5ساله‌ها
زمزمه 7ساله شدن دوره ابتدایی بار دیگر قوت گرفت؛


اواسط پاییز امسال حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در اظهار نظری پیرامون نظام آموزشی كشور گفته بود كه به دنبال ورود پیش‌دبستانی به صورت رسمی به نظام آموزشی کشورو هفت ساله شدن دوره ابتدایی در كشور است. در این باره روز گذشته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره هفت ساله شدن ابتدایی و گفت: پیش‌دبستانی یک دوره بسیار حساس و مهم در ابتدایی است که تعریف آن در نظام آموزشی کشور،‌ باید به صورت”قانونی» انجام شود.

تغییرات در آموزش عمومی ایران گویا تمامی ندارد. در حالی که اما و اگرها در خصوص اجرایی بودن نظام آموزشی 3-3-6 همچنان ادامه دارد و فقط 4 ماه از اجرای این سیستم آموزشی در كشور گذشته است دو مسئول وزارت آموزش و پرورش از افزوده شدن پیش دبستانی به دوره ابندایی خبر داده اند.
اظهار نظر آقای وزیر و مععاونانش مبنی بر تلاش برای هفت ساله شدن دوره ابتدایی با الحاق دوره اختیاری پیش دبستانی به نظام رسمی آموزش و پروش در آن زمان واكنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.تا جاییكه برخی از منتقدان برنامه‌های وزارت اموزش و پرورش با اشاره به عوارض خطرناك شش ساله شدن دوران ابتدایی و هم مدرسه ای بودن دانش آموزان 6 ساله با دانش آموزان 12 ساله، هفت ساله شدن این دوره و هم مدرسه ای شدن 5ساله‌ها با 12 ساله‌ها را پرخطر تر و در عین حال غیر قانونی ارزیابی كردند.از زمانی که حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفت تحولی در نظام آموزشی ایران بوجود بیاورد، بحث اجباری شدن پیش دبستانی و افزوده شدن آن به ابتدایی سر زبان‌ها افتاد. حتی در برهه ای گفته شد دوره ابتدایی با افزوده شدن پیش دبستانی، 6 سال می‌شود. اما ایراداتی که این طرح داشت و نیاز به اصلاح گسترده قوانین در چند نهاد دیگر بوجود آمد، عملا دوره پیش دبستانی را به دوره تحصیل عمومی افزوده نکرد. به گزارش خبرآنلاین پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود ضریب هوشی نسل فعلی ایرانیان بالاتر رفته است و به همین دلیل باید سن شروع آموزش‌های عمومی پایین بیاید.

اکنون هم معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش دو مسئول در آموزش و پرورش گفته اند ممکن است پیش دبستانی به دوره 12 ساله تحصیل افزوده شود. نوید ادهم دراین باره به فارس گفته است« بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سن تعلیم و تربیت رسمی 5 سالگی است اما سن افراد لازم‌التعلیم (لازم‌التربیه) طبق قانون مشخص می‌شود. بر این اساس طبق سند تحول، کودکان از چهارسالگی تمام یعنی 5 سالگی می‌توانند وارد نظام آموزشی شوند اما آموزش اجباری رسمی که اول دبستان است در کشور ما از سن 6 سالگی تمام است که قانون تعیین کرده است.»به گفته او هرچند اکنون قانون سن اول دبستان را 6 سالگی تمام تعیین کرده است اما ممکن است دو سال یا 5 سال دیگر قانون آغاز سن تحصیل در اول ابتدایی را 5 سالگی در نظر بگیرد و این بستگی به شرایط و اقتضائات جامعه دارد.

همچنین معاون آموزش ابتدایی وزیر دراین باره گفته است: پیش‌دبستانی یک دوره بسیار حساس و مهم در ابتدایی است که تعریف آن در نظام آموزشی کشور،‌ باید به صورت”قانونی» انجام شود.فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران درباره پیش‌دبستانی و اظهارات متفاوتی که درباره این دوره می‌شود، از جمله نکات مثبت رسمی شدن این دوره، افزود: برای هفت ساله شدن ابتدایی نیازمند قانون هستیم و آموزش و پرورش معتقد است که این دوره تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی دارد.وی افزود: بر اساس آخرین تغییراتی که در آموزش و پرورش صورت گرفته، محتوای آموزشی برای دوره پیش‌دبستانی باید به تایید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برسد و مجوز فعالیت نیز از سوی این وزارتخانه صادر شود، لذا باید این دوره را مهم تلقی کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی مراکز پیش‌دبستانی که ضمیمه مراکز دولتی هستند و یا به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، آمار 430 هزار نفری از اسامی نوآموزان پیش‌دبستانی را نشان می‌دهد که وارد سامانه شده است و انتظار می‌رود میزان پوشش بیشتر از این اعداد و ارقام باشد. قربان اظهار کرد: آمارهای مرکز سنجش سلامت نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از نوآموزان در سن پیش‌دبستانی این پایه را می‌گذرانند. این اتفاق خوبی است که خانواده‌ها به جایگاه پیش‌دبستانی و تاثیر آن در روند آموزشی کودکان خود پی‌برده‌اند.وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش، برگزاری کلاس پیش‌دبستانی برای نوآموزان مناطق دو زبانه است که مقرر شده 112 ساعت آموزش را در اختیار این نوآموزان قرار دهند.به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، یک سوم دانش‌آموزان ابتدایی کشور در روستاها تحصیل می‌کنند که یک سوم این دانش‌آموزان نیز در مناطق دو زبانه زندگی می‌کنند که پوشش تحصیلی آنها در پیش‌دبستانی، آمارهای قابل قبولی را نشان می‌دهد.

این درحالی است كه کاهش سن ورود به مدرسه همچنان مخالفان مختلفی دارد.برخی معتقدند ممکن است اثرات منفی روانی طولانی تر شدن دوره ابتدایی می‌تواند بیش از فوایدش باشد. از سویی با افزوده شدن پایه ششم به دوره ابتدایی مدیران مدارس و اولیا دانش آموزان با معضلی به نام ارتباط کلاس اولی‌ها و دومی‌ها با ششمی‌ها مواجه شدند. این مساله باعث شد تا آموزش و پرورش با وجود کمبود فضای آموزشی در میانه راه به فكر دوپاره کردن دوره ابتدایی به دو دوره 3 ساله بیفتد. بر اساس اعلام آموزش و پرورش سال آینده، نظام 3-3-3-3 در 30 درصد مدارس ابتدایی اجرا می‌شود. همچنین گفته شده ممکن است در برخی مدارس ابتدایی، زمان زنگ تفریح پایه اول تا سوم و چهارم تا ششم، همزمان نباشد.به هرحال به نظر نمی‌رسد افزوده شدن دوره پیش دبستانی به دوره ابتدایی، به سادگی انجام شود، آموزش و پرورش همچنان باید ایرادات کلاس ششم و تغییراتی که در دوره‌های دیگر بوجود امده است را رفع و رجوع کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: ebtekarnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
«کلک چینی‌» برای صادرات اجناس به ایران!
تورم، ۲۸ درصد، ۷۰ درصد یا ۱۱۰ درصد؟
وقتی دلارهای نفتی بلای جان شدند
دستگیری مادری که دو فرزندش را سر برید (+عکس)
خشم داود اوغلو از شورای امنیت