دولت باید تمهیدات لازم را در مورد ازدواج از قبیل وام ازدواج،مسکن واشتغال را برای جوانان مرتفع کند تا مشکل ازدواج جوانان وافزایش سن ازدواج مرتفع شود
یک جامعه شناس گفت: در حال حاضر 8میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور داریم که به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن مسکن مجرد مانده اند. امان الله قرایی مقدم در گفتگو با پانا با اشاره به افزایش سن ازدواج بیان کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده 8 میلیون دختر وپسر ایرانی آماده ازدواج هستند ولی نمی توانند ازدواج کنند و یکی از عواملی که سن ازدواج بالا می رود مشکلات موجود در جامعه است.

قرایی مقدم افزود: ازعواملی که سن ازدواج را بالا می برد ،ورود افراد به دانشگاه بعد از 18 سالگی،2 سال سربازی بعد از فراغت تحصیل ، آماده سازی وجستجو برای شغل ، تفریحات کاذب،تامین معیشت و مسکن و مشکلات اقتصادی می توان نام برد. وی به دلایل دیگر افزایش سن ازدواج اشاره کرد و اظهار داشت : تجمل گرایی یکی دیگر از آسیبهایی است که سبب می شودسن ازدواج افزایش داشته باشد و سطح توقع جوانان را بالا می برد.

قرایی مقدم به سن ازدواج در روستاها اشاره کرد و گفت: در روستاها سن ازدواج پایین است و البته این به دلیل سبک زندگی روستایی و میزان توقعات این افراد از زندگی متاهلی است.البته در شهرهای بزرگ به ندرت این اتفاقات می افتد ولی بیشتر در محلات سنتی و مهاجر نشین و روستاها و حاشیه شهرتهران مثل مسعودیه ،رباط کریم ،خاک سفید وکیانشهر مهاجر که سبک سنتی دارند ازدواج ها نیز در سنین پایین صورت می گیرد.

وی بیان کرد: ازدواج بعد از سن بلوغ از فساد جلوگیری می کند و فرد تمایل به همسر پیدا می کند و از نظر متابولیسمی و از نظر جامعه شناسی ازدواج در سنین پایین مشکلی نیست . قرایی مقدم با اشاره به سبک زندگی در ایران بیان کرد:حدود 40 تا 50 درصد جامعه ایران را جوامع سنتی تشکیل می دهد و در بیشتر شهرها واستانها مانند لرستان وبوشهر و خراسان وسیستان و بلوچستان جامعه های سنتی را شکل می دهد و بقیه افراد با فرهنگهای مدرن وامروزی زندگی می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که طلاق بیشتر در کدام قشر جامعه زیاد تر است ،افزود:طلاق و جدایی در جوامع سنتی و طبقه فرودست کمتر است و در قشر متوسط میزان بالا است . وی بیان کرد: دولت باید تمهیدات لازم را در مورد ازدواج از قبیل وام ازدواج،مسکن واشتغال را برای جوانان مرتفع کند تا مشکا ازدواج جوانان وافزایش سن ازدواج مرتفع شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: pana.ir