به گزارش خبرنگارحوزه جوانان و خانوادهگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آرشیو؛ یادم می‌آید وقتی به دشت و دمن می‌رفتیم با آن اسباب‌بازی های قشنگ که جای تلفن همراه را برای ما پر کرده بود و در لای بوته زارها و سنگ‌های بزرگ در کوه‌ها پنهان می‌شدیم و با همه همبازی‌های خود بازی می‌کردیم.
اما افسوس که آن دوران زیبای کودکان با ترانه ها شعرهای کودکانه به سرعت سپری شد و همزمان با رشد فیزیکی افراد، پیشرفت تکنولوژی هم روند صعودی گرفت.
انگار دیروز بود که با خواندن نجوا و آوازهای کودکانه با آن کوله‌پشتی‌هایی که پر از کتاب و خوراکی های رنگارنگ بود راهی مدرسه می‌شدیم و سرکلاس ‌های پرطراوت فارسی، ریاضی، علوم و ... می نشستیم اما تمام این دوران مانند برگی از خاطرات بود که به سرعت سپری شد ولی با نگاه به گذشته می توان پل‌هایی را که تو را به دوران کودکی پیوند می‌دهد حس کنی.
*قصه پر غصه کودکان گوشی بدست
امروز در کوچه بازارهایی قدم می زنیم که حتی کودکان خود را وابسته به انواع تکنولوژی می‌دانند و به نوعی آرمانها و آرزوهای خود را در انواع وسیله‌های جذاب و مهیج می‌بینند.
آری کودکان دیروز با کودکان امروز بسیار متفاوتند و تلفن همراه را برای خود ضروری می‌دانند و حتی اصرار به داشتن این وسیله می‌ورزند.
تلفن همراه برای کودکان بعنوان وسیله مهیج و سرگرم کننده تبدیل شده و آنان را مجذوب دنیای خود کرده است.
امروز در حالی پا به عرصه تکنولوژی‌ها می‌گذاریم که نسل‌های دیروز را به نسل امروز پیوند می‌دهد.
آری بادبادک‌های رنگارنگ دیروز که وسیله خوشحالی و سرگرمی برای کودکان بود امروز جای خود را نه تنها به تلفن همراه بلکه به انواع تکنولوژی‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی اینترنت، واتساپ، لاین و ... داده است.
وقتی به اطراف خود نگاه می کنیم هیچ کس با این وسیله تنها نیست و آن توانسته خلاهای افراد و حتی کودکان را پر کند.
تلفن همراه وسیله ای که مدل های جدید آن روانه بازار می‌شود و نمی دانیم که آیا این وسیله باعث پیشرفت و خلاقیت در کودکان شده است یا نه؟
*دسترسی به کل جهان فقط با یک دکمه
امروز فقط با یک دکمه در موبایل می توان به کل جهان سفر کرد و از انواع بازیها تا اطلاعات و اخبار در سراسر جهان ارتباط برقرار کرد و با دوستان و آشنایان در هر کجای دنیا می توانید دسترسی داشته باشید.
در گذشته نظارت والدین بر فرزندانشان بیشتر بود و حتی اگر والدین از دوستان فرزندان خود دل خوشی نداشتند خود تلفن‌ها را جواب می‌دادند و رفت و آمدهای آنان را کنترل می‌کردند.
اما زمان گونه دیگری از زندگی ما را رقم زده است و برخی از کودکان پنهان در فضای مجازی غرق شده‌اند که آنها را از تنش در کنار خانواده، علاقمندی به کتاب و کتابخوانی و ارتباطات چهره به چهره رفتن به پارکها و گذر در طبیعت دور کرده است.
حتی حضور کودکان در مهمانی ها هم به گونه‌ای شده است که همه با یک اتصال به اینترنت در فضای مجازی غرق شده‌اند و به زور با هم صحبت می‌کنند.
*پیشرفت تکنولوژی همراه با فرهنگ‌سازی
آن چیزی که مسلم است این است که فضای اینترنت و پیشرفت تکنولوژی را هر روز شاهد هستیم ولی باید این مسئله به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که بتوانیم روش درست و صحیح از آن استفاده کنیم.
تلفن همراه امروز باعث بوجود آمدن مرزهای جدید در شکل‌دهی به ارزشها و هویت جوانان ایجاد کرده و علاوه بر تسهیل و تسریع در برقراری ارتباط الگوهای جدید را به جامعه معرفی می‌کند.
اگر تلفن همراه در سالهای ورودی خود از اهمیت چندانی برخوردار نبود اما هم اکنون بعنوان وسیله‌ای قدرتمند و همگانی وارد جامعه شده است و گسترش این جادوی علم به گونه‌ای شده است که می توان موسیقی ، پیام، صوت و تصویر را همزمان باهم دریافت کرد.
گزارش : بنفشه کرباسی
منبع: باشگاه خبرنگاران/