اخبار فوری از زلزله سیستان و بلوچستان
زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر دقایقی پیش منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.


محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در اعماق درونی زمین، گفت: در پی وقوع این زمین لرزه علاوه بر پنج تیم ارزیاب اعزامی از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان به منطقه، 5 تیم امدادی دیگر نیز به همراه سه فروند بالگرد از استان های معین به این منطقه اعزام شده‌اند تا نسبت به بررسی خسارت احتمالی و امدادرسانی اقدام کنند.

وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در 36 کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مظفر در عین حال اظهار کرد که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست.

وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله گزارشی حاصل نشده است.

زلزله سراوان تاکنون 3 مجروح داشته است

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان از اعلام مجروحیت سه تن در زلزله امروز سراوان خبر داد و گفت: در مرکز بهداشت و درمان «گشت» وضعیت مطلوب و تنها سه نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

به گزارش سرویس حوادث ایسنا، راشدی وی در مورد میزان خسارات احتمالی نیز گفت: مشکل خاصی نداریم و تنها چند دیوار ترک برداشته است.

همچنین در پی وقوع زمین لرزه‌ای در منطقه سراوان، تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال‌احمر از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

ارتباط مخابراتی مناطق زلزله‌زده قطع شده است

خسارت جانی از زلزله سراوان گزارش نشده است

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه زلزله سراوان تا این لحظه خسارت جانی نداشته است، گفت: شبکه ارتباط مخابراتی این منطقه قطع شده که در دست ترمیم است.

اکبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعلام کرد: آسیبی به شبکه آب و برق مناطق زلزله‌زده نرسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های میدانی تا این لحظه، خسارت‌های زلزله اندک بوده است، درباره علت این موضوع گفت: کانون زلزله در بیابان واقع شده و مراکز جمعیتی در اطراف آن قرار ندارد و در شهرستان‌های اطراف کانون زلزله هم خسارت جانی وجود نداشته است. ضمن اینکه عمق زلزله 95 کیلومتری است.

به گزارش ایسنا، آخوندی، سرپرست مدیریت بحران استان خراسان جنوبی هم با اعلام اینکه این زلزله در نهبندان نیز احساس شده است، گفت: تاکنون هیچ خسارتی از نهبندان گزارش نشده است.

وی از اعزام 100 امدادگر به مناطق زلزله‌زده سراوان نیز خبر داد و گفت: احتمالا تا پنج ساعت دیگر به منطقه خواهند رسید و اطلاعات کامل‌تری در اختیار ما قرار می‌گیرد.

اعزام 9 دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله‌زده

رییس اورژانس کشور از اعزام 9 دستگاه آمبولانس و تیم ارزیاب اورژانس به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

دکتر محمدتقی طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: در پی وقوع زلزله 7.5 ریشتری سراوان، 9 دستگاه آمبولانس اورژانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.

به گفته وی، تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز در حال اعزام به منطقه هستند.

خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است

از بوشهر نیز خبر می‌رسد که در این زمین‌لرزه خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است.

درحال بررسی وضعیت محل وقوع زمین‌لرزه هستیم

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان نیز دراین خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: این زمین‌لرزه در مناطق کوهستانی سراوان رخ داده و ما درحال بررسی موضوع و وضعیت آن محل هستیم.

وی گفت: این زمین‌لرزه در اکثر شهرستان‌های هرمزگان ازجمله، بندرخمیر، بندرلنگه، بستک، قشم و همچنین بندرعباس و سایر شهرستان‌ها، به جز پارسیان که در شرقی‌ترین نقطه استان قرار دارد، احساس شده است.

زلزله سراوان آسیبی به استحکامات مرزی وارد نکرده است

در پی وقوع زلزله 7.5 ریشتری در شهرستان مرزی سراوان، نیروهای مرزبانی در مرزها مستقر هستند و آسیبی به تجهیزات آنان وارد نشده است.

مجید رسول‌زاده، رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه زلزله آسیبی به تجهیزات و روند انسداد در مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد نکرده است، اظهار کرد: نیروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی، وضعیت در مناطق مرزی سراوان به هم ریخته نیست، گفت: بر اساس گزارش‌های واصله، تنها تعدادی از خانه‌های گلی در این منطقه آسیب دیده‌اند.

براساس اعلام پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی شدت این زمین لرزه یک ریشتر بیشتر از زلزله بم بوده و طی 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

زمین‌لرزه سراوان علاوه بر بندرعباس و شیراز در شهرهای کراچی و بلوچستان پاکستان و همچنین در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز احساس شده است.

از ابوظبی امارات نیز خبر می‌رسد در پی این زمین‌لرزه مردم از خانه‌های خود خارج شده و سراسیمه به خیابان‌ها پناه آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه 7.5 ریشتری در ساعت 15:14:17 و در عمق 95 کیلومتری زمین در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در 81 کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، 83 کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، 85 کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و 1314 کیلومتری شهر تهران بوده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
ناگفته‌هایی از خشن ترین قاتل تهران/ عکس
مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز (92/01/27)
وقوع دو انفجار تروریستی در بوستون/ کاخ سفید یک بخش را تخلیه کرد
نگران سوریه بی بشار، چشم به راه انتخابات ایران
اخبار لحظه‌به‌لحظه از انفجارهای بوستون آمریکا