آرمان زنده می‌ ماند؟
اجرای حكم قصاص آرمان عبدالعالی وقتی برای بار چهارم نیز به تعویق افتاد

آرمان اعدام می شود یا زنده می ماند؟

اجرای حكم قصاص آرمان عبدالعالی وقتی برای بار چهارم نیز به تعویق افتاد، هم آرمان و هم خانواده شكور هر دو در برزخ به سر می‌بردند. وضعیت جسمی و روحی آرمان به گفته خانواده‌اش به هم ریخته و حكم جسدی متحرك را دارد. از طرفی پدر و مادر غزاله شكور برای اجرای حكمی كه حق قانونی آنهاست، لحظه‌شماری می‌كنند. به جرات می‌توان گفت كه در سیستم قضایی كشور نظیر پرونده آرمان عبدالعالی دیده نشده است. جسدی كه هرگز پیدا نشد و اجرای حكم قصاصی كه به گفته خود آرمان، پنج بار به تعویق افتاد. در خصوص این پرونده پر از ابهام، عبدالصمد خرمشاهی یكی از وكلای آرمان عبدالعالی، در گفت‌وگو با ما جزییات این پرونده و تعویق چندباره اجرای حكم را تشریح می‌كند.

آیا به لحاظ قانونی امكان دارد حكم آرمان عبدالعالی توسط قوه قضایی شكسته شده باشد؟

خیر. حكم در حد نهایی پرونده، اعاده دادرسی شده است و فكر نمی‌كنم از منظر قانونی این حكم به تعویق افتاده باشد. شاید به لحاظ دیگری اجرای حكم به تعویق افتاده باشد كه ارتباطی به نقض دادنامه یا رسیدگی مجدد پرونده نداشته باشد.

آیا مشابه این پرونده را در كشورمان داشته‌ایم كه بدین صورت اجرای حكم چهار بار تعویق داشته باشد؟

در ایران مشابه این پرونده را تا به حال نداشتیم، اما مواردی بوده است مانند پرونده «كبری رحمانپور» كه حتی در صحنه اجرای حكم قصاص ما حضور پیدا كردیم ولی به دلایلی اجرای حكم متوقف شد و نهایتا به دلایلی از زندان آزاد شد. مورد دیگری هم كه می‌توان اشاره كرد «افسانه نوروزی» است كه دو بار اجرای حكم قصاص را در پرونده‌اش دارد. بار اول كه اولیای دم در صحنه اجرای حكم قصاص حضور نداشتند و بار دوم نیز اعاده دادرسی دادیم و در نهایت ایشان از مرگ نجات پیدا كردند، ولی اینكه یك پرونده‌ای بدین صورت چهار بار به تعویق افتاده باشد سابقه نداشته است.

این تعویق‌ ها و آماده شدن برای مرگ در سوییت انفرادی، چقدر می‌تواند در روحیه آرمان تاثیرگذار باشد؟

قطعا تاثیر مخربی بر روحیه او دارد. هر بار كه این اتفاق رخ می‌دهد، به روحیه او شوك بزرگی وارد می‌كند و تاثیرات منفی در روحیه آرمان می‌گذارد كه برای همیشه با او خواهد ماند.

با توجه به ابهام پرونده و تعویق‌هایی كه در اجرای حكم قصاص آرمان اتفاق می‌افتد، امكان آزادی او به لحاظ قانونی وجود دارد؟

این موضوع قابل پیش‌بینی نیست؛ كما اینكه مادر غزاله (11 آبان‌ماه) عنوان كرد؛ هر چه اجرای حكم قصاص آرمان با تعویق مواجه شود، ما در اجرای حكم قصاص مصمم‌تر خواهیم شد. به هر حال این موضوع قابل پیش‌بینی نیست.

آیا پیدا نشدن جسد «غزاله شكور» در این پرونده، می‌تواند دلیلی بر تعویق در اجرای حكم قصاص باشد؟

نامشخص بودن وضعیت حیات و ممات غزاله در این تعویق‌ها بی‌تاثیر نبوده است. شاید اگر جسد غزاله پیدا می‌شد یا حتی مشخص می‌شد زنده است یا نه، اجرای حكم قصاص با تردید مواجه نمی‌شد. این موضوع خودش در روند این پرونده بی‌تاثیر نبوده است.

آیا امكان دارد دستور در بررسی مجدد پرونده صادر شده باشد و اگر این امكان وجود دارد چه شخصی به لحاظ قانونی می‌تواند این دستور را بدهد؟

هنوز مشخص نیست، اما چیزی كه مشخص است دستور توقف یا هر چیز دیگری تنها از جانب ریاست قوه قضاییه امكان‌پذیر است. هیچ شخص دیگری غیر از ریاست قوه قضاییه نمی‌تواند دستوری در پرونده صادر كند.

این تعویق‌ ها می‌تواند روند پرونده را تغییر دهد؟

این تعویق هم در روحیه خانواده شكور، هم در روحیه اولیای آرمان و هم خود آرمان قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت، اما امكان دارد اتفاق جدید رخ دهد.

آیا نظیر این پرونده به لحاظ پیدا نشدن جسد در ایران داشته‌ ایم؟

بله. چندین سال پیش یكی از قضاتی كه رییس دادگاه یك كیفری استان بود، برایم نقل می‌كرد؛ حكم قصاص قاتلی را داده بود كه جنازه مقتول پیدا نشده بود. بالاخره بعد از چند سال كه قاتل در زندان متحمل حبس شده بود توانست رضایت خانواده مقتول را بگیرد و از زندان آزاد شود. پس از یكی، دو هفته یك روز در خیابان به‌طور اتفاقی مقتول را كه ادعا می‌كردند او كشته است، می‌بیند. از شدت عصبانیت به او حمله می‌كند و او را می‌كشد. این قاضی می‌گفت؛ من یك بار او را به قصاص محكوم كرده بودم، دوبار كه نمی‌توانستم او را به حكم قصاص محكوم كنم و از طرفی هم این آقا مرتكب قتل شده بود. با این حال در قانون چنین موضوعی وجود دارد؛ مادامی كه حیات و ممات مقتول مشخص نشده است پرونده به جریان نخواهد افتاد.

آرمان در مصاحبه‌ ای كه با همشهری داشته؛ اعلام كرده اگر آزاد شدم كلیه‌ام را اهدا می‌كنم. آیا می‌تواند تاثیری در آزادی‌اش داشته باشد؟

این تصمیم بستگی به خانواده شكور دارد. این حق برای اولیای دم در قانون مجازات اسلامی آمده است كه تصمیم به اجرای حكم قصاص داشته باشند و به سیستم قضایی مربوط نمی‌شود. بخشش یا صرف‌نظر از بخشش به خانواده شكور بستگی دارد.

با چهار بار به تعویق افتادن اجرای حكم قصاص، آیا امكان دارد آرمان مجدد به سوییت انفرادی برگردانده شود تا حكم قصاص اجرا شود؟

هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست. این برای اولین‌بار است كه با چنین پرونده‌ای برخورد داریم. بنابراین هیچ‌چیز به صورت قاطعانه وجود ندارد. باید دید چه پیش خواهد آمد.

حدود یك ماه پیش عده‌ای اظهار كردند در سیستان‌ و بلوچستان در قسمت مرزی این استان، غزاله را دیدند كه داشته وارد خاك پاكستان می‌شده است؛ این ادعا چقدر می‌تواند صحت داشته باشد؟

فقط در حد یك شایعه بوده است. منتها امر محالی هم نیست و نمی‌توان گفت؛ قطعا محال است و قطعا صحت دارد؛ به هر حال موضوعی بوده كه اعلام شده است.

درباره پرونده افسانه نوروزی گفتید، او چگونه از چوبه ‌دار نجات پیدا كرد؟

در اولین تعویق اجرای حكم قصاص ایشان، اولیای دم در صحنه قصاص حضور نداشتند. در دومین بار هم اعاده بررسی را مطرح كردیم و در نتیجه ایشان از مرگ نجات پیدا كردند. امیدوارم در پرونده آرمان نیز اتفاقات خوبی رخ دهد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد