

دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم دیروز (جمعه) برگزار شد. فارغ از اینکه کدام کاندیدا توانست بیشتر روی آرای مردم تاثیرگذار باشد، نکته‌ای که حین و پس از مناظره به چشم می‌آمد سیل تکذیبیه‌هایی بود که از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف به سوی رسانه‌ها سرازیر شد.

اگر پس از مناظره اول، برخی رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی به راستی‌آزمایی صحبت‌های کاندیداها پرداختند، این بار و در خلال مناظره دوم زمانی که برخی از کاندیداها ادعاها و یا نقل قول‌هایی را مطرح کردند، در همان مدت مناظره صحبت‌های‌شان از سوی برخی نهادها تکذیب شد.

 

نمونه‌ای از این اظهارات و تکذیبیه‌ها به شرح زیر است:

 در موضوع تداوم امنیت و توسعه کشور، مصظفی میرسلیم در نقد دولت یازدهم اظهار کرد:صنایع دفاعی ما باید مورد توجه قرار بگیرد. در دولت یازدهم میزان اعتبارات تحقیقات کشور به جای چهار درصد به زیر نیم درصد رسید. کسانی که دارای دانش در زمینه سوخت موشکی، پیشرانه و سازه و هدایت الکترونیک هستند باید تقویت شوند چنانچه می‌خواهید اقتدار کشور را حفظ و پیشرفت کنیم باید در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

 البته این اظهارات با واکنش وزیر دفاع مواجه و سردار حسین دهقان پس از مناظره یادآور شد: در دولت یازدهم تا پایان سال ۹۵ تامین اعتبارهای دفاعی تا دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته و این رقم در سال ۹۶ به چهاربرابر نسبت به دولت قبل می‌رسد. دوره دولت یازدهم شکوهمندترین دوره در توسعه کمی و کیفی برنامه‌های موشکی و دفاعی کشور بوده است.

 میرسلیم در بخش دیگری از مناظره درباره بیکار شدن دانشمندان هسته‌ای و کم شدن فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی پس از برجام سخن گفت که  سازمان انرژی اتمی درحین مناظره بیانیه‌ای صادر کرد و در بخشی از آن تاکید کرد:  لازم به یادآوری است که در حال حاضر هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی هستند،‌ چیزی که هیأت حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت. حتماً به خاطر می‌آوریم که آقای اوباما اعلام کرد اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. در کنار غنی‌سازی، تولید آب سنگین به میزان بیش از گذشته ادامه دارد. در حالی که ده‌ها تن محصولات آب سنگین خود را به همان کشوری که به دنبال تعطیلی کارخانه آب سنگین بود صادر کردیم.

 سازمان انرژی اتمی ایران دارای بیش از ۱۴ هزار نیرو به شکل رسمی، قراردادی،‌ پروژه‌ای و شرکتی می‌باشد. جهت استحضار جنابعالی هیچ دانشمندی و یا کارمند رسمی حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است. بدیهی است که در غالب شرکت‌ها و پروژه‌ها هنگامی که کار پروژه‌ای به انتها می‌رسد افراد درگیر در آن پروژه ممکن است در پروژه دیگری مشغول شده و یا به کار آنان خاتمه داده شود. این رویه جدیدی نبوده و در طول عمر صنعت هسته‌ای کشورمان به صورت یک روند طبیعی ادامه داشته است.

 از طرفی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای رئیسی و میرسلیم که دستاوردهای برجام را زیر سوال برده و مطرح کردند که تحریم‌ها برداشته نشده و درآمدهای فروش نفت به کشور وارد نمی‌شود، در بیانیه‌ای  خاطرنشان کرد: کلیه تحریم‌هایی که بر اساس برجام باید برداشته می‌شدند همگی لغو و متوقف شده‌اند. برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم‌ها و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند.

 کلیه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که در اثر تحریم‌های هسته‌ای مسدود شده بودند، آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند. درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می‌شود.

 برنامه هسته‌ای کشور از جمله غنی‌سازی طبق برنامه عظیمی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه دارد. راکتور آب سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین در حال مدرن‌سازی است. بار دیگر تکرار می‌کند بتون‌ریزی که مربوط به مخزن قدیمی اراک است، فقط فضاسازی تبلیغاتی آمریکا بوده است که متاسفانه توسط برخی تکرار می‌شود.

 همچنین وزارت اقتصاد نسبت به صحبت‌های رئیسی که از قول علی طیب‌نیا عدم همکاری بانکی دیگر کشورها با ایران را پس از برجام مطرح کرد، تکذیبه ای حین مناظره صادر و اعلام کرد:  آنچه وزیر اقتصاد در موضع گیری‌های متعدد بر آن تاکید کرده‌اند برقراری روابط کارگزاری و بانکی با بانک‌های سایر کشورها از جمله مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است لکن در این مواضع بیان شده که روابط بانکی ایران با برخی بانک‌های بزرگ هنوز دچار مشکلاتی است که در حال رایزنی برای حل آن‌ها هستیم .

 بر این اساس ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ادعای عدم ارتباط با بانک‌های سایر کشورها به نقل از وزیر اقتصاد را به صراحت تکذیب می‌کنیم.

 معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم به اظهارات میرسلیم درباره قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و عملکرد دولت یازدهم در این زمینه واکنش نشان داد.

 حسین انتظامی در بخشی از نامه خود نوشت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شد اما تا استقرار دولت یازدهم هیچ اقدامی برای اجرای آن نشد. در این دولت ۳ آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید و ابلاغ شد؛ با فرمان رئیس‌جمهور، کمیسیون ماده ۱۸ این قانون تشکیل شد و مقررات‌گذاری‌های لازم توسط این کمیسیون صورت گرفت.

 در ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی، مدیر مربوط منصوب شده البته برای جلوگیری از ساختارجدید، این مدیران با حفظ سمت، منصوب شده‌اند. با وجود پیگیری‌های متعدد متأسفانه سایر دستگاه‌ها غیر از دولت، هنوز همکاری لازم را شروع نکرده‌اند.

 دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) هم در خصوص برخی ادعاهای اعلام شده از سوی یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری توضیحاتی ارائه کرد.

 بر این اساس اعلام شده است که شورای عالی عتف در دولت یازدهم تاکنون ۶ جلسه تشکیل دادهاست که منجر به شکل‌گیری مناطق پنجگانه مناطق ویژه علم و فناوری شده است.

 تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی از دیگر عملکردهای شورای عالی عتف بوده است، به گونه‌ای که در حال حاضر از ٤٧ طرح کلان ملی ٢٥ طرح مصوب شده و بقیه در دست بررسی هستند.

میرسلیم در مناظره دیروز از متوقف شدن طرح‌های کلان ملی سخن گفته بود.

 از طرفی اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به اظهارات میرسلیم درباره ساخت قطعات هواپیما در ایران واکنش نشان داد وگفت: ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید قرار گیرد. سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ای که مدنظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد.

 وی ادامه داد: به‌همین‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. درحال‌حاضر هیچ‌کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست.

 وزارت علوم هم در پاسخ به برخی کاندیداها که از رشد شتاب علمی کشور انتقاد کرده بودند واکنش نشان داد و در بخشی از بیانیه خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولیدکننده علم در جهان رتبه اول را داراست. تعداد طرح‌های کلان ملی ۴۷ طرح بوده که از این تعداد ۳۵ طرح ساماندهی و مدیریت شده و ۲۲ طرح به تائید نهایی رسیده و ۱۳ طرح نیز در حال نهایی شدن است و تنها ۱۲ طرح به دلیل نداشتن متقاضی در بخش صنعت و و عدم تامین اعتبار و در نتیجه عدم توان پاسخگویی به نیازهای ملی در حال حاضر اجرایی نشده است.

 اینها بخشی از اظهارات و تکذیبیه‌هایی بود که در مناظره دیروز کاندیداها مطرح شد. به نظر می‌رسد بیان آمارها و ادعاهای نادرست از برخی رسانه‌ها به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم سرایت کرده که این اتفاق می‌تواند برای سیاست در جمهوری اسلامی بسیار مضر باشد.

 کاندیدایی که ممکن است به مقام ریاست‌جمهوری برسد اگر به این راحتی آمار و ادعاهای دروغ مطرح کند چگونه می‌تواند پاسدار قانون اساسی و حقوق ملت باشد؟

 به نظر می‌رسد بهتر است کاندیداها به جای آنکه تلاش کنند با ادعاهای غیرواقعی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند، به ارائه برنامه‌های دولت مدنظر خود بپردازند چرا که ممکن است مردم سخنان مطرح‌شده در مناظره‌های زنده را ببینند اما سیل تکذیبیه‌ها از دید آنها پنهان بماند و این مساله روی تصمیمی که در ۲۹ اردیبهشت خواهند گرفت تاثیر گذاشته و مسیر سرنوشت کشور را عوض کند.

 نکته‌ای که کاندیداها نباید فراموش کنند این است که در جمهوری اسلامی اخلاق ورای سیاست قرار می‌گیرد و قرار نیست سیاست "هدف وسیله را توجیه می‌کند" و نسخه "نیکولا ماکیاول" برای رسیدن به قدرت در ایران اسلامی به کار گرفته شود.

 

منبع: ایسنا