اعتماد: تغییر نگاه احمد خاتمی مبارک است
وقتی كسی در موقعیت سید احمد خاتمی تن به اقتضائات زمانه می‌دهد و وارد حیطه‌ای می‌شود كه چندان امن نیست - لااقل برای او و علمایی در سطح او امن نیست و در آن یكی هستند مثل دیگران - جای ستایش و تشویق دارد.

تقدیر از سید احمد خاتمی برای پیوستن به توئیتر

سید علی میرفتاح  نوشت: حضور سید احمد خاتمی در توییتر محسناتی دارد كه باید از آن استقبال كرد. وقتی كسی در موقعیت امام جمعه بر خود لازم می‌بیند كه بیاید و مستقیم با مردم حرف بزند و به سهم خود «پاسخگو» باشد اتفاق مهمی است كه باید به فال نیكش گرفت.
 
وقتی كسی در موقعیت سید احمد خاتمی تن به اقتضائات زمانه می‌دهد و وارد حیطه‌ای می‌شود كه چندان امن نیست - لااقل برای او و علمایی در سطح او امن نیست و در آن یكی هستند مثل دیگران - جای ستایش و تشویق دارد. هیچ طایفه‌ای به اندازه علما سخت‌شان نیست كه به اقتضائات زمانه گردن بگذارند. حالا كه آقای خاتمی داوطلب این كار شده، ‌باید قدر بدانیم.
 
«بهتان» در نوعش بد و غیرقابل تحمل است. بهتان به سیداحمد خاتمی همانقدر بد است كه بهتان به سید محمد خاتمی. اگر سید احمد خاتمی لازم می‌بیند و حق دارد برای جلوگیری از بهتان و دسیسه بدخواهان وارد فضای مجازی شود و حساب توییتری باز كند، سید محمد خاتمی هم حق دارد. همه حق دارند. كاش علما پیشقدم شوند و جلوی این كج‌فهمی از «مباهته» را بگیرند و شرعی و اخلاقی راهش را خصوصا برخی روزنامه‌نگاران
 تندرو ببندند.
 
حضور علما و زعمایی در حد و اندازه امام جمعه تهران فرصت مغتنمی است كه می‌تواند حاكمیت را از صرافت فیلترینگ بیندازد. اینكه آقای خاتمی هم مجبور بشوند فیلترشكن روی گوشی و لپ‌تاپ‌شان بریزند، راه را برای اضمحلال فیلترینگ هموارتر می‌كند. رجال مورد وثوق حكومت كه حضور فعال در دنیای مجازی داشته باشند، دست وزارت مخابرات هم برای رفع فیلتر بازتر می‌شود. پس به هر مقامی كه وارد این دنیا می‌شود خوشامد بگویید بر صدرش بنشانید. قدما می‌گفتند هر كسی در شهر خود شهریار است. همان طوری كه در عالم واقع بعضی‌ها از بعضی دیگر قدرتمندترند و كار را بر بی‌قدرت‌ها سخت می‌كنند، در دنیای مجازی هم جوانان آلامد و دختر، پسرهای مدرن، قدرتمندند و می‌توانند كار را بر هر آن‌كه جز خود سخت كنند.
 
 خدا نكند اینها با یكی چپ شوند و فرمان بایكوت بدهند. چو به‌گشتی طبیب از خود میازار/ چراغ از بهر تاریكی نگه دار. هم این طرفی‌ها باید نگه دارند، هم آن‌ طرفی‌ها. بالاخره راه انتقام و جبران برای همه باز است. اما به نظرم ما باید بر تحمل و مدارای‌مان بیفزاییم نه اینكه سخت بگیریم.
 
 اصلاح و خیرخواهی با تنگ‌نظری سازگار نیستند. به من باشد به احترام آقای خاتمی كلاه از سر برمی‌دارم و حضور توییتری‌شان را خیرمقدم می‌گویم. این خیرمقدم در تلطیف فضا موثر است و به قول قدما كاسه جایی رود كه بازآید قدح. قدح كه هیچ در حد همان كاسه، حتی كوچك‌ترش هم بازآید روی چشم می‌گذاریم. هر چه هست از این طرف كه منم، یعنی ماییم، راه كاروان و توییتر باز است، دیگر راه‌ها هم.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد