معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران درباره کمیاب شدن و گرانی روغن گفت: این گرانی‌ها هیچ ارتباطی به تغییرات نرخ ارز ندارد.
 نعمت‌الله ترکی گفت: درباره گرانی بی‌مقدمه روغن جامد، افزود: این تغییرات قیمت‌ها به علت تغییر در نرخ ارز مرجع نیست، چرا که تاکنون هیچ منبعی به طور رسمی کاهش یا افزایش ارز مرجع را اعلام نکرده است.

وی افزود: اگر مقرر باشد برای هر کالای پرمصرف از جمله روغن، ارز مرجع و یا ارز مبادله‌ای پرداخت کنیم، در هر صورت عرضه‌کنندگان روغن در حق مردم اجحاف کرده‌اند، چرا که از زمان ثبت سفارش میزان کالای مورد نیاز با ارز مرجع در بانک مرکزی تا زمان تحویل حداقل سه ماه زمان لازم است؛ در حالی که قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند، لذا این گرانی‌ها هیچ ارتباطی به تغییرات نرخ ارز ندارد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران، زمانی که اخبار جدیدی در خصوص تغییرات نرخ ارز اعلام می‌شود، بلافاصله برخی از اقلام به ویژه اقلام پرمصرف روز بعد گران می‌شود و مشخص نیست که چه دلیلی برای چنین گرانی‌هایی وجود دارد؟

ترکی تصریح کرد: بسیاری از کالاهایی که در حال حاضر در بازار توزیع شده، با استفاده از ارز مرجع در بهمن و اسفند ماه ثبت سفارش شده و با قیمت سال گذشته خریداری شده‌اند، لذا این تغییر قیمت‌ها، دلیل مشخصی ندارد.

 این صحبت‌ها از سوی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران در حالی عنوان می‌شود که صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره علت گرانی اخیر روغن و کمیابی آن، اظهار می‌کند: کارخانجات تولیدکننده روغن مجاز هستند روغن خام وارد کنند. در حال حاضر کارخانجات اعلام کرده‌اند، هر ارزی که دولت در اختیار این کارخانجات قرار دهد، وارداتی که پشت مرز وجود دارد را توزیع خواهند کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که واردات شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارز مرجع انجام می‌شود، لذا تصمیم تلفیقی که در این باره اتخاذ شد و بر اساس آن مقرر شد 50 درصد روغن خام با ارز مرجع و 50 درصد با ارز مبادله‌ای انجام شود که پرداخت ارز مرجع بر عهده شرکت بازرگانی دولتی و تامین ارز مبادله‌ای نیز بر عهده کارخانجات باشد و بر این مبنا، قیمت‌ها مشخص شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضرکارخانجات روغن خام در اختیار ندارند، ضمن آنکه تمام منابع روغن خامی که وارد شرکت می‌شود، تحت نظر شرکت بازرگانی دولتی است و از نظر قیمت و مابه‌التفاوت در این شرکت مدیریت می‌شود؛ لذا کارخانجات اختیاری برای افزایش قیمت روغن ندارند.

صادقی همچنین در پاسخ به ایسنا درباره اینکه احتکار باعث کمیابی روغن در بازار مصرف شده است، گفت: در بخش روغن احتکاری صورت نگرفته است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، روزانه حدود 4500 تن روغن خام مورد نیاز است و کارخانجات تلاش می‌کنند که این میزان را دریافت و تبدیل به روغن کنند، لذا هیچ‌گونه احتکاری در کارخانجات صورت نگرفته و اگر احتکاری هم وجود داشته باشد، مربوط به عوامل خرد است.

 در حالی که قیمت گوشت قرمز در نقاط مختلف شهر بالاتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد، معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران این افزایش قیمت گوشت قرمز گرم را رد کرده و گفت: قیمت گوشت قرمز به هیچ عنوان افزایش نیافته است و طبق قیمت‌های اسفند ماه 91 عرضه می‌شود و افزایشی در این مورد نداشته‌ایم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
قتل پسرخاله بر سر بازی پاسور!
جزئیات قطع سهمیه بنزین برخی خودروها
مذاكرات با 1+5 طولانی‌تر شود گزینه "تعلیق" را بررسی می‌كنیم
مرتضوی دبیر ستاد انتخابات کشور شد
جن گیر معروف دولت به زندان بازگشت