پیک نوروزی 93 اختیاری شد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب گفت: پیک نوروزی امسال با چاشنی مطالبات رئیس جمهوری که در مراسم بازگشایی مدارس مطرح شد، همراه شده است.
 پس از وقفه‌ای یکساله، پیک نوروزی از اواسط اسفند ماه در سراسر استان‌ها و به صورت اختیاری توزیع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب گفت: پیک نوروزی امسال با چاشنی مطالبات رئیس جمهوری که در مراسم بازگشایی مدارس مطرح شد، همراه شده است.

محمد دیمه‌ور با اعلام این خبر  می‌گوید: با توجه به این که رئیس جمهوری در روز بازگشایی مدارس سه محور مهم مهارت مطالعه، گفت‌وگو و انشا را مورد تأکید قرار دادند، بر اساس سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش مقرر شده استان‌ها این سه موضوع را به عنوان موضوعات مطرح شده در پیک نوروزی به دانش‌آموزان ارائه دهند، ضمن آن‌که تأکید شده از ارائه مطالب سنگین و حجیم درسی در پیک‌های نوروزی پرهیز کنند.

 دیمه‌ور تصریح می‌کند: در پیک‌های نوروزی امسال برخی از صفحات به خاطره‌نویسی دانش‌آموزان اختصاص یافته، این امر در جهت تقویت نگارش و انشای دانش‌آموزان صورت گرفته و این موضوع یکی از مطالبات رئیس جمهوری نیز محسوب می‌شود.

پیشتر علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در این باره گفته بود که توزیع کردن یا توزیع نکردن پیک نوروزی امسال به استان‌ها و مناطق و در برخی موارد نیز به مدارس واگذار شده و در این خصوص سیاست ثابتی دنبال نمی‌شود. وی، هدف از پیک نوروزی را فاصله نگرفتن دانش‌آموزان از درس‌ها در تعطیلات 15 روزه عید دانسته و این‌که طی این مدت دانش‌آموزان فعالیت‌های آموزشی داشته باشند.

به اعتقاد وزیر آموزش و پرورش، این کار یک پیام مثبت به همراه دارد و مقدمه‌ای است برای این‌که وزارتخانه از حالت متمرکز خارج و تصمیم‌گیری‌ها به استان‌ها و مناطق واگذار شود. توزیع پیک‌های نوروزی تا چند سال به کلاف سردرگم آموزشی دانش‌آموزان در ایام نوروز تبدیل شده بود. از یکسو به دلیل هزینه چاپ، توزیع و گرانی کاغذ بار مالی سنگینی را برای آموزش و پرورش به همراه داشت و از سویی به دلیل ناکارآمدی و تطبیق‌ناپذیری آن با محتوای درسی استرس و نگرانی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به همراه داشت.

به اذعان بسیاری از صاحبنظران سیستم آموزشی این پیک‌ها بر روند آموزش و تحصیل دانش‌آموزان هیچ‌گونه تأثیری ندارد. بسیاری از خانواده‌ها نیز ساعات بسیاری از ایام تعطیل را به حل سؤالات این پیک‌ها اختصاص می‌دهند در حالی که دانش‌آموزان تنها در جایگاه نویسنده پاسخ بزرگترها قرار می‌گیرند، بی‌آنکه درکی از سؤال داشته باشند!

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که توزیع و تولید محتوای پیک نوروزی برعهده مراکز استان‌های آموزش و پرورش است به ایران می‌گوید: بنده معتقدم که دانش‌آموزان را در طول تعطیلات عید نباید درگیر پیک نوروزی، درس و تکالیف سنگین کرد، بلکه از این فرصت دانش‌آموزان می‌توانند در کنار خانواده‌ها استفاده کنند.

 حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان می‌افزاید: دانش‌آموزان با روبه‌رو شدن با پیک‌های نوروزی انباشته شده از سؤالات سخت و دشوار نه تنها از لذت ایام تعطیل ناکام می‌مانند بلکه خانواده‌ها را نیز در این ارتباط درگیر می‌کنند، به همین دلیل نه تنها موضوعی عایدشان نمی‌شود بلکه استرس و نگرانی هم برای آن‌ها به همراه دارد.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
سرما جانش را گرفت!
اقدام تمسخرآمیز دولت روحانی
آزمون کارشناسی ارشد یک هفته دیگر...
رکورد تجارت ایران و آمریکا
واکنش خاتمی به پاسخ اخیر ظریف