آخرین وضعیت واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کووید 19
شرکت آمریکایی نوواوکس که در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند روز دوشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) اعلام کرد که نتایج مثبت و نویدبخشی در مطالعات پیش‌بالینی درباره ترکیب واکسن‌های آنفلوآنزا و کووید داشته است

نتایج ترکیب واکسن‌ های آنفلوآنزا و کووید

این شرکت گفت مطالعات اولیه آن‌ها روی حیواناتی مانند راسو و همستر نشان داد که تزریق واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کووید۱۹ سطح بالایی از پادتن در بدن حیوانات تولید می‌کند.

گریگوری گلن، رئیس بخش تحقیق و توسعه این شرکت گفت: «با وجود شیوع اندک آنفلوآنزا همزمان با همه‌گیری کرونا، این بیماری همچنان یک خطر جدی برای سلامت جامعه جهانی است و نیاز به واکسن‌های همه‌کاره و موثرتر مانند همیشه مهم است.»

راسل ویلسون، معاون اجرایی نوواوکس گفت: «واکسن‌های ترکیبی آنفلوانزا و کووید۱۹ احتمالا در مقابله با گونه‌های مختلف کرونا اثرگذار خواهند بود.»

واکسن جدید این شرکت ترکیبی از واکسن NanoFlu و واکسن NVX-CoV2373 است که به طور جداگانه در مراحل آخر آزمایش‌های انسانی قرار دارند اما هیچ کدام هنوز تایید نشده‌اند.

همسترهایی که واکسینه شدند و سپس به طور عمدی به ویروس کرونا آلوده شدند، وزن خود را در مقایسه با گروه دارونما حفظ کردند. نمونه‌هایی که از ریه‌ حیوانات ایمن شده گرفته شد، نشان داد که آن‌ها عاری از ویروس کرونا هستند.

واکسن NVX-CoV2373 نمونه واکسن این شرکت علیه بیماری کووید۱۹ است که در مرحله سوم آزمایش بالینی در بریتانیا توانست ۸۹.۷ درصد اثربخشی از خود نشان دهد. این اثربخشی در برابر بیماری نوع شدید کووید به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این واکسن از پروتئین اسپایک (سنبله) ویروس کرونا استفاده می‌کند که این شرکت آن [پروتئین اسپایک] را در سلول‌های حشرات تولید می‌کند. واکسن تولیدی این شرکت علاوه بر پروتئین اسپایک حاوی یک ماده کمکی است تا واکنشی که سیستم ایمنی بدن به آن می‌دهد قوی‌تر باشد.

واکسن NanoFlu تولیدی شرکت نوواوکس مشابه با واکسن کووید است اما به جای پروتئین اسپایک، هماگلوتینین (پروتئینی در خارج از ویروس آنفلوانز) را به سیستم ایمنی بدن وارد می‌کند.

نوواوکس پیش‌بینی کرد که مطالعات بالینی (آزمایش انسانی) واکسن ترکیبی را تا پایان سال ۲۰۲۱ آغاز کند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: یورونیوز