خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، "مردی خودش را مقابل دیدگان همه به آتش کشید" ، "دختری خودش را مقابل مترو انداخت" ، "دو مرد خودشان را از پل عابرپیاده حلق آویز کردند"؛‌این‌ها فقط تیترهای جراید نبودند، بلکه واقعیت‌هایی تلخ بودند که چندی پیش بسیاری از شهروندان ما از نزدیک شاهد آن‌ها بوند.

افرادی تصمیم گرفتند در ملاءعام شخصا به زندگی خود پایان دهند، غافل از اینکه این رویداد می‌تواند در جان و روان مردم و به ویژه آنان که صحنه را از نزدیک دیده آند، ریشه‌های ترس و به ویژه استرس را بدوانند و آرامش روانی آنها را مخدوش کنند.

*اعتراض در قالب خودکشی در ملاءعام

امروز خودکشی در ملاء عام افرادی با سن و سال، تحصیلات و خرده فرهنگ‌های متفاوت را به خود درگیر کرده است.

به گفته‌ دکتر هادی معتمد آسیب شناس اجتماعی، خودکشی در ملاء عام دارای دو رویکرد جلب توجه فردی و رویکرد اجتماعی است.
پس در واقع کسانی که از کاهش اعتماد به نفس کافی رنج می‌برند ، سعی می‌کنند از این طریق توجه دیگران را به خود معطوف سازند و یا با این شیوه نهایت اعتراض‌شان را نسبت به دلخوری های خود به برخی از مسائل جامعه اعلام کنند.

*خودکشی‌های نمایشی

بعضا اخباری از خودکشی‌هایی که با عواملی نظیر ناراحتی‌های روانی، استرس ، شکست در عرصه‌های متفاوت زندگی، افسردگی و ... به گوش‌مان رسیده که حاصل ماجرا خاتمه دادن فرد به زندگیش در زمان بوده است.

اما دکتر هادی معتمد، اقدام به خودکشی در ملاءعام را بیشتر بهره مند از عملکردی نمایشی می‌داند، که البته گاهی باعث فوت اشخاص و یا صدمات جبران‌ناپذیر به آنها می‌شوند .

این قبیل افراد به طور معمول معطوف به قشر جوان جامعه هستند، که احساساتشان بر عقلانیت‌شان در حل مساله پیشی می گیرد.

* خودکشی در ملاءعام مروج خشونت در جامعه است

خودکشی در ملاءعام و تاثیر جبران‌ناپذیر آن بر افراد بیننده این رویداد معضلی انکارناپذیر است، که کمتر به آن پرداخته شده است.این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد ناامنی روحی در افراد بیننده شود و البته خشونت را در جامعه ترویج دهد.

*اضطراب و افسردگی در نظاره‌گران خودکشی

اضطرابی که در حین دیدن خودکشی در ملاءعام به افراد بیننده دست می دهد، می تواند در آینده باعث افسردگی اشخاص شود.
حتی گاهی برخی از افراد بیننده دچار اضطراب، حالت روان پریشی و صدمه زدن به خود و دیگران می‌شوند، که در این صورت باید تحت نظر روان‌پزشک قرار گیرند.

*اطرافیان خود را دریابید

آمارها گویای این مطلب است که حداقل 70 درصد از کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند قبل از اقدام، به گونه ای قصد خود را به اطرافیان اعلام می‌کنند.

پس اگر اطرافیان به نداهای غیر معمول افراد توجه‌ نشان دهند و به راحتی از کنار آن ها گذر نکنند، به اندازه قابل توجهی شاهد کاهش اینچنین آمارهای غمبار خواهیم بود.

*پشیمانم، چه کنم...!

سخت‌ترین رنج‌ها نیز گذرا هستند. می‌توان از خودکشی در ملاءعام به عنوان یک مساله موقتی نام برد.
چه بسیار افرادی که اقدام به خودکشی می کنند و در بین مسیر پشیمان می‌شوند، ولی زمانی برای جبران و بازگشت به عقب هیچ گاه حاصل نمی شود.
می‌توان سراغ این پشیمانی را در اغلب خودکشی ها از زبان پزشکی قانونی مکرر گرفت.
اما...

گزارش : شیما حیدری

منبع: باشگاه خبرنگاران/