روزهای نیمه تعطیل مدارس
مادر سه فرزند که دو فرزندش، دانش‌آموز مدرسه‌ای هستند، می‌گوید: در روزهای پایانی سال، مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که مدارس تعطیل نیست اما در عمل تعدادی از دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند و خبری از درس خواندن هم نیست.


برخی از روزهای تحصیلی، مدارس نیمه تعطیل هستند؛ این روزها شامل «روز بین دو تعطیلی»، «روزهای آخر اسفند» و «روزهای بعد از ایام نوروز» است.

سال تحصیلی آموزشی در ایران از مهر آغاز می‌شود و تا خرداد نیز ادامه دارد؛ در این مدت زمان، دانش‌آموزان یک پایه تحصیلی را طی می‌کنند.

ساعات آموزشی نیز در ایران از مهر امسال دچار تغییراتی شد و با تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه و حذف ساعات بیکاری دانش‌آموزان در مدرسه که اصطلاحاً «پنجره باز» نامیده می‌شود، دانش‌آموزان از شنبه تا چهارشنبه به مدرسه می‌روند.

البته در این میان تعطیلاتی نیز چون تعطیلات رسمی به دلیل مناسبت‌های مختلف کشور و تعطیلات غیرمترقبه نیز وجود دارد؛ بارش شدید برف، یخبندان و آلودگی شدید هوا هر ساله تعدادی از روزهای مدرسه را به تعطیلی می‌کشاند.

اما برخی از روزهای تحصیلی نیز، مدارس نیمه تعطیل هستند؛ این روزها شامل «روز بین دو تعطیلی»، «روزهای آخر اسفند» و «روزهای بعد از ایام نوروز» است.

به رغم آنکه آموزش و پرورش، اکثر روزهای بین‌ دو تعطیلی را تعطیل اعلام نمی‌کند، اما به دلیل نیامدن برخی دانش‌آموزان به مدرسه و مرخصی برخی معلمان، مدرسه به حالت نیمه تعطیل است.

* گلایه والدین از روزهای نیمه تعطیل

اکنون که در آستانه نوروز هستیم، به همان روزهای نیمه تعطیل مدارس نزدیک می‌شویم؛ علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس می‌گوید: «مدارس کشور تا 28 اسفند ماه سال‌جاری دایر است و هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نداریم.»

وی در خصوص وضعیت مدارس در روز 14 فروردین 92 که بین روز سه‌شنبه 13 فروردین (تعطیلی رسمی) و 15 فروردین (مدارس کشور پنج‌شنبه‌ها تعطیل است)، قرار دارد، ادامه می‌دهد: «پس از 13 فروردین، مدارس دایر خواهد بود و روز 14 فروردین هیچ مدرسه‌ای تعطیل نیست.»

فرهادی می‌افزاید: «در صورتی که تصمیمی مبنی بر تعطیلی مدارس در روز 14 فروردین گرفته شود، از طریق رسانه‌های جمعی اطلاع‌ رسانی خواهد شد اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس در روزهای یاد شده نداریم.»

خبرنگار فارس در این خصوص به سراغ دانش‌آموزان و خانواده‌ها رفت و در این خصوص به گفت‌وگو پرداخت تا ببیند نظر آنها درباره تعطیل نبودن مدارس در روزهای یاد شده چیست.

خانم رحیم‌پور، مادر سه فرزند که دو فرزندش، دانش‌آموز مدرسه‌ای هستند، می‌گوید: در روزهای پایانی سال، مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که مدارس تعطیل نیست اما در عمل تعدادی از دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند و خبری از درس خواندن هم نیست.

وی ادامه می‌دهد: بهتر است آموزش و پرورش خیال دانش‌آموزان را راحت کند و بی دلیل بچه‌ها را به مدرسه نکشاند.

خانم مولایی، مادر یک فرزند مدرسه‌ای نیز بیان می‌کند: متأسفانه در زمینه روزهای بین تعطیلی و روزهای پایانی سال فرهنگ‌سازی نشده است و عملاً مدارس تعطیل است؛ به همین دلیل به نظرم باید اگر مدارس تعطیل نیست، سخت‌گیری شود و با دانش‌آموزان غایب برخورد صورت گیرد.

* برخی نظرات درباره دایر بودن مدارس تا 28 اسفند

پس از انتشار خبر دایر بودن مدارس تا 28 اسفند امسال در خبرگزاری فارس، افرادی نظر داده‌اند که برخی از آنها شامل «شوخی نکنید - کسی مدرسه بیا نیست»، «تعطیل نکردن مدارس در روز 14 فروردین آیا منطقی است؟ برای فردی مثل من که با خانواده مسافرت شهرستان خواهم بود، امکان استفاده مناسب از روز طبعیت را ندارم مگر اینکه بخواهم تهران باشم؛ به نظرم 26-28 اسفند هم عملا" تعطیل است حالا شما چه بخواهید و چه نخواهید و چه اطلاعیه بدهید و چه ندهید ما از 24 اسفند تا 16 فروردین مسافرتیم»، «جناب وزیر به قول خودتان که پارسال در مصاحبه‌تان به آن خبرنگار گفتید آیا شما 27 و 28 اسفند تا به حال مدرسه رفته‌ا‌ید را فراموش کردید؟! پس چرا باز تکرار می‌کنید؟! کسی این دو روز هیچ سالی به مدرسه نمی‌رود؛ البته ما متوجه هستیم که شما باید هر سال اعلام کنید تعطیل نیست؟»، «مردم بعید هست که اجرا کنند» و «روزهای 26-28 اسفند و 14 فروردین عملاً دانش‌آموزی وجود ندارد» است.

به نظر می‌آید که آموزش و پرورش باید در برنامه تحولی خود به روزهای نیمه تعطیل نیز توجه کرده و برای آنها اندیشه کند تا زمان دانش‌آموزانی که در روزهای ذکر شده به مدرسه می‌آیند، هدر نرود و تکلیف خانواده‌ها نیز برای مدرسه فرزندشان مشخص شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: asriran.com


مطالب داغ سایر بخشها:
حمله خونین به دادیار دادسرا
تازه ترین اظهار نظر خزاعی درباره مذاکرات آلماتی
توزیع گوشت 10 هزار و 500 تومانی آغاز شد
تعطیلات نوروز 92 چه قدر خرج برمی دارد؟
یکشنبه آینده جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی بهداشت برگزار می‌شود