به گزارش حوزه رفاه و تعاونگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به نقل ازاداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، تقی نوربخش در دیدار اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی 39میلیون و700 هزار نفر از جمعیت کل کشور را تحت پوشش دارد که از این تعداد، 13میلیون و 200 هزار بیمه شده اصلی است که 9میلیون آنها بیمه...

وی با بیان اینکه 2میلیون و 700هزار مستمری بگیر اصلی از خدمات تامین اجتماعی برخوردارند، تصریح کرد: این جمعیت با احتساب افراد تبعی حدود 5میلیون مستمری بگیر تحت پوشش سازمان می شوند.

وی افزود: طبق ماده 28 قانون تأمین اجتماعی، 20درصد حق بیمه سهم کارفرما، 7درصد سهم بیمه شده و 3درصد باقی مانده را دولت می پردازد.

نوربخش با اشاره به اینکه خدمات درمانی از طریق 80 بیمارستان و350مرکز درمانی ملکی به صورت رایگان به بیمه شدگان ارائه می شود، گفت: سایر خدمات مورد نیاز بیمه شدگان این سازمان از طریق خرید خدمت از مراکز درمانی طرف قرار داد عرضه می شود.

وی با بیان اینکه هزینه های درمان مستمری بگیران حدود 3برابر نیروهای مولد است، افزود: این سازمان علاوه بر ارائه خدمات درمانی، 18نوع خدمت دیگر از جمله بیمه بیکاری، غرامت دستمزد، از کارافتادگی و مستمری به جمعیت تحت پوشش ارائه می کند.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بودجه سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری 60هزار میلیارد تومان است، افزود: حدود 5 هزار میلیارد تومان از بودجه سازمان تأمین اجتماعی ناشی از سود سرمایه گذاری هاست که در مجموع این بودجه توسط هیات امنای سازمان تصویب می شود.

وی با تقسیم بندی تاریخ سازمان تأمین اجتماعی به سه دوره گفت: دوره اول از سال تاسیس 54 تا سال 83سال تصویب قانون نظام جامع رفاه، دوره دوم از سال 84 تا سال 90 و دوره سوم 90 تا سال 92 است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی خاطر نشان کرد: برای پایداری سازمان های بیمه گر باید حدود 30تا 40درصد از منابع جاری برای نسل بعد سرمایه گذاری شود و این در صورتی است که سازمان دارای مدیریت کارآمد باشد تا ارزش افزوده خلق کند.

وی با قیاس بودجه سال های 80 و 92 سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال 80بودجه سازمان 3هزار و600 میلیارد تومان بوده که یک هزار میلیارد تومان از آن را سرمایه گذاری کردیم اما در مقابل بودجه سازمان در سال 92 بالغ بر 30هزار و600 میلیارد تومان بود که 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و همچنین 700تا 800 میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض داشته ایم.

نوربخش اظهار داشت: در سال 80 بدهی دولت 2هزار و700میلیارد تومان بود در صورتی که در سال 92 به 56 هزار میلیارد تومان رسید و تا پایان 93 بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی 92هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی بدهی دولت فقط در سال جاری 15هزار و900میلیارد تومان است که این میزان به بدهی سال قبل اضافه می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در انتصابات مدیران سعی کردیم تعهد و پاکدستی لحاظ شود و رضایتمندی و ارتقا خدمات را مورد تاکید قرار داده ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران/