مردم ورزقان شش‌ماه است که با دیو زلزله دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از زمان وقوع زلزله ویرانگر مردادماه که ده‌ها نفر از مردم زحمتکش این منطقه و مناطق همجوار آن یعنی اهر و هریس را زیر آوار خانه‌های خشتی و فرسوده مدفون کرد

 ماه‌ها زندگی در چادر و کانکس نه‌تنها پایان غم و اندوه زلزله‌زدگان نبود که به‌دنبال هزاران پس‌لرزه بزرگ و کوچک زلزله‌ای نسبتا قوی شنبه‌شب دوباره این منطقه را لرزاند تا کسانی را که بین اسکان موقت در چادر یا زندگی در خانه‌های تا حدودی آسیب‌دیده مردد بودند، به ادامه زندگی چادرنشینی مصمم کند. این در حالی است که گزارش‌های تأییدنشده از آسیب‌دیدگی چهار واحد مسکونی بازسازی‌شده در این زلزله خبر می‌دهد. با این حال گزارش‌های رسمی هم از خسارت ۳۰درصدی خانه‌های این مناطق و مجروح‌شدن پنج نفر حکایت دارد.

آسیب ۳۰درصدی به مناطق زلزله‌زده

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی گفت: بر اثر زلزله شنبه شب در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی ۳۰درصد خانه‌های این مناطق آسیب دیدند. خلیل ساعی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بر اثر زلزله ۷/۴ریشتری که عصر شنبه در حوالی ورزقان اتفاق افتاد ۱۴نفر در این مناطق مصدوم شده و پنج نفر از این مصدومان به تبریز منتقل شدند. وی ادامه داد: حال بقیه مصدومان مساعد بوده و همگی با درمان سرپایی مداوا شدند. ساعی درخصوص میزان آسیب‌دیدگی خانه‌های بخش‌های زلزله‌زده اظهار داشت: خانه‌های این بخش دچار آسیب ۳۰درصدی شده‌اند که این مقدار آسیب در حد ترک دیوار بوده و شامل آسیب‌دیدگی جدی نیستند. وی اظهار داشت: به‌دنبال این زلزله ۴۸پس لرزه تا صبح یکشنبه در شهرهای اهر، ورزقان و بخشایش رخ داده است. مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی افزود: بلافاصله بعد از این زلزله نیروهای هلال احمر عازم مناطق شده‌اند.

ترافیک زلزله‌ای مخابرات در آذربایجان شرقی

مردم آذربایجان عادت کرده‌اند که بعد از هر زلزله هیچ‌گونه امکان تماس تلفنی از طریق تلفن ثابت و همراه تا ساعاتی پس از زلزله امکان‌پذیرنباشد. به گزارش فارس پیش از این حبیب حسن‌قلی‌زاده، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی در این رابطه گفته بود: مشکل مخابراتی ناشی از زمین‌لرزه مانع اطلاع‌رسانی مناسب از وضعیت مصدومان در منطقه شده و امیدواریم در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

تحویل شماره ۱۵۰مدیر به مخابرات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی از تحویل شماره ۱۵۰مدیر و نیروی کلیدی استان به مخابرات خبر داد. ساعی در رابطه با قطع مکرر ارتباطات تلفنی بعداز زلزله‌ها در آذربایجان‌شرقی گفت: شماره تماس ۱۵۰نفر از نیروهای کلیدی و مدیران استان به منظور در دسترس بودن امکانات مخابراتی برای آنها به مخابرات استان داده شده است. وی افزود: اورژانس و سایر نهادهای مرتبط نیز می‌توانند از خدمات بی‌سیم‌های خود بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: تنها مشکل شبکه مخابراتی استان در حوادثی نظیر زلزله بار ترافیکی بوده و هیچ‌گونه نقص یا مشکل فنی در رابطه با تجهیزات مخابراتی برای سیستم‌ها و شبکه‌ها به‌وجود نیامده است. محمد فرقانی افزود: زمانی که تقاضا و یا تماس‌های بیشتر از ظرفیت از شبکه خواسته می‌شود شبکه این درخواست‌ها را رد می‌کند و تا حد ظرفیت موجود خود می‌تواند به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد.

فرقانی با اشاره به ظرفیت زیرساخت‌های مخابراتی استان آذربایجان‌شرقی، درباره افزایش بار ترافیکی در حوادثی مانند زلزله گفت: در این رابطه می‌توان به روز ۲۱مرداد استناد کرد به‌طوری که دقیقا در روز قبل از زلزله و در همان ساعت شبکه مخابراتی استان به ۴۰۰هزار مکالمه در ساعت خدمات داده بود درحالی‌که این رقم در روز و ساعت زلزله به دو میلیون مکالمه در ساعت افزایش یافته بود. بعد از زلزله نخستین وسیله شهروندان برای آگاهی از وضعیت همدیگر، تلفن است که در دو حادثه اخیر شهروندان را با مشکل مواجه و نگران کرده، امید است مسئولان امر برای برطرف‌کردن این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

سایت‌های خالی مراکز لرزه‌نگاری

قطع ارتباطات هنگام زلزله منحصر به مخابرات نیست. اخیرا پس از زمین‌لرزه‌ها سایت‌های مراکز لرزه نگاری با مراجعه زیاد افراد از دسترس خارج می‌شوند و امکان اطلاع‌رسانی دقیق از کانون اصلی زمین‌لرزه و بزرگی آن مقدور نیست، این درحالی است که دقایق اولیه وقوع زلزله جزء لحظات طلایی امدادرسانی محسوب می‌شوند. به گزارش مهر، داستان تکراری قطع امکانات ارتباطی پس از زلزله با منطقه حادثه دیده هنوز به اتمام نرسیده که اخیرا اگر پس از زمین‌لرزه‌ها به سایت‌های مرجع که بزرگی و کانون اصلی زلزله را مشخص می‌کنند مراجعه ‌کنید، معمولا با یک صفحه سفید مواجه می‌شوید که پر از خالی است! یکی از این سایت‌ها، سایت مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به آدرس http://irsc.ut.ac.ir است که اخیرا پس از زلزله‌ها به‌صورت کاملا خالی نمایش داده می‌شود





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: afkarnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
مدیر مسئول «مغرب» آزاد شد
افزایش مشروط وام‌ خرید مسكن
عناوین مهمترین خبرهای جهان از شب گذشته تا کنون (1391/11/9)
تایید طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
مردی قربانی توطئه همسر دوم خود شد