به گزارشگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛حسین جعفری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با پرداختن به تهمیدات اندیشیده شده درخصوص کاهش شیرابه ها، گفت: در حال حاضر از تولید شیرابه جدید در کهریزک تا حد زیادی جلوگیری کرده ایم به طوری که سطح دریاچه(حوضچه شیرابه) 18هکتار بود که در حال حاضر به 14هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش شیرابه کهریزک با آخرین عکس های ماهواره ای که در سال 94 گرفته شده است، مشهود است، تصریح کرد: دلیل کم شدن شیرابه دفن غیرمستقیم است و اگر هم شیرابه ای وجود دارد، در مراکز به صورت بازچرخانی تبخیر شده همان طور که در تمام دنیا انجام می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه ورودی های شیرابه به دریاچه غربی و جنوبی کهریزک به طور کلی گرفته شده است، اضافه کرد: با عملیات های انجام شده شیرابه ای وجود نداشته که وارد دریاچه شود و از سال 90 ورودی ها بسته شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در زمانی هایی حتی یک میلیون لیتر شیرابه به حوضچه ها وارد می شد، گفت: براساس آخرین آمار 100 تا 200 هزار لیتر شیرابه در کهریزک وجود دارد. شیرابه حاصل از سال های قبل به مراکر دفن پمپاژ شده که باعث می شود بخش زیادی تبخیر شود که به شیرابه پیر و جوان معروف است. البته شیرابه کهنه آلودگی بالایی دارد و شیرابه جوان آلودگی کمتری دارد.

وی درباره اینکه ما کار پیشگیری انجام داده و در چند سال گذشته پردازش، بازچرخانی و تصفیه شیرابه را در دستور کار قرار داده ایم، افزود: پیشگیری به سینک منازل، رستوران ها و ادارات باز می گردد که زباله تر را آبگیری کنند. باید پسماند تر و خشک را جداگانه در مخازن شیشه، پلاستیک و کاغذ ریخت. به عبارت دیگر باید همه شهروندان برای کاهش شیرابه ها مدیریت شهری را یاری دهند و به سمت تفکیک زباله از مبدا گام جدی تری برداریم. گرچه این کار زمان بر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران/