سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز حرام است!
آیت الله مکارم شیرازی گفت: سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز حرام است.

پیامی خطاب به ملت ایران 

آیت الله مکارم شیرازی در پیام خود اظهار کرده است: خطاب من به همه برادران و خواهران عزیزی است که با وسائل نقلیه به سفرهای مختلف می روند یا در درون شهرها جابجا می شوند.استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزوده است: اسلام برای جان مسلمان و مومن و جان انسان به طور عام، اهمیت ویژه ای قائل شده است و حتی اگر یک خراش به بدن کسی وارد شود، اسلام برای آن نیز دیه ای قائل است.

مرجع تقلید شیعیان در پیام خود تصریح کرده است: همچنین اسلام به انسان اجازه نمی دهند که جان خودت و مال خودت را در هر کاری صرف کنی و اختیار نداریم که به جان خودمان آسیب برسانیم و در اسلام آمده است که اگر روزه یا وضو ضرر دارد، نگیر و انجام نده.

وی خاطرنشان کرده است: ما اختیار خودمان را تا آنجایی که آسیب به دیگران نرسد، داریم و از همه اینها گذشته، نظام، نظام جمهوری اسلامی است و اگر آمار کشته ها و تصادفات بالا رود، آبروی نظام جمهوری اسلامی در خطر است.

در ادامه این پیام بیان شده است: شعار گذشت و صبوری، در متن دستورات اسلام است و در رانندگی اگر گذشت نباشد، باعث حادثه می شود و اگر طرف مقابل خطا کرد، شما کوتاه بیایید و ثواب خود را از خدا بخواهید.

در پیام آیت الله مکارم شیرازی آمده است: اسلام می گوید، صبر و شکیبایی در مقابل اسلام مانند تن است در مقابل صبر وامام علی(ع) می گوید ایمان بدون شکیبایی معنی ندارد. در حال خواب آلودگی رانندگی کردن، حرام است چون ممکن است با خطر همراه شود و سبقت غیر مجاز، در محل غیر مجاز، شرعا حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرده است: عبور از چراغ قرمز نیز حرام است زیرا نظام جمهوری اسلامی این ها را برای حفظ جان مردم گذاشته است و اینها مقدمه حفظ جان است و مقدمه واجب، خود واجب است.

وی بیان کرده است: در حال خواب آلودگی رانندگی نکنید که اشکال شرعی دارد و سبقت غیر مجاز نگیرید که اشکال شرعی دارد و اگر واقعا مهارت کافی برای رانندگی نداری، ولو گواهینامه هم داشته باشی، رانندگی نکن. امیدواریم روزی برسد که با خبر شویم به قدری آمار تصادفات کم شده است که قابل حساب نیست.

 

منبع: تسنیم