شدیدترین بارش ها
وی ادامه داد: این بارشها از فردا به تدریج به سایر مناطق نیمه غربی، نیمه شمالی، دامنه های زاگرس، دامنه های البرز، تهران، مناطق مرکزی و جنوب غربی کشیده می شود و از اواخر دوشنبه و طی روز سه شنبه تقریبا در سراسر کشور بارشهای باران و برف را شاهد خواهیم بود.


یک پژوهشگر هواشناسی با اشاره به بهبود محسوس اوضاع آب و هوایی و بارشهای مناسب و سراسری طی روزهای آینده در خصوص اوج بارشها گفت: بارش در کل نیمه غربی، شمالی و جنوبی مناسب اما اوج بارشها در مناطقی از غرب، جنوب غرب و دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس رخ می دهد.

احسان مرادی در گفتگو با مهر افزود: همانطور که در پیشتر نیز گفته شد، بارش های مناسبی در راه است که ابتدا از عصر امروز و از سمت غرب و شمال غرب، سامانه کم فشار فعالی به میهنمان نفوذ می کند و در مناطق یاد شده بارشهای باران و در مناطق سردسیر برف شروع می شود.

این پژوهشگر درباره گسترش بارشها گفت: از طرفی سامانه کم فشار دیگری از سمت عرضهای جنوبی تر از کشور ما و از سمت دریای سرخ و شمال افریقا در حال نفوذ به ایران و تلفیق با سامانه یاد شده است که این سامانه جنوبی نیز رطوبت خوبی را همراه دارد و سبب شدت گرفتن بارشها از فردا (دوشنبه) می شود.

وی ادامه داد: این بارشها از فردا به تدریج به سایر مناطق نیمه غربی، نیمه شمالی، دامنه های زاگرس، دامنه های البرز، تهران، مناطق مرکزی و جنوب غربی کشیده می شود و از اواخر دوشنبه و طی روز سه شنبه تقریبا در سراسر کشور بارشهای باران و برف را شاهد خواهیم بود.

مرادی درباره نوع بارشها افزود: از آنجایی که جریانهای گرم و مرطوب جنوبی غالب است در ابتدا بیشتر بارشها به شکل بارشهای باران خواهد بود، اما به تدریج و طی روز سه شنبه به بعد برخی از بارشها در مناطق سردسیرتر به برف تبدیل می شود.

این پژوهشگر درباره اوج بارشها گفت: بارش در کل نیمه غربی، شمالی و جنوبی مناسب است اما اوج بارشها در مناطقی از غرب، جنوب غرب و دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس رخ می دهد.

وی با هشدار به مردم، کشاورزان و مسئولان اضافه کرد: بارشهای رگباری موجب جاری شدن سیلابهای محلی، طغیان رودها و آبگرفتگی در مناطق یاد شده خواهد شد. همچنین بارش برف سنگین در ارتفاعات کشور و بخصوص در رشته کوههای زاگرس و البرز و همچنین کولاک برف در بیشتر گردنه های کشور موجب حوادثی خواهد شد. وزش باد شدید در استانهای جنوب غربی و در استانهای حاشیه خلیج فارس هم موجب توفانی شدن این خلیج می شود.

مرادی با مژده به ساکنان کلانشهرها گفت: به ساکنان کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، کرج، مشهد، اراک و تبریز این مژده را می دهیم که در تمام روزهای این هفته هوای این شهرها در شرایط سالم و حتی در برخی روزها پاک خواهد بود. بخصوص طی روزهای آینده بارشهای کلانشهر تهران بسیار مناسب و چشمگیر است.

این پژوهشگر درباره ادامه بارشها افزود: بارشها از چهارشنبه کمی فروکش می کند اما مجددا از روزهای پایانی هفته موج جدیدی از بارش کشور را فرا می گیرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: asriran.com


مطالب داغ سایر بخشها:
محاکمه زنی که دو کودکش را به رودخانه انداخت
پیش لرزه‌ها را جدی بگیریم
واردات 1500 دستگاه بنز به ارزش 101 میلیون دلار
نخستین گام در مورد ایران چیست؟
نزاع خونین در قهوه‌خانه یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت