پنجمین روز پس از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج
رئیس کمیسیون عمران مجلس از رد فرضیه تاثیر وضعیت نامساعد جوی  و جایگزینی فرضیه پرواز هواپیما در سطح پایین تر از حد استاندارد خبر داد.

 رد فرضیه وضعیت نامساعد جوی و توربولانس در سقوط هواپیمای تهران - یاسوج

محمدرضا رضایی گفت: براساس  گزارش یکی از خبرنگاران صدا و سیما که در کانال تلگرامی‌اش انتشار یافت و مورد تایید مقامات مسئول قرار گرفت، چهار دقیقه قبل از سقوط هواپیما یکی دو نفر از مسافران داخل هواپیما به مدت ۸۰ ثانیه با آشنایان خود روی زمین صحبت کرده‌اند که این مسئله نشان می‌دهد تا قبل از سقوط، شرایط جوی و وضعیت داخل هواپیما کاملا عادی بوده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس یادآور شد: فرضیه اولیه این بود که شاید وضعیت جوی و توربولانس شدن هواپیما در آسمان عامل سقوط بوده باشد اما در ۸۰ ثانیه مکالمه قبل از سقوط هواپیما هیچ نشانی از اضطراب و نگرانی در افراد مکالمه کننده دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: حالا فرضیه دیگری شکل گرفته مبنی بر اینکه چرا هواپیما در ارتفاع پایین‌تر از حد مجاز پرواز کرده که در نهایت در همان ارتفاع با دیواره کوه دنا برخورد کرد؟ البته هر گونه اظهار نظر قطعی دراین‌باره نیز پس از پیدا شدن جعبه سیاه نزدیک به واقعیت است.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه جعبه سیاه هواپیما به دلیل شدت برودت هوا و شرایط برفی کوهستان هنوز پیدا نشده است، گفت:  محدوده زمین خوردن هواپیما و حدود جغرافیایی سقوط جعبه سیاه مشخص است، البته با کاهش بارش برف در این منطقه به زودی عملیات تجسس برای یافتن آن آغاز می‌شود.

رضایی توقف پرواز هواپیماهای ای تی آر  ۲۰۰ و ۵۰۰ تا زمان پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما ساقط شده را مورد اشاره قرار داد و افزود: دلایل فنی یا مسن بودن هواپیما یا شرایط جوی و خطای دید خلبان از جمله فرضیات سقوط هواپیماست اما تا پیدا نشدن جعبه سیاه و بررسی دقیق اطلاعات آن نمی‌توان اجازه پرواز هواپیماهای ای تی آر قدیمی را داد.

نماینده مردم جهرم در مجلس از پیگیری مستمر موضوع سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در رایزنی با وزرا و مسؤولان ذیربط سخن گفت و افزود: پس از یافتن جعبه سیاه هواپیما توسط نیروهای ایرانی کار متخصصان فرانسوی شرکت ای تی آر برای خواندن اطلاعات آن آغاز می‌شود.

وی پرداخت بیمه سرنشینان هواپیمای آسمان را منوط به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما ندانست و افزود: شرکت بیمه‌گر باید هر چه سریعتر تعهدات بیمه‌ای خود را به شرکت آسمان و خانواده سرنشینان جانباخته این هواپیما پرداخت کند.

هیچ جای دنیا مرسوم نیست که همه فرودگاه‌ها رادار داشته باشند

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده درباره نبود امکانات لازم در فرودگاه یاسوج برای کنترل هواپیمای سقوط کرده اعلام کرد که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست در تمامی فرودگاه‌ها رادار وجود داشته باشد.

الهی‌نیا اعلام کرد: هیچ یک از مدیران صنعت هوانوردی اعلام نکرده که هواپیما در رادار فرودگاه یاسوج دیده شده است و این حرف صرفا یک شایعه بوده که واقعیت ندارد.

وی درباره‌ وضعیت پوشش راداری در فرودگاه‌های ایران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داریم. در کنار آن شبکه راداری فعال است که آسمان ایران را تحت کنترل دارد و هواپیماها را هدایت می‌کند.

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها با بیان این‌که کنترل ترافیک هوایی در یاسوج اگر به رادار دسترسی داشت نیز تنها مدیریت فاصله میان موانع با هواپیما در اختیار خلبان بود، اظهار کرد: در این شرایط رادار صرفا یک وسیله است که فاصله بین پروازها در آسمان حفظ شود از این‌رو زمانی که رادار نداشته باشیم هدایت هوایی تعطیل نمی‌شود.

الهی‌نیا به آمار ایکائو درباره سوانح هوایی اشاره کرد و افزود: بر اساس این آمار ۷۵ درصد از سوانح هوایی به دلیل عوامل انسانی و تنها ۲۵ درصد به دلیل مشکلات در تجهیزات اتفاق می‌افتند. از تجهیزات ایمنی نمی‌آفریند بلکه انسان‌ها و نوع عملکردهاست که ایمنی را ایجاد می‌کند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد ادامه داد: آمار سازمان هواپیمایی کشوری نیز نشان می‌دهد تا چند سال پیش فقط ۲۵ درصد سوانح به دلیل مشکلات تجهیزات بوده و این آمار با شرایط جهانی هماهنگ است. همچنین در طول روزهای گذشته صحبت‌هایی درباره سیستم‌های منسوخ در دنیا مطرح شد که حتی در صورت صحت داشتن نیز مربوط به فرودگاه می‌شد، در حالی که سانحه اخیر در فرودگاه اتفاق نیفتاده است.

به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها در حال حاضر در فرودگاه یاسوج دستگاه  DME/NDB فعال است که در بسیاری از فرودگاه‌های جهان نیز از آن نیز استفاده می‌شود و نباید با اطلاع‌رسانی غلط درباره آن ذهن مردم با ابهام‌های جدید مواجه شود.

الهی‌نیا ادامه داد: تمامی طرح‌های تقرب به فرودگاه و مسیرهای ورود و خروج با نرم‌افزارهای خاصی طراحی می‌شود و سپس به مرحله وارثی می‌رسد. وقتی یک طرح تمام این مراحل را طی کرد یعنی ایمن است و این به شرایط آب و هوایی مربوط نیست. از این‌رو می‌توان گفت چنانچه رادار هم در فرودگاه یاسوج نصب می‌شد نمی‌توانست از وقوع این سانحه جلوگیری کند.

 پیکرها و قطعات هواپیما در زیر دو متر برف مدفون شده اند

 رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ATR با بیان اینکه خلبان در نوار مکالمات هیچ گزارشی از نقص فنی هواپیما نداده است، گفت: تا قبل از بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما احتمالات از علت وقوع سانحه مورد تایید نیست.

حسن رضایی‌فرد درباره فیلم منتشر شده مبنی بر خالی بودن کپسول آتش‌نشانی هواپیمای ATR اظهار داشت: هنوز این فیلم به صورت رسمی به سازمان هواپیمایی و کمیسیون بررسی این سانحه تحویل داده نشده است و ما آن را نمی‌توانیم به صورت رسمی تایید کنیم.

وی افزود: همچنین از خالی بودن این کپسول آتش‌نشانی نمی‌توان به نتیجه‌ای دست یافت مگر اینکه در لابراتوارهای تخصصی بررسی شود تا مشخص شود که محتویات این کپسول بر اثر چه چیزی خارج شده است.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه پرواز تهران – یاسوج تاکید کرد: احتمال اینکه محتویات این کپسول بر اثر ضربه خارج شده باشد، وجود دارد اما باز هم باید در آزمایشگاه‌های مخصوص این کپسول مورد بررسی قرار گیرد بنابراین خواسته‌ایم که آن را در اختیار ما قرار دهند.

وی درباره حضور کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه گفت:‌ کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه حضور دارند و در حال آموزش تکاوران ارتش و افرادی هستند که توانایی صعود به نقطه وقوع سانحه را دارند تا مشخص کنند چه قطعاتی از هواپیما در اولویت کشف و انتقال هستند.

رضایی فرد تاکید کرد: تنها یکی از مستندات برای بررسی علت سانحه، جعبه سیاه است و ما به مستندات دیگری از جمله برخی از قطعات دیگر هواپیما نیاز داریم.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه  هواپیمای تهران – یاسوج با تاکید بر اینکه پیکرها و قطعات این هواپیما در حال حاضر زیر برف مدفون شده است، گفت: پس از وقوع این سانحه چندین بار شاهد بارش برف در ارتفاعات دنا بوده‌ایم و در حال حاضر حداقل دو متر برف بر روی پیکرها و قطعات هواپیما باریده است و باید منتظر مساعد شدن شرایط جوی بمانیم.

وی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر نقص ارتفاع‌سنج هواپیمای ATR تاکید کرد: قبل از بررسی FDR و CVR جعبه سیاه هواپیمای ATR نمی‌توان هیچ اظهار نظری درباره این موضوعات داشت.

رضایی فرد تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در نوار مکالمات، خلبان هیچ گزارشی درباره نقص فنی هواپیما نداده است بنابراین نیاز به بررسی‌های بیشتر در این باره وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی این موضوعات و کشف جعبه سیاه هواپیما زمان‌بر خواهد بود.

توضیح پزشکی قانونی درباره اعلام اسامی جانباختگان هواپیمای تهران -یاسوج

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اخبار مربوط به اعلام اسامی اجساد شناسایی شده از سرنشینان هواپیمای مسافربری تهران یاسوج را تکذیب و توضیحاتی را در خصوص عملکرد پزشکی قانونی در این زمینه ارائه کرد.

دکتر احمد شجاعی در این‌باره گفت: تاکنون هیچ پیکر کاملی از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج به پزشکی قانونی تحویل داده نشده بلکه تنها بقایایی از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شده که بررسی های تشخیصی لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه آنچه که تحت عنوان تحویل 31 جسد به پزشکی قانونی مطرح شده، صحیح نیست، گفت:‌ همانطور که گفتم هیچ جسد کاملی به ما تحویل داده نشده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بعد از تجمیع و تحویل مابقی قطعات یا پیکرهای اجساد این حادثه به پزشکی قانونی یاسوج، نسبت به تکمیل بررسی ها و اظهار نظر نهایی در خصوص تعیین هویت قربانیان سقوط هواپیما اقدام خواهد شد، گفت:  در حال حاضر درمورد زمان قطعی اعلام اسامی و تحویل اجساد نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد اما تمام همکاران من در پزشکی قانونی در حال انجام وظایف خود هستند.

پرونده سقوط هواپیمای ATR روی میز کمیسیون اصل ۹۰

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قصور در سقوط هواپیمای ATR روشن است، گفت که این کمیسیون وارد بررسی موضوع سقوط این هواپیما خواهد شد.

بهرام پارسایی ادعا کرد: برای کارشناسان روشن است که سانحه سقوط هواپیما می توانست اتفاق نیفتد اگر قدری دلسوزی، نظارت و جدیت در کار وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد. این موضوع در بخش هواپیمایی به وزرات راه و در بحث شرکت آسمان به وزارت رفاه مربوط است.

وی افزود: متاسفانه کسی در کشور مسئولیت این حوادث را به عهده نمی گیرد. این موضوعات چند روزی بحث داغ محافل می شود و بعد به فراموشی سپرده می‌شود.  ما باید این روند را اصلاح کنیم و مدیران و وزرا باید مسئولیت پذیر باشند و به حرمت جریحه دارد کردن احساس مردم و کسانی که جان خود را از دست داده اند از مسئولیت کنار بروند و نشان دهند که دلسوز مردم هستند و دغدغه آنها را دارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: اطلاعاتی که از هواپیمای ATR و مشکلات قبلی آن وجود دارد و همچنین مدت زمان کارکردش مشخص است که نباید پرواز می‌کرد و خلبان نباید چنین ریسک بزرگی را انجام می‌داد.

وی ادامه داد: سیستم‌هایی در هواپیماهای امروزی وجود دارد که فاصله‌اش را از زمین اعلام می کند و نزدیک شدن به زمین را هم هشدار می‌دهد اما برخی هواپیماها این سیستم را  ندارند و این به مسائل متعدد و سیاست‌هایی برمی‌گردد که تاکنون اتخاذ شده است. مدتی شاهد بودیم که عده‌ای به خرید هواپیما می‌تاختند و می‌گفتند که این خرید به نفع مردم نیست درحالی‌که در حادثه اخیر شاهد بودیم مردم عادی در سقوط هواپیما کشته شدند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: دولت تا حدی برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام کرد ولی کارشکنی‌هایی صورت گرفت و چوب لای چرخ دولت گذاشتند؛ در ادامه هم تحریم‌های داخلی و موضع گیری‌ها باعث تشدید تحریم های خارجی شد که دولت نتواند  کار را به خوبی پیش ببرد. متاسفانه برخی صداها در داخل کشور با مخالفین برجام در خارج هم صدا است .

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه پرواز هواپیما با ریسک بالا داده شود، ادعا کرد: سازمان هواپیمایی و به احتمال زیاد فرودگاه‌ها که زیرمجموعه وزارت راه است و هواپیمایی آسمان که زیرمجموعه وزارت رفاه است در این موضوع قصور داشتند.

پارسایی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را بررسی می‌کند، گفت: در عین حال ما نیازمند تحول در سیاست‌های مدیریتی کشور هستیم و تا آن زمان فعالیت‌ها چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: امیدوارم با توجه به نامه‌ای که نمایندگان به رئیس‌جمهور ارائه کردند این موضوع جدی گرفته شود و وزرای مربوطه استعفا دهند؛ چرا که مجلس وارد بررسی استیضاح آنها شده و بهتر است پیش از طرح استیضاح، شاهد استعفای وزرا باشیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir/isna.ir