به گزارش حوزه شهریگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از شهرداری منطقه 7، رضا نگهبان با اعلام این مطلب گفت: مسجد اعظم با طراحی و معماری جدید با حضور شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسئولین و مدیران شهرداری تهران و منطقه 7 افتتاح می شود.
وی با بیان اینکه مسجد اعظم جزو پروژه های 77 گانه شهر تهران است، افزود: پیشینه ساخت مسجد اعظم به 50 سال پیش باز می گردد و کاربری آن در گذشته در دو طبقه برای انجام فعالیت های مذهبی، فرهنگی و درمانی بوده است .

شهردار منطقه 7 با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای نوسازی مساجد قدیمی پایتخت، خاطرنشان کرد: مساحت این مسجد دو هزار متر و دارای 6 طبقه است که به سبک معماری اسلامی و با گنبد در مرکز رواق اصلی طراحی و ساخته شده است.

به گفته وی مسجد اعظم دارای شبستان مردانه، شبستان زنانه، وضوخانه، کفشکن، انباری، سوئیت خادم، حسینیه، کتابخانه، اتاق صوت و مجموعه ای برای تهیه غذا شامل گرمخانه، محل آماده سازی غذا ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسجد اعظم یکی از مساجد مهم منطقه 7 محسوب می‌شود که در مقیاس فرامحله‌ای (ناحیه‌ای) ایفای نقش خواهد کرد، عنوان کرد: در گذشته این مسجد به دلیل قدمت و جایگاه خود توانسته بود به شبکه‌سازی اجتماعی و فرهنگی محله تبدیل شود که در بوجود آمدن سرمایه اجتماعی و بروز مشارکت‌های اجتماعی داوطلبانه نقش بسزایی داشت.

نگهبان در ادامه افزود: در سال 1388 به دلیل احداث و تکمیل بزرگراه شهید صیاد شیرازی، این مسجد توسط شهرداری تخریب و مقرر شد تا در جوار همان محل قبلی با مشارکت کامل شهرداری در ساخت آن مسجد جدیدی بنا شود که امروز به لطف خداوند منان این مهم محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در جوامع اسلامی مساجد نقش مهمی در مدیریت محلات شهر دارند، اظهار داشت: وجود مساجد در محلات می‌تواند موجب افزایش همبستگی اجتماعی و پیوندهای اجتماعی شده و از جرایم موجود در محلات بکاهد.

به گفته شهردار منطقه 7 مساجد می‌توانند مکانهایی برای رفع معضلات جامعه باشند و به مکانهایی برای تجمع و بحث در این حوزه‌ها تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: مساجد به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در محلات می‌توانند به پایگاهی برای مدیریت محله و مشارکت در تصمیم گیری برای حل معضلات و مشکلات محله تبدیل شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران/