ساخت بخشی دیگر معده انسان در آزمایشگاه
محققان موفق شدند بخش دیگری از بافت معده انسان را در آزمایشگاه بسازند.

ساخت معده انسان در آزمایشگاه

محققان مرکز درمانی بیمارستان کودکان سینسیناتی توانستند بافت ناحیه فوندوس واقع در پتری دیش را بسازند. این بخش از معده قابلیت تولید اسیدها و آنزیم‌ها را دارد. پیش از این نیز محققان بافت ناحیه آنتروم معده را که وظیفه تولید هورمون‌ها را بر عهده دارد، با موفقیت تولید کردند. هدف اصلی این تحقیقات، مطالعه چگونگی شکل‌گیری اندام‌هایی مانند معده و پانکراس از طریق رشد سلول های بنیادی است. نتایج این تحقیقات برای توسعه روش‌های درمانی بیماری‌های سرطان‌گونه مانند دیابت مونومریک کاربرد دارد.

این گروه محققان سال‌ها در مورد تولید بافت‌های انسان در لابراتوار کار کرده‌اند و پیش از این توانستند بافت روده انسان را به همراه سیستم عصبی مربوطه و با قابلیت جذب مواد مغذی از محیط بسازند. محققان با استفاده از این بافت توانستند عملکرد روده را در حرکت دادن مواد غذایی در سیستم گوارش انسان شبیه سازی کنند.

گام بعدی این تحقیقات بررسی امکان مدل‌سازی اثر سرطان‌ها بر بافت‌های معده از طریق پیوند این بافت‌ها به بدن موش‌های آزمایشگاهی است.
تولید بافت معده انسان در لابراتوار امکان مطالعه بیماری ها، مدل‌سازی درمان‌های جدید و درک بهتر رشد انسان را به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که پیش‌ از این هرگز امکان پذیر نبوده است. تنها در آمریکا میلیون‌ها نفر به بیماری‌های معده مبتلا هستند و سرطان معده، سومین عامل اصلی مرگ و میر در اثر سرطان در سراسر جهان است.

 

منبع: ایرنا