سوء استفاده سودجويان از اسباب بازیها
«قانون بچه‌ها» به سراغ محمدحسین‌فرجو، مشاور دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی رفت تا درخصوص طراحی و ساخت اسباب بازی‌ها و چگونگی مد شدن یک نوع اسباب بازی خاص، مانند اسپینر به گفت‌وگو بنشیند.

چگونگی مد شدن یک نوع اسباب بازی خاص

محمدحسین‌فرجو، مشاور دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی رفت تا درخصوص طراحی و ساخت اسباب بازی‌ها و چگونگی مد شدن یک نوع اسباب بازی خاص، مانند اسپینر به گفت‌وگو بنشیند. مدتی است شاهد حضور و گسترش برخی اسباب‌بازی‌ها و به نوعی مد شدن آن‌ها در جامعه هستیم. یکی از بارزترین مثال‌ها در این حوزه، اسپینر ها هستند. چگونه است که یک اسباب بازی این‌گونه در بازار ارائه و تبدیل به مد می‌شود؟

چند ماه است که شاهد افزایش واردات اسپینر به‌خصوص از فرودگاه امام خمینی (س) هستیم، چراکه اسپینر به لحاظ حجم کوچک و جابه‌جایی آن برای تجار بسیار ساده‌است.

اگر به‌خاطر بیاورید، زماني نيز شاهد استقبال عموم جامعه از «یویو» بودیم و این وسیله بازی دست عموم جامعه از کوچک تا بزرگ دیده می‌شد. این امر درخصوص تعدادی از اسباب بازی‌های کوچک اتفاق افتاد چنانکه در یک دوره زمانی، شاهد اوج گسترش آن بودیم و سپس، آرام آرام از اقبال مردم نسبت به آن کاسته شد. این امر درخصوص اسپینر نیز صدق می‌کند.

آن‌گونه که سازندگان اسپینر ادعا می‌کنند، چرخش دورانی آن سبب کاهش استرس می‌شود. این درحالی است که افرادی که استرس دارند به‌طور معمول به کاري به صورت مستمر می‌پردازند براي مثال آدامس می‌جوند.

این مهم درخصوص اسپینر نیز صادق است چراکه حواس شخص را به سمت خود جلب و به قولی ذهن او را منحرف می‌کنداما آنچه درخصوص اسپینر ما را متعجب کرده‌ این است که اسپینر پارا فراتر گذاشته و این روزها اسپینرهایی با تزیینات نگین و جواهرات مصنوعی رنگارنگ وارد بازار شده‌اند که مخصوص خانم‌هاست.
 
در کنار آن شاهد توزیع اسپینرهایی هستیم که نورانی هستند یا LED دارند، صدا و صوت پخش می‌کنند و حتي مموری می‌خورند و ... با این وجود به گفته یکی از مسئولان شرکت بازرسی، نقطه اوج اقبال جامعه نسبت به اسپینر رو به کاهش و احساس می‌شود، بازار اشباع شده‌است.

درواقع می‌توان از توزیع اسپینر در بازار به عنوان حمله ملخ‌ها یادکرد. متاسفانه وقتی چنین موج‌هایی در یک جامعه شکل می‌گیرد، سودجویان سعی می‌کنند با چنين وسايلي مرام و مسلک خود را از طریق گنجاندن لوگو، شکل و تصاویر همسو با عقایدشان به مخاطب منتقل کنند.
 
در این مدت نیز شاهد آن بودیم که اقلام متعددی از اسپینرها، توسط گروه‌های شیطان‌پرست و صهیونیست طراحی شدند و حتي طراحی برخی اسپینرها بر مبنای لوگو و نمادهای این گروه‌ها بود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir