متهمان پرونده کهریزک برای محاکمه در روز هشتم اسفند به دادگاه احضار شده‌اند.

محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران درباره نحوه برگزاری جلسه محاکمه متهمان پرونده کهریزک اظهار داشت: مبنای ما علنی بودن است مگر اینکه قاضی یا هیئت قضایی روز دادگاه و قبل از جلسه محاکمه تشخیص به غیرعلنی بودن محاکمه دهند.
 
وی ادامه داد: تا این لحظه قرار بر علنی بودن برگزاری جلسه محاکمه است زیرا قانون می‌گوید تمام دادگاه‌ها علنی است مگر اینکه هیئت قضایی یا قاضی تشخیص دهد محاکمه به صورت غیرعلنی برگزار شود.
 
سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران درباره حضور متهمان پرونده در دادگاه گفت: متهمان برای حضور در دادگاه دعوت شدند از خود دفاع کنند.
 
به دنبال فوت سه متهم حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ به اسامی محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر‏ در بازداشتگاه کهریزک، تعدادی از مسئولان قضایی و مأموران بازداشتگاه دستگیر شدند.
 
سازمان قضایی نیروهای مسلح ۱۲ متهم این پرونده را که بعضا از مأموران انتظامی این بازداشتگاه بودند طی چند جلسه غیرعلنی محاکمه کرد و در نهایت محکومیت‌هایی مانند قصاص، حبس، شلاق، دیه و انفصال موقت از خدمت برای متهمان در نظر گرفته شد.
 
در حالی که سازمان قضایی نیروهای مسلح مشغول رسیدگی به این پرونده بود، هیئتی ویژه‌ در مجلس شورای اسلامی مأمور بررسی این حادثه شد که در نهایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس، بخش عمده‌ای از دلایل وقوع این حادثه را متوجه سعید مرتضوی دادستان سابق تهران دانست.
 
سرانجام برای مسئولان قضایی دخیل در این پرونده از جمله سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و علی‌اکبر حیدری‌فر معاون وی که احکام انتقال متهمان به بازداشتگاه کهریزک را صادر می‌کرد، قرار مجرمیت صادر و در نهایت این افراد معلق شدند.
 
پس از کش‌وقوس‌های فراوان در این پرونده که اعتراض‌های فراوانی را نسبت به دستگاه قضایی برای تعلل در محاکمه این افراد به دنبال داشت، سرانجام روز سه‌شنبه ۸ اسفند برای محاکمه این افراد تعیین شد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
پایان تنش آنکارا با تل‌آویو منتظر تشکیل دولت صهیونیستی
مادری سر فرزندانش را برید!
اعلام زمان جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات
"معاونت در قتل" سومین اتهام سعید مرتضوی
آمریکا بار دیگر خواستار مذاکره مستقیم با ایران شد