به گزارش خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، وندالیسم، به معنای تخریب کنترل نشده اشیا و یا آثار فرهنگی با ارزش و یا اموال عمومی است که یک نوع ناهنجاری به حساب می‌آیند و جامعه شناسان دلایل متعددی را برای آن عنوان می‌کنند.

وندال‌ها در زمره انحرافات جامعه جدید دسته بندی می‌شوند که عکس العملی خصمانه و کینه توزانه نسبت به برخی فشارهای روانی و اقدام به تخریب اموال عمومی به ویژه مبلمان شهری می‌کنند، که یکی از بارزترین مبلبمان‌های شهری، نیمکت پارک‌هاست که مورد هجوم این وندال‌ها قرار گرفته است.

سال‌هاست که استعمال قلیان در پارک‌ها ممنوع شده، اما علی‌رغم تلاش مسئولان شهری و نیروهای انتظامی، همچنان جوانانی هستند که در پارک‌ها اقدام به کشیدن قلیان می‌کنند، که این استعمال مشکلات فراوانی را برای شهروندان و مسئولان شهری ایجاد کرده است که می‌تواند به تخریب صندلی پارک‌ها و استفاده از چوب این صندلی‌ها برای تهیه ذغال قلیان یاد کرد، حتی این وندال‌ها کار را به جایی رسانده‌اند که شهرداری به جای استفاده از نیمکت‌های چوبی، نیمکت‌های بتنی را جایگزین آن کرده است.

بر همین اساس داود یار محمدی، رئیس زیباسازی شهرداری منطقه 20 با بیان اینکه تمام 1 ثانیه سطح شهر به عنوان مبلمان شهری شناخته می‌شود، اظهار کرد: صندلی، سطل زباله، تابلو‌های تبلیغاتی و حتی مجموعه بازی کودکان به عنوان مبلمان شهری شناخته شده و آسیب رساندن به هرکدام از آن‌ها به عنوان تخریب مبلمان شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد مبلمان شهری منطقه داشت، افزود: به دلیل وسعت منطقه و افزایش تعداد بوستان‌های سطح شهر آمار دقیقی از تعداد مبلمان شهری در دسترس نیست.

یار محمدی ادامه داد: اما حدود 200 بوستان در منطقه شناسایی شده و دارای شناسنامه هستند که به واسطه این شناسنامه‌ها می‌توان به تاریخ احداث گونه‌ و تعداد درختان و امکانات تفریحی پارک، پی برد.

*نیمکت‌های 300 هزار تومانی ارزان قیمت ترین نیمکت پارک

یار محمدی با بیان اینکه ارزان قیمت ترین نیمکت پارک‌ها، انواع فلزی است و قیمت آن 300 هزار تومان است، تصریح کرد: نیمکت‌ها بر اساس نوع، جنس، طراحی و فرم آن‌ها دسته بندی می‌شوند که نیمکت‌های فلزی از قیمت پایینی برخوردار هستند و بیشتر در بوستان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: نیمکت‌های چدنی و چوبی نیز جزو نیمکت‌های مناسب شهری محسوب می‌شوند اما به دلیل سرقت و تخریب آن‌ها توسط سارقین و برخی شهروندان، نیمکت‌های چدنی جایگزین آن‌ها شده‌اند.

یارمحمدی با اشاره به تاثیر عوامل طبیعی در تخریب‌ نیمکت‌های فلزی، گفت: وجود رطوبت و بارش باران باعث پوسیدگی قسمت‌های پایه صندلی می‌شوند که یکی از مهمترین عوامل طبیعی در تخریب مبلمان شهری هستند.

*چوب صندلی پارک‌ها، ذغال قلیان کش‌ها

رئیس زیباسازی منطقه 20 برخی از نیمکت‌ چوبی تنها از 10 روز پس از بهره برداری تخریب و به انبار شهرداری بازگردانده می‌شوند، گفت: افزایش یا کاهش دما منجر به سرد یا گرم شدن نیمکت‌های فلزی پارک می‌گردید که شهرداری با استفاده از نیمکت‌های چوبی این مشکل را حل کرد.

اما این نیمکت‌ها تنها چند روز میزبان شهروندان بودند، زیرا علی رغم تلاش مسئولان شهری و نیروی انتظامی برای جلوگیری از استعمال قلیان در پارک‌ها، برخی از جوانان با شکستن چوب این نیمکت‌ها، آن را برای ذغال قلیان خود استفاده کردند.

یار محمدی در ادامه با گله‌مندی از شهروندانی که به جای استفاده از وسایل ورزشی مناسب و رفتن به باشگاه‌های ورزشی، از پارک‌های کودکان و وسایل آنان استفاده می‌کنند،افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از شهروندان به جای استفاده از ابزار ورزشی مناسب خود از ابزار و وسایل کودکان استفاده می‌کنند که این اقدام منجر به آسیب رسانی به وسایل کودک به ویژه تاب و سرسره می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: شهروندان شهر را خانه دوم بدانند و در حفظ مبلمان شهری کوشا باشند، چرا که آسیب رساندن به مبلمان شهری منجر به هدر رفت بودجه شهرداری و در نتیجه مشاهده شهری نامناسب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران/