معاون سازمان سنجش آموزش كشور نحوه برگزاری كنكور برای داوطلبان استثنايی (شامل داوطلبان نابينا، كم‌بينا، ناشنوا، كم‌شنوا و معلول جسمی- حركتی) را اعلام كرد.

حسین توكلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان اینكه در كنكور امسال 2 هزار و 233 داوطلب استثنایی ( نابینا، كم‌بینا، ناشنوا، كم‌شنوا و معلول جسمی حركتی) شركت می‌كنند، افزود: در كنكور امسال همانند كنكور سال گذشته حوزه امتحانی داوطلبان استثنایی مجزا از حوزه امتحانی سایر داوطلبان است.
وی با بیان اینكه در كنكور امسال 231 نفر نابینا، 472 نفر كم بینا، 92 نفر ناشنوا، 261 نفر كم شنوا و هزار و 177 نفر معلول جسمی- حركتی شركت می‌كنند، گفت: سؤالات فرهنگ و معارف اسلامی، زبان انگلیسی و زبان عربی آزمون عمومی داوطلبان 5 گروه آزمایشی برای داوطلبان نابینا، همچنین سؤالات زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی تخصصی گروه آزمایشی علوم انسانی برای داوطلبان نابینا به خط بریل تهیه شده است.
معاون سازمان سنجش با بیان اینكه سؤالات زبان انگلیسی تخصصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی به خط بریل تهیه شده است، افزود: برای داوطلبان كم بینا دفترچه‌های آزمون با خط درشت‌تر تهیه و تنظیم شده است.
وی درباره مدت زمان پاسخگویی به سؤالات كنكور برای داوطلبان استثنایی، اظهار داشت: مدت زمان پاسخگویی به سؤالات برای دروس ریاضیات، فیزیك و شیمی 5/1 برابر زمان لازم در هر یك از آزمون‌های مذكور و زمان لازم برای پاسخگویی به سایر سؤالات اعم از عمومی و اختصاصی (به جز دروس ریاضیات، فیزیك و شیمی) یك و 3 دهم برابر زمان هر یك از آزمون‌های مذكور است.
توكلی گفت: برای آن دسته از معلولانی كه با توجه به نوع معلولیت قادر به نوشتن نیستند منشی درنظر گرفته می‌شود ولی امتحان آنها در مدت زمان مقرر برای داوطلبان عادی در نظر گرفته می‌شود.
وی اظهار داشت: برای داوطلبان دارای معلولیت خاص جسمی- حركتی شدید نظیر فلج مغزی كه در انتقال پاسخ به منشی دچار اختلال هستند و به زمان بیشتری برای پاسخگویی نیاز دارند همانند داوطلبان نابینا و ناشنوا وقت اضافه داده می‌شود.
آزمون سراسری امسال 6، 7 و 8 تیر برگزار می‌شود.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news