واکنش به شایعه حمله موش‌ آدمخوار به زلزله زدگان
بهرام عکاشه پدر زلزله‌شناسی ایران، به خبر حمله موش‌های آدمخوار به اجساد و انسان‌ها در ساعت‌ها و روزهای بعد از زلزله پاسخ داد.

صحبت های بهرام عکاشه در مورد شایعه حمله موش آدمخوار به زلزله زدگان

بهرام عکاشه پدر زلزله‌شناسی ایران، در خصوص خبر حمله موش‌های آدمخوار به اجساد و انسان‌ها در ساعت‌ها و روزهای بعد از زلزله، این اخبار را بیشتر از اینکه یک پیش‌بینی علمی بداند، فانتزی و تخیلی دانست.

وی گفت: برخی دوست دارند كه با استفاده از این حرف‌ها، خبرهای‌شان را داغ كنند و برای مردم حرف‌های جالب و جذاب بزنند. آنها نمی‌خواهند حرف‌های تكراری بزنند در حالی كه باید در این زمینه حرف‌های تكراری زد.

من سال‌ها پیش اعلام كردم كه باید سازمان مدیریت بحران داشته باشیم، باید نظارت بیشتری روی بحث ساخت‌وساز بكنیم، باید آگاهی و آمادگی مردم را بالا ببریم. اینها بحث‌هایی است كه باید به‌جای پرداختن به فانتزی‌ها، روی‌شان تمركز كرد.

وقتی جسدی زیر یا روی خاك رها باشد، نه‌ فقط موش‌ها بلكه جانوران دیگر هم سراغ آن می‌روند، اما تجربه وقوع زلزله در كشورهای دیگر نشان نمی‌دهد كه بحرانی در این خصوص وجود داشته باشد و اساسا این موضوع مساله اصلی نیست كه باید به آن فكر كرد و پرداخت.

عكاشه در جواب اینكه آیا زمان و شدت زلزله تهران قابل پیش‌بینی است، می‌گوید: با توجه به روند پیشرفت علم زلزله‌شناسی می‌توان گفت كشورهایی مانند امریكا و ژاپن كه در این زمینه پیشرو هستند احتمالا ٥٠ سال دیگر بتوانند وقوع زلزله را پیش‌بینی كنند. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان به هیچ‌كدام از پیش‌بینی‌ها اعتماد كرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد