نتایج امتحانات نهایی
طراحی سوالات امتحان نهایی به شکل مفهومی و استنباطی
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از طراحی بخشی از سوالات امتحانات نهایی به صورت استنباطی و مفهومی خبر داد و گفت: بخش عمده ای از طراحی سوالات امتحانات نهایی مربوط به متن کتاب است، اما در بررسی های صورت گرفته با توجه به نوع تدریس قرار شده بخشی از سوالات امتحان نهایی دانش آموزان به صورت مفهومی طراحی شود.

عبدالامیر عرفی با بیان این مطلب گفت: کتابهای درسی منبع اصلی یادگیری دانش آموزان است و معلمان و طراحان سوال باید بخش عمده سوالات را از متن و محتوای کتابهای درسی طراحی کنند.

وی افزود: نکته قابل توجه آن است که سوالات از کتابهای چاپ شده جدید که در مدارس تدریس می شود، طراحی خواهد شد و دانش آموزان باید توجه کنند که کتا هایشان همگی چاپ جدید باشد.

عرفی با بیان اینکه دستورالعمل طراحی سوالات مهرماه سال گذشته به معلمان و دانش آموزان ابلاغ شده است، تصریح کرد: منظور از محتوای کتاب ،متن، نمودار، فعالیتها و نقشه های کتاب است و دانش آموزان باید بدانند که همه بخش های کتاب را مورد مطالعه قرار دهند.

وی با بیان اینکه هیچ طراح سوالی نباید برای طرح سوال به کتابهای کمک درسی مراجعه کند، تصریح کرد: نمونه سوالات امتحانات نهایی 10 سال گذشته در سایت مرکز سنجش به نشانی www.medu.ir قرار داده شده است و معلمان می توانند با مطالعه آن، سوالات امتحانات نهایی خرداد ماه را طراحی کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش ادامه داد: حداکثر چهار نمره از سوالات امتحانی دانش آموزان به صورت مفهومی و استنباطی است و دانش آموزان باید با تکیه بر مباحث ارائه شده در کلاسها به این سوالات پاسخ دهند.

وی گفت: سوالات امتحانات نهایی در حد توان متوسطه دانش‌آموزان کشور است و دانش‌آموزانی موفق‌تر هستند که به جای بهره‌گیری از کتاب‌های کمک درسی، کتاب‌های اصلی را مورد توجه قرار دهند.

عرفی با بیان اینکه امتحانات خرداد ماه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری از 25 اردیبهشت ماه آغاز و تا 20 خرداد ماه به اتمام می رسد، گفت: یکی از ویژگی طراحی سوالات امتحانات نهایی ، تنوع در طراحی است، به این معنی که علاوه بر سوالات تشریحی، سوالات چند گزینه‌ای، جواب کوتاه و صحیح یا غلط نیز بخشی از سوالات امتحانات خرداد ماه را تشکیل می‌دهد. ایم موضوع به معنای سرعت بخشیدن به پاسخ دانش‌آموزان، اعتبار سوال و سرعت تصحیح آن است.

وی توضیح داد: مرکز سنجش‌ آموزش و پرورش در حال آماده‌سازی آخرین سوالات امتحانات نهایی است و سه روز قبل از برگزاری امتحان هر درس، سوالات با تشریفات امنیتی در اختیار مناطق و شب امتحان نیز در قرنطینه حوزه‌های امتحانی قرار خواهد گرفت.

به گفته رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش،  در امتحانات امسال برای بخش عمده‌ای از سوالات، پاسخ‌نامه در نظر گرفته شده است و پس از جمع‌آوری پاسخنامه‌ها همان تشریفات امنیتی و قانونی توزیع سوالات امتحانات نهایی برای پاسخ‌نامه‌ها نیز اعمال می‌شود و پاسخنامه‌ها به همراه مسوول حراست در اختیار مصححین قرار می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: نتایج امتحانات حداقل یک هفته پس از اتمام برگزاری امتحانات اعلام می شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
کشور را نمی‌توان با این وضع اداره کرد!
زمان پرداخت خسارت بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد
قتل پسرخاله بر سر بازی پاسور!
ریزش ساختمان 3 طبقه در یافت آباد
تصادف همسر مدیر با خودرو دولتی