به گزارشگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ مرتضی میرباقری قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی، اظهار داشت: نظام برنامه‌ریزی تا زمانی که بر روی ریل درستی قرار نگیرد به نتیجه نخواهیم رسید و مسیر صحیح این است که نسبت به مسایل اجتماعی نگاه اصلی، اساسی و محوری داشته باشیم.

وی با بیان این که برای تصمیم‌گیری درست باید واقعیت‌ها را بدانیم، افزود: امروز در زیر پوست جامعه ایران غده‌هایی وجود دارد که باید جراحی شوند و شرایط فعلی بهترین شرایط برای این کار است، چرا که بدنه کشور امروز بسیار مستحکم و قوی است و توان تحمل این جراحی را دارد.

میرباقری تصریح کرد: امروز جامعه ایران از نظر هویت ملی، دینی و انقلابی در ممتازترین وضعیت خود قرار دارد و مردم با همه وجود پای اعتقادات دینی و انقلابی خود ایستاده‌اند.

وی گفت: انقلاب اسلامی نقطه امید ملت‌های مظلوم دنیاست و امروز ما باید مقتدرتر از آن‌چه هستیم باشیم.

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به این که تفاوت‌های قومی، مذهبی، نژادی، جنسی و نسلی جامعه ایران دارای ظرفیت تبدیل به شکاف و گسست اجتماعی در صورت بی‌توجهی هستند، گفت: این گسست می‌تواند به سطح حاکمیت منتقل شده و برنامه دشمن نیز همین است که با سوق دادن این گسست به سمت حاکمیت، بین ملت و دولت درگیری به وجود آورد.

وی افزود: امروزه ده‌ها شبکه ماهواره‌ای به صورت ویژه بر روی قومیت‌های خاصی از جامعه ایران کار می‌کنند تا از تفاوت‌های قومیتی برای ایجاد شکاف، درگیری و نزاع در جامعه استفاده کنند.

میرباقری با اشاره به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت، بیان داشت: مقام معظم رهبری منحصر به فردترین شخصیتی هستند که با فاصله بسیار زیاد از شخصیت‌های دیگر نسبت به مسایل اجتماعی کشور وقوف کامل دارند و اگر عبارتی به عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند ناشی از وقوف و آشنایی ایشان به ضرورت‌های جامعه است.

وی با اشاره به این که رهبر انقلاب 12 پیشنهاد اساسی برای تدوین برنامه ششم توسعه مطرح کرده‌اند، افزود: خوشبختانه برای اولین بار برنامه توسعه کشور بر اساس ایده‌ها و دغدغه‌های ایشان در مجمع تشخیص در حال تدوین است.

قائم‌مقام وزیر کشور همچنین با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی، گفت: یکی از امتیازهای دولت یازدهم این است که نسبت به مسایل اجتماعی بی‌تفاوت نیست و نمی‌خواهد در این خصوص لاپوشانی کند.

وی، ایجاد قطب‌های جمعیتی و افزایش مهاجرت را یکی از مشکلات اساسی حوزه اجتماعی کشور بیان کرد و گفت: کار بزرگی که دولت در این خصوص انجام داد تصویب سند سامان‌دهی حاشیه‌نشینی است و خوشبختانه این موضوع جزو اولویت‌های حوزه سلامت کشور است.

میرباقری همچنین با ارایه گزارشی از وضعیت سرمایه اجتماعی در سطح کشور، گفت: آذربایجان شرقی از این نظر جزو استان‌های بالاست، اما همان‌طور که رهبری فرموده‌اند آذربایجان سر ایران است و این استان در انقلاب و دفاع مقدس پیشتاز بوده، لذا انتظارها از آن زیاد است.

وی افزود: انجمن‌های خیریه آذربایجان شرقی از نظر اعتماد سازمانی با فاصله قابل توجهی رتبه اول کشور را دارند و این نشان می‌دهد که قضاوت‌های مردم منطبق با واقعیات عینی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران/