فرماندار سر‌ پل‌ ذهاب: چادرها حریف سرما نمی شوند
زندگی زیر چادرها سخت است و با شدت‌گرفتن سرما سخت‌تر هم شده، آن‌قدر که فرماندار سرپل ذهاب هم به‌صراحت آن را می‌پذیرد. اکبر سنجابی می‌گوید که تیم‌های آواربرداری در تلاش هستند تا مردم هر چه زودتر به خانه‌هایشان بازگردند

شب که می‌شود، چادرها یخ می‌زنند و هیترهای برقی از پس سرمای زمستان برنمی‌آیند

شب که می‌شود، باران طوری می‌بارد که آب به داخل چادرها راه باز می‌کند و جلوی سرپناه‌های پارچه‌ای، دریاچه‌ای می‌شود گِل‌آلود. زلزله‌زده‌های کرمانشاه شب‌ها را زیر چادر می‌لرزند، خودشان را پتو‌پیچ می‌کنند و بی‌فایده است، هیترها را بغل می‌کنند و بی‌فایده است. سرما به استخوانشان رسیده و هر روز یکی را درگیر آنفلوآنزا و تب و لرز می‌کند. کانکس حرف اول و آخر چادرنشین‌های زلزله است. آنها فقط کانکس می‌خواهند و نمی‌دانند که مسئولان در فرمانداری و استانداری برنامه دیگری برایشان دارند.
 
زندگی زیر چادرها سخت است و با شدت‌گرفتن سرما سخت‌تر هم شده، آن‌قدر که فرماندار سرپل ذهاب هم به‌صراحت آن را می‌پذیرد. اکبر سنجابی به «شهروند» می‌گوید که تیم‌های آواربرداری در تلاش هستند تا مردم هر چه زودتر به خانه‌هایشان بازگردند: «این منطقه گرمسیر است و بارش برف ندارد اما شب‌هایش سرد است. هر چند که زندگی در چادر ١٢متری برای آنهایی که تا دو ماه پیش خانه‌های مجهزی داشتند، خیلی سخت است اما به‌ هر حال افراد به اندازه کافی پتو دارند و چادرهایشان را با بخاری‌های نفتی و برقی گرم می‌کنند.» هوا سرد شده و خبرهای زیادی از آتش‌سوزی در مناطق زلزله‌زده می‌آید، آتش‌هایی که از چادرها شروع می‌شود: «در این مدت در پی آتش‌سوزی‌هایی که رخ داده، ٥ نفر مصدوم و ٣ نفر کشته شدند.» سنجابی می‌گوید: «تاکنون حدود سه‌هزار واحد در سرپل ذهاب آواربرداری شده و گروهی از مردم به خانه‌هایشان برگشته‌اند.
 
البته خیلی از ساکنان سرپل، از ترس پس‌لرزه، هنوز جرأت برگشتن به خانه‌هایشان را ندارند، اما حالا که آرامش نسبی برقرار شده، پیش‌بینی می‌شود که روند بازگشت به خانه سرعت بگیرد.» به‌گفته او، بیشتر این خانه‌ها تعمیری از نوع دو و سه است که به آنها وام تعلق می‌گیرد: «ما برای خانه‌های تعمیری نوع دو، یک‌و‌نیم‌ میلیون تومان و برای واحدهای تعمیری نوع سه، یک‌میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌کنیم. در کنار آن هم وام‌های ٦ و ٨‌میلیون تومانی هم به زلزله‌زده‌ها تعلق می‌گیرد. امیدواریم تا قبل از پایان دی، بیش از پنج‌هزار واحد تعمیری دو و سه، آماده بازگشت ساکنانش باشد.» فرماندار سرپل ذهاب از خواسته زلزله‌زده‌ها خبر دارد. می‌داند که آنها همه دنبال کانکس هستند. او پیش از این به «شهروند» گفته بود که کانکس‌ها تنها به مالکانی که خانه‌هایشان ١٠٠درصد تخریب شده تعلق می‌گیرد حالا ولی توضیح دیگری می‌دهد: «به زلزله‌زده‌ها یا کانکس تعلق می‌گیرد یا ٥‌میلیون تومان. مالک و مستاجر هم ندارد؛ یعنی مردم یا می‌توانند کانکس بگیرند یا ٥‌میلیون تومان.
 

در این مدت حدود دو‌هزار خانواده آمده‌اند و گفتند که کانکس نمی‌خواهیم. ما هم به آنها ٥‌میلیون تومان پرداخت کردیم.» فرماندار سرپل ذهاب این را هم به حرف‌هایش اضافه کرد که بنیاد مسکن پس از تعمیر خانه زلزله‌زده‌ها و بازپس‌گرفتن کانکس، دو و نیم‌میلیون تومان به افراد پرداخت می‌کند. با این همه به گفته او، در این مدت حدود ٩٥٠ کانکس از سوی بنیاد مسکن و ١١٠٠کانکس از سوی خیران به مردم تحویل داده شده است: «در حال حاضر دو‌هزار کانکس در شهر و ٥‌هزار کانکس در روستاها نصب شده است. کانکس‌های روستاها را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به زلزله‌زده‌ها داده است.» او اشاره‌ای هم به وضع مدرسه‌ها کرد: «مدارس داخل کانکس برپا می‌شود. آمارها نشان می‌دهد حدود ٨٠‌درصد فضای آموزشی سرپل ذهاب آسیب دیده‌اند.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: shahrvand-newspaper.ir