درفت بوگاتی ویرون و جنگنده یوروفایتر تایفون
بوگاتی ویرون برای خیلی‌ها یک خودروی رویایی است و در مقابل گروهی از علاقه‌مندان به تجهیزات نظامی اشتیاق خاصی نسبت به جنگنده اروپایی یوروفایتر تایفون دارند. رقابت این دو اما در یک مسابقه عجیب و نامتعارف به کجا می‌رسد؟

مشخصات فنی دو ابرقدرت

در برنامه مشهور «تخت‌گاز» بوگاتی ویرون به عنوان خودروی منتخب دهه گذشته انتخاب شده و این درفت هم در این برنامه صورت گرفته است. بوگاتی ویرون یک خودروی گرن توریسمو موتور وسط است. ویرون سوپر اسپرت را با سرعت ۴۱۸کیلومتر در ساعت سریع‌ترین خودروی جهان می‌شناسند. این خودرو توسط فولکس واگن طراحی و بوسیله شرکت بوگاتی در فرانسه تولید می‌شود. نام ویرون از پیر ویرون که قهرمان مسابقه ۲۴ ساعته مردان در سال ۱۹۹۳ با ماشین بوگاتی بود، گرفته شده است. این خودرو با توان حداکثر ۱۰۰۱اسب بخار و حداکثر سرعت ۴٣١ کیلومتر بر ساعت است. تمام قطعات ان به صورت دستی ساخته و سر هم‌بندی شده و قیمت آن بدون هیچ گونه لوازم اضافی دو و نیم میلیون دلار است.

در مقابل این غول، یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) قرار گرفته که یک جت جنگنده چندمنظورهٔ دوموتوره با کانارد و بال دلتا است. این هواپیما توسط کنسرسیومی اروپایی متشکل از سه شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز، ای‌ای‌دی‌اس و آلنیا آئروناتیکا طراحی و ساخته می‌شود. این هواپیمای تک‌سرنشینه که مدل دوسرنشینه آن هم برای آموزش ساخته می‌شود هم‌اکنون در حال تولید انبوه است و خرید آن تحت سه قرارداد یا رده (Tranche) مجزا صورت می‌گیرد که هر یک برای تولید هواپیمایی با امکانات بهبود یافته هستند. تاکنون این هواپیما در نیروی هوایی بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و اتریش و عربستان سعودی وارد خدمت شده و عمان هم ۲ فروند از آن را سفارش داده‌است.

تایفون جنگنده‌ای بسیار چالاک است که از توانایی بالایی برای جنگ هوایی نزدیک برخوردار است. این هواپیما قابلیت پرواز ابرپیمایشی با سرعت ۱.۵ ماخ را دارد و با وزن خالی ۱۱ تن قادر به برخاست با وزن ۲۳.۵ تن است. نمونه‌های تولیدی جدیدتر تایفون به شکل بهتری برای ماموریت‌های ضربتی هوابه‌سطح مجهز شده‌اند و سازگاری بالایی با مهمات و تجیزات متنوع دارند. یوروفایترهای ایتالیایی و انگلیسی در سال ۲۰۱۱ نخستین پروازهای جنگی خود را لیبی تجربه کردند. در این جنگ مسئولیت اصلی دفاع هوایی نیروهای ائتلاف بر عهده یوروفایترها بود. ضمن اینکه ماموریت‌های شناسایی و حمله به زمین نیز به این هواپیماها سپرده شد.

 

منبع: خبرآنلاین