زندگی دانشمندان بعد از فرمان ترامپ/ زندانی به نام آمریکا
نشریه ساینس در گزارشی به تاثیر فرمان ضد مهاجرتی ترامپ بر زندگی جامعه علمی این کشور پرداخته است. طبق این فرمان، اتباع ایران و 6 کشور دیگر جهان حق ورود به آمریکا را حتی در صورت داشتن ویزا ندارند.

زندگی دانشمندان بعد از فرمان ترامپ

"احسان نازک‌دست"، کارشناس دینامک سیال دانشگاه نیویورک، از جمله دانشمندانی است که حکم تازه دونالد ترامپ برایش آینده را نامعلوم کرده است.
طبق این حکم، ورود اتباع 7 کشور مذبور به خاک آمریکا برای مدت 90 روز محدود شده است و این محقق ایرانی که برای شرکت در عروسی خواهرش قصد سفر به ایران را داشت، اکنون تصویر روشنی در مورد امکان بازگشت خود ندارد.

"نازک‌دست" که نزدیک به یک دهه در آمریکا زندگی می‌کند و دارای گرین کارت است، اکنون آمریکا را یک زندان می‌داند.قانون جدید باعث اعتراضات زیادی در فرودگاه‌های آمریکا و همچنین ناراحتی و نگرانی در کشورهای هدف‌گرفته‌شده در این حکم شده است.این فرمان همچنین زندگی حرفه‌ای و شخصی دانشمندان کشورهای مذکور را که در آمریکا کار یا تحقیق می‌کنند، به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

شرکت گوگل هفته گذشته بیش از 100 کارمند غیر آمریکایی خود را که در خارج از این کشور بودند و ممکن بود این قانون از ورود آنها جلوگیری کند، به آمریکا بازخواند.

دانشجویان و دانشمندانی هم که برای تعطیلات به خارج از آمریکا سفر کرده بودند، طی روزهای اخیر به سرعت اقدام به بازگشت کردند. البته گزارش‌های زیادی حاکی از آن بود که تعداد زیادی از دانشگاهیانی که مدارک معتبر ورود به آمریکا را نیز داشتند، به همراه پناهجویان در فرودگاه‌ها دستگیر شده یا به کشور مبدا بازگردانده شدند.شورای روابط آمریکایی- اسلامی نیز این هفته دادخواستی را به دادگاه منطقه‌ای ناحیه غرب ویرجینیا ارائه کرده و طی آن قانونی که آن را "منع مسلمانان" خوانده بود، به چالش کشید.

"لنا مصری"، مدیر قضایی ملی این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: این قانون بیشتر تعصب آمیز است تا واقع‌گرایانه.طبق قانون جدید، ممکن است کشورهای بیشتری به این فهرست محدودیت اضافه شوند.دانشمندان از ملیت‌ها و مذهب‌های مختلف اکنون دست به اعتراض زده‌اند. نامه سرگشاده‌ای که به امضای بیش از 7000 محقق و دانشمند از جمله 43 برنده جایزه نوبل رسیده، در مورد آسیب شدیدی که فرمان تازه ترامپ به پیشتازی آمریکا در تحصیلات عالیه و تحقیقات خواهد زد، هشدار داده و این حکم را غیرانسانی، غیرموثر و غیرآمریکایی خوانده است.

"ماری سو کولمان"، رئیس انجمن دانشگاه‌های آمریکا در واشنگتن در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما اهمیت یک فرآیند قوی ارائه ویزا را برای امنیت کشورمان درک می‌کنیم؛ اما این حکم اکنون باعث آسیب شده و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد.قانون جدید باعث شده تا کاخ آرزوهای دانشمندانی که طی جنگ از خانه‌های خود در سوریه، عراق و یمن فرار کرده‌اند و در جستجوی مکان امن به سوی آمریکا رفته بودند، در هم فرو بریزد.

محققان و دانشگاهیان ایرانی بیشتر از سایر ملیت‌ها تحت تاثیر این فرمان عجیب قرار گرفته‌اند. طبق نامه سرگشاده دانشمندان، حدود 1500 دانشجو از ایران طی سه سال گذشته مدرک دکترای خود را از دانشگاه‌های آمریکا دریافت کرده بودند.

"هنگامه اسماعیل‌بیگی"، مهندس پزشکی زیستی ایرانی در دانشگاه ایلی‌نویز می‌گوید که بسیاری از اساتید این دانشگاه ایرانی هستند. وی سالانه به 300 دانشجو در آمریکا درس می‌دهد، اما اکنون به عنوان تهدیدی برای این کشور قلمداد می‌شود. او اکنون تصمیم گرفته به انگلیس نقل مکان کند تا در آنجا به کار خود ادامه دهد.

"آتنا اکرمی"، محقق فوق دکترای علوم اعصاب دانشگاه پرینستون اظهار کرد: چگونه می‌توانم در آمریکا بمانم و آزمایشاتم را آغاز کنم، وقتی همیشه باید در بیم این باشم که در صورت بروز اتفاقی برای خانواده‌ام نمی‌توانم به خانه‌ام برگردم. اکنون هزاران نفر مانند من به این شکل فکر می‌کنند.

 

منبع: ایسنا