رنجش بیماران از کمبود دستگاه دیالیز
مهدی شادنوش: امیدواریم با تهیه پنج دستگاه دیالیز از سوی معاونت درمان تامین اجتماعی استان، مشکل بیماران دیالیزی به طور موقت برطرف شود.
مهدی شادنوش (رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان) با اشاره به کمبود فضا و دستگاه دیالیز در بیمارستان کوثر گفت: طبق استانداردها، این دستگاه ها باید روزانه در دو نوبت کار کنند که اکنون سه نوبته فعالیت دارند.

مهدی شادنوش صبح سه شنبه در نشست سلامت و امنیت غذایی استان سمنان در دانشگاه علوم پزشکی ضمن بیان اینکه دستگاه های دیالیز بیمارستان کوثر سمنان اکنون در شرایط استاندارد قرار دارند ولی با این روند کاری، به زودی از این وضعیت خارج می شوند افزود: امیدواریم با تهیه پنج دستگاه دیالیز از سوی معاونت درمان تامین اجتماعی استان، مشکل بیماران دیالیزی به طور موقت برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه تخت های دستگاه بیماران دیالیزی جزء تخت های بیمارستانی به حساب نمی آیند گفت: برای این تخت ها بودجه سالانه در کشور در نظر گرفته نمی شود و این امر باعث بروز مشکلات بیشتر شده است.

کمبود ۴۲ دستگاه دیالیز در سمنان، مهدیشهر، گرمسار و دامغان

 علی گوهری (معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی) نیز در این نشست با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی گفت: شهرهای سمنان، مهدیشهر، گرمسار و دامغان ۴۲ دستگاه دیالیز نیاز دارند.

وی با بیان اینکه برای ۱۷۷ بیمار دیالیزی در شهرستان های سمنان، مهدیشهر، دامغان و سرخه ۳۷ دستگاه دیالیز وجود دارد عنوان کرد: متوسط نسبت بیمار به دستگاه دیالیز در استان ۴.۸ و بالاتر از متوسط کشوری است که شرایط مناسبی را نشان نمی دهد.

وی با تاکید بر نیاز به رسیدگی و ساماندهی وضعیت درمانی بیماران دیالیزی در شهرستان های مذکور افزود: برای رفع نیاز این بخش، باید از کمک خیرین برای خرید دستگاه دیالیز بهره گرفت.

برای استفاده از دستگاه دیالیز به پرستار آموزش دیده نیاز مندیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: برای استفاده از دستگاه های دیالیز در شهرستان های سمنان، مهدیشهر، دامغان و سرخه به ۹ نیروی پرستار آموزش دیده نیاز است.

گوهری با اشاره به نیاز شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان به ۴۶ دستگاه دیالیز برای انجام فرآیند دیالیز بیماران به شکل استاندارد، تصریح کرد: تعداد نوبت کاری دستگاه های دیالیز در این شهرستانها در حال حاضر بیشتر از حد استاندارد است که فرسودگی زودهنگام آنها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به وجود ۸۶ بیمار دیالیزی در سمنان و ۲۴ بیمار دیالیزی در مهدیشهر، اظهار داشت: در سمنان ۱۵ دستگاه روزانه در سه شیفت کاری و توسط ۱۴ پرستار و در مهدیشهر نیز چهار دستگاه روزانه در سه شیفت کاری و توسط سه پرستار به این بیماران خدمات می دهند.

گوهری در خاتمه گفت: در گرمسار هشت دستگاه دیالیز به ۳۳ بیمار دیالیزی و در دامغان ۱۰ دستگاه دیالیز به ۳۴ بیمار دیالیزی روزانه در سه شیفت کاری و توسط پنج پرستار خدمات ارائه می کنند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی:
تخلفات غذایی را با این شماره اطلاع دهید
توضیحات علی مطهری درباره درخواست کروبی و ...
هشدار جدی آمریکا درباره توافق اقتصادی ایران و روسیه
نکاتی که در مذاکرات نفس گیر وین دیده نشد
بررسی طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل امروز در مجلس