کارآزمایی بالینی ۳ داروی درمان کرونا آغاز شد
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: محققان این دانشگاه کارآزمایی بالینی سه داروی درمان کرونا را آغاز کرده‌اند

آغاز شدن کارآزمایی بالینی ۳ داروی درمان کرونا

عباس متولیان اظهار داشت: ساخت و کارآزمایی بالینی داروی «فاویپیراویر» در دانشگاه ایران انجام شده است. همچنین مطالعه ای گسترده در خصوص استفاده از داروی «کلروکین» انجام شده است؛‌ در این تحقیق محققان بررسی کرده اند خانواده افراد مبتلا به کرونا که بیماری زمینه ای مهم دارند، با مصرف دارو از ابتلای آنها جلوگیری می شود یا خیر. در این زمینه نیز در حال کارآزمایی بالینی روی این افراد هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به کارآزمایی بالینی داروی «پردنیزولون» تصریح کرد: در مورد این دارو در حال بررسی هستیم که آیا افزودن آن به درمان های موجود بیماران کرونا باعث کند کردن روند بیماری و جلوگیری از اعزام بیماران به آی سی یو و کاهش مرگ و میر می شود یا خیر. نتیجه آن به زودی مشخص خواهد شد.

پروپوزال ساخت واکسن تهیه شد

متولیان اظهار داشت: محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۸۰ طرح تحقیقاتی در مورد بیماری کرونا ارائه داده اند که ۱۲۰ طرح در حال اجرا است. این طرح ها در زمینه ساخت کیت های فناوری، کارآزمایی بالینی داروها و واکسن است.

وی ادامه داد: مهمترین مساله در مورد واکسن این است که تا چه میزان امکانات آن آماده سازی شود زیرا برای تهیه واکسن احتیاج به آزمایشگاه ویژه ای است که در کشور به صورت محدود وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در این آزمایشگاه های ویژه ویروس موقع تولید واکسن به کار گرفته می شود؛ بنابراین ایمنی و استاندارد بالایی می خواهد. پروپوزالی در مورد واکسن کرونا نوشته و به سازمان های حمایتی تحویل داده شده است که در صورت حمایت و ساخت آزمایشگاه ویژه تولید واکسن می توانیم روی واکسن کار کنیم.

در فصول سرد بیماری شدیدتر می‌شود

متولیان با بیان اینکه ویروس کرونا در حال چرخش در جوامع انسانی است و تا چند سال آینده از بین نخواهد رفت، اظهار داشت: در بیماری مرس و سارس مردم زیر ۱۰ هزار نفر مبتلا شدند اما در مورد بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ شیوع پیدا کرد که امکانات درمانی و اطلاع رسانی ضعیف بود. بنابراین اگر در سال ۱۹۱۸ بودیم به همان اندازه تلفات داشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سال ۲۰۲۰ هستیم و قرنطینه خانگی و بسته شدن کشور در دنیا در ۱۰۰ سال گذشته سابقه نداشته اما به خاطر کرونا این اتفاق افتاده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: انتظار داریم این ویروس در هوای گرم ضعیف شود اما با این وجود در استان خوزستان ویروس بسیار شیوع پیدا کرده است که این الگو را نقض می کند. بنابراین این ویروس در تمامی کشورها وجود دارد و احتمال اینکه در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) موج بعدی شدیدتر از موارد قبلی باشد، وجود دارد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir