رئیس کل گمرک ایران از راه‌اندازی کامل پورتال ارزی از نیمه اسفندماه سال‌جاری خبر داد و گفت: از ابتدای اسفندماه امسال امکان صدور مجوز کاغذی مراجعین به گمرک توسط سازمان‌ها وجود نخواهد داشت.

عباس معمارنژاد ظهر امروز در نشست خبری به تشریح جدیدترین اقدامات، برنامه ها و عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: در 10 ماه ابتدای سال جاری حدود 64 میلیون تن کالا به ارزش 34.3 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور داشتیم که در بخش کالاهای صنعتی، سنتی، میعانات گازی و پتروشیمی بوده است که البته از نظر وزنی نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از نظر ارزشی 25 درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در مدت زمان یاد شده 3 هزار  و 300 ردیف تعرفه ای صادرات به 105 کشور جهان انجام شد. در بخش واردات نیز 32.5 میلیون تن کالا به رازش 43.7 میلیارد دلار با رشد 6 درصدی وزنی و افت 3 درصدی ارزشی به کشور انجام شد که البته کاهش ارزش می تواند ناشی از مدیریت بر واردات و جلوگیری از ورود کالاهای غیرضرور و لوکس باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه در 5 هزار و 300 ردیف تعرفه ای از 6 هزار و 700 ردیف موجود واردات داشتیم، گفت: این میزان از حدود 150 کشور دنیا به به داخل انجام شد که مقایسه 34.3 میلیاردی صادرات با واردات 43.7 میلیارد دلاری نشان می دهد که به ازای هر یک دلار کالایی که وارد شده 78 سنت کالا به خارج صادر شده است.

معمارنژاد خاطرنشان کرد: این میزان در ابتدای برنامه چهارم به ازای هر دلار واردات 50سنت صادرات بود و نشان می دهد که در حال حاضر کسری تراز بازرگانی در حال بهبود است. همچنین در 10 ماه اول امسال حدود 4.5 میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی کشور کاهش پیدا کرد و در بخش ترانزیت خارجی نیز حدود 9.5 میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد رشد نشان می دهد.

وی در ارتباط با پرونده های قاچاق در 10 ماه اول سال جاری به تشکیل 20 هزار و 600 پرونده در این رابطه اشاره کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد به لحاظ تعداد کاهش نشان می دهد ولی بهای آن، 10 هزار و 500 میلیارد ریال است که نسبت به 10 ماهه اول سال گذشته 150 درصد رشد یافته است.

رئیس کل گمرک ایران بیان داشت: یکی از برنامه های گمرک این است که به سمت برخورد هوشمند با پرونده های قاچاق و شناسایی تخلفات دانه درشت پیش برویم. هم اکنون 46 درصد کل پرونده های قاچاق شکل گرفته زیر یک میلیون تومان است.

معاون وزیر اقتصاد با اعلام تلاش برای تسهیل تجارت و کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی، همچنین کنترل در مرزها اظهار داشت: با تعامل سازمان‌های همکار در تجارت خارجی در 10 ماه اول امسال تشریفات گمرکی نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.5 درصد کاهش یافته و جمعاً در طول امسال انجام تشریفات گمرکی در 6.5 روز قابل انجام است که این میزان در سال گذشته 7.5 روز بوده است.

وی با اشاره به مصوبه ساماندهی تشریفات گمرکی و مسئولیت سازمان ملی استاندارد و گمرک در این بخش، افزود: سامانه هوشمند ورود و خروج کالا در 11 گمرک کشور عملیاتی شد و از ابتدای اسفند ماه سال جاری هیچ سازمان صادرکننده مجوز دیگر امکان ارایه مجوز کاغذی به مراجعین را نخواهد داشت و افراد با ارایه یک کد رهگیری به گمرک معرفی خواهند شد.

معمارنژاد از راه اندازی کامل پورتال ارزی از نیمه اسفند سال جاری خبر داد و گفت: در این پورتال کلیه مراحل واردات از ثبت سفارش کالا، گشایش اعتبار و ترخیص کالا به شکل الکترونیکی و ارتباط با بانکهای اطلاعاتی وزارت صنعت، بانک مرکزی، بانکهای عامل و گمرک شکل خواهد گرفت.

وی از اجرای آزمایشی پورتال ارزی در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) از 21 بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود: رصد کردن مرزها و نیاز به کنترل‌های ارزی در این سامانه وجود دارد و امکان تامین نیازهای ارزی برای واردات کالا را امکان پذیر می کند.

معمارنژاد همچنین از جلوگیری برای جعل اسناد در حوزه تجارت خارجی و همچنین جعل ثبت سفارش و تخلف در تسویه در بانک ها خبر داد و بیان داشت: نسخه جدید برنامه گمرک برای حمایت از تولید ملی به اجرا گذاشته شد

معاون وزیر اقتصاد اظهارداشت: یکی از چالش های ارزی کشور در اقتصاد را امکان شناسایی دقیق فعالان اقتصادی دانست و گفت: بحث عدم امکان شناسایی کالاها تا زمانی که به گمرک اظهار نشود، نیز وجود دارد که این موضوع در قالب تفاهمنامه ای با بنادر حل خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه هم اکنون 60 درصد واردات کشور از مسیر قرمز می آید که نیاز به بازرسی فیزیکی دارد، از ورود 35 درصد کالاها در مسیر زرد و نیاز به کنترل اسنادی خبر داد و تصریح کرد: فقط 5 درصد کالاهای از مسیر سبز و بدون نیاز به کنترل وارد کشور می شود.

وی در پایان سخنانش گفت: در دنیا 20 درصد کالاهای از مسیر قرمز، 40 درصد از مسیر زرد و 40 درصد نیز از مسیر سبز وارد می شوند، همچنین آئین نامه جدید امور گمرکی تنظیم شده و از ابتدای سال آینده به اجرا در خواهد آمد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها
قول بانک مرکزی برای تامین بودجه وام ازدواج
رهبر: "بگم بگم"شیوه غیراخلاقی آقای احمدی نژاد است
دفتر رئیس جمهور بیانیه صادر کرد
قتل یک کودک به خاطر تردید در دوشیزگی/ عکس
دلیل مخالفت مجلس با فاز دوم هدفمندی