به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حکایت این روزهای خیلی از ما اسیر شدن در زندانی بی‌دیوار است که کلید آن یاس و ناامیدی و زندان‌بان آن در کمال سخاوت از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کند اما تنها یک گوهر کمیاب که آن هم حفظ ارزشهای انسانی و امید که خوراک اصلی روح همه ماست را کم و در اخر جیره‌بندی می‌کند گویی شکنجه‌های خاموش را بر روح و روان جاری و ساری می‌کند.

شکنجه‌ خاموشی که از صبح که به قصد کار تحصیل و یا حتی در خانه ناخواسته مورد اصابتش قرار می‌گیریم خبرهایی حاوی پیامهای ناگوار و ناامید کننده که دائما به طرق مختلف و بدون اجازه در قالب جوک و طنز به گوشی‌های ما ارسال می‌شود.

*شکنجه خاموش درزندان بی‌دیوار

زودرنجی پرخاشگری و پایین‌آمدن آستانه تحمل خیلی از ماها نتیجه جنگ نرمی است که این روزها خواسته و ناخواسته با آن روبرو هستیم تا جایی که با شنیدن یک یا چند خبر تلخ و ناگوار بیشتر شاهد شکست سکوت بغض و جاری شدن اشکهایمان هستیم ولی اینکه بانی راه انداختن این جنگ خاموش و نرم چه کسی است و از کجا آب می‌خورد بماند! شنونده باید عاقل باشد.

*خودکشی به سبک نهنگی

هیچگاه پاسخ قانع کننده‌ای برای خودکشی دسته جمعی نهنگها پیدا نشده ولی شاید به خاطر اینکه جهت خود را با فرستادن امواج صوتی و سپس دریافت انعکاس ممکن است به خاطر خطای فردی یا اشتباه رهبر گروهشان و با پیروی دسته جمعی از او وارد آبهای کم عمق و در نهایت اسیر شدن و گم کردن را بازگشت باشد دلیل اصلی آن دانست درست مثل خیلی از ما که ناخواسته و با پیروی از یک سری افراد و امروزه بیشتر با تحت تاثیر قرار گرفتن از طریق شبکه‌های مجازی مختلف و گردهمایی در این شبکه بازیچه دست خیلی از ادمینهای این گروه شده و ناخواسته خودمان را در معرض شکنجه‌های خاموشی قرار می‌دهیم و در کلاف سر در گم فرو می‌رویم.

*پستها به سمت ناکجا‌آباد می‌رود

شکنجه خاموش انسانی که در نهایت منجر به مرگ خاموش و بی‌سرو صدای قشر عامه و تحصیل کرده مردم شده در قالب جوک و پستهای رایج امروزه وسیله خودمان در تمام گروه‌ها و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شوند که به نوعی ما در کمال رضایت و بدون هیچ مقاومتی در پیشبرد این اهداف کمک شایانی به عوامل آنها می‌کنیم، کاش قبل از ارسال این پیامها و مطالبی که این روزها به گوشی‌مان روانه می‌شود بیشتر تامل کنیم و برای چند ثانیه‌ آن خیلی عجله نکنیم!

خبرهایی که حاوی پیامهای منفی و حتی به سخره‌گرفتن اقوام مختلف ایرانی و زیر سوال بردن هویت و فرهنگ غنی و چندین و چند ساله ایران است . حتی خندیدن و شاد شدن لحظه‌ای که به قیمت ساختن متن‌ها و جوکهایی درباره بزرگان علمی و ادبی و هنری کشورمان تمام شود و در این جنگ نرم حساب‌شده حتی از بین بردن امید در بین جوانان و مردم کشور و مطالبی در مورد گرانی‌ها، افزایش قیمتهای اجناس‌، بنزین، طلا و غیره رد و بدل می‌شود تنها جز برجای گذاشتن آثار مخرب در روحیه هدف و ثمری نخواهد داشت.

*امید غذای روح

اکنون زمان آن رسیده که تن به این مرگ خاموش خودمان ندهیم . امید غذای روح همه مردم و به خصوص نسل جوان است که سرمایه‌ یک کشور است و راه‌انداختن این جنگ نرم طبیعتا نسل جوان ما به نشانه رفته است تا امید و آینده این نسل!

ولی کافیست با هوش و استعداد خود مانع به رسیدن اهداف شوم و کثیف این افراد شویم.

*معاشرت با افراد مثبت

با فاصله گرفتن از منفی‌بافی و کسانی که جز با خبرهای منفی و خراب‌ کردن حال ما کاری را بلد نیستند و با جایگزین کردن دوستان شاد و پرانرژی و معاشرت با انسانهایی با روح بخشنده و مهربان درمقابل این جنگ نرم قد علم کنیم و فریب کسانی را که هدفی جز تخریب فرهنگ و هویت ایران و افراد ایرانی که مردم سربلند و باهوش با استعداد هستند را ندارند نخوریم.

بد نیست با فرهنگ و هویت ایرانیمان تلنگری به خود بزنیم که آیا یک فرد غیر ایرانی مانند یک شخص آلمانی‌، فرانسوی و غیره حاضر به ساختن جوک و مطالبی بر علیه مردم، بزرگان علمی و ادبی و حتی اقوام خود هستند و آیا حاضرند با انگهایی مانند اینکه فقط یک آلمانی می‌تواند این جور و یا ان جور باشد مطالبی در قالب جوک در بین موبایلها و فضاهای مجازی دست به دست کنند یا این متاسفانه در بین افراد ایرانی باشد که با زدن مثالهایی که فقط یک ایرانی می‌تواند... و فقط یک ایرانی می‌تواند آن جور باشد...

بیایید کمی به خودمان بیاییم . ما فرهنگ غنی و فارسی‌زبان هستیم و باید قدر خود را بیشتر بدانیم و هویت ملی مان را زیرپا و بازیچه دست یکسری آدم وطنفروش نکنیم و در یک کلمه اسیر جنگ نرم نشویم.

گزارش : مهسا گل محمدی

منبع: باشگاه خبرنگاران/