استوری کاوه مدنی درباره چالش «بی‌زباله» و حمایت چهره ها + فیلم
چالش بی زباله به دنبال فراهم کردن یک راهکار ساده است. راهکاری که توجه مردم را به موضوع تولید زباله و مدیریت پسماند جلب کند.

دعوت کاوه مدنی از میترا حجار، مولاوردی، طیبه سیاوشی و پژمان جمشیدی

چالش بی زباله چیست و چگونه می توان در آن شرکت کرد؟ توضیحات کاوه مدنی درباره چالش بی زباله را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

چالش بی زباله به دنبال فراهم کردن یک راهکار ساده است. راهکاری که توجه مردم را به موضوع تولید زباله و مدیریت پسماند جلب کند. این تعریف را دکتر کاوه مدنی از معاونین سازمان حفاظت محیط زیست و مبتکر چالش بی زباله ارائه کرده است.

نکته جالب و قابل توجه در این میان حضور گسترده مردم در چالش بی زباله است

 8fcc4ba7-4ecf-43b4-b975-b3da6f583258.jpg

چطور می شود زباله کمتری تولید کرد و با چه راهکاری می توان این موضوع را در جامعه نهادینه ساخت؟ بدون شک مدیریت پسماند و زباله در بسیاری از جوامع امروزی تبدیل به چالشی مهم و اساسی شده است. هزینه های هنگفت و سرسام آور زیست محیطی و اقتصادی مربوط به پسماندها دلیلی قابل توجه و مهم به منظور ایجاد این باور است که در بحث تولید زباله و پسماند می بایست تجدید نظری اساسی صورت پذیرد.

در این میان از دید بسیاری از کارشناسان، بحث فرهنگ سازی و فرهنگ آفرینی در حوزه مدیریت تولید زباله اهمیت دارد و به طبع آن این فرهنگ سازی می بایست با آموزش و اطلاع رسانی عمومی همراه باشد. این آموزش عمومی نیز می تواند با استفاده از زیرساخت های شبکه های اجتماعی و همراه ساختن آحاد مردم جامعه اتفاق بیافتد و هدف این باشد که همه مردم به این باور برسند که می توانند با مدیریت درست در تهیه ی مایحتاج روزمره زندگی، از تولید زباله بیشتر جلوگیری کنند.

داستان چالش بی زباله از جایی آغاز می شود که هر کسی راهکاری را برای تولید زباله کمتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد و در انتهای آن از دوستان خود دعوت می کند تا آن ها هم در این چالش شرکت کنند. میترا حجار، شهیندخت مولاوردی، طیبه سیاوشی و پژمان جمشیدی نخستین افرادی بودند که از سوی دکتر کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به این چالش دعوت شدند.

نکته جالب و قابل توجه در این میان حضور گسترده مردم در چالش بی زباله است. هر کس به سهم خود سعی کرده تا راهکارهایی را در این خصوص با دیگران به اشتراک بگذارد. از کودکان دبستانی گرفته تا اهالی سینما و ورزشکاران. در واقع همه مردم در کنار هم سهمی در شکل گیری این جریان خودجوش ایفا می کنند و این چالش و شیوه ی اجرایی آن می تواند بیش از هر زمان دیگری ضرورت نقش فرهنگ سازی واقعی و عاری از شعار را در جامعه و سیستم مدیریتی کشور روشن نماید.

استقبال از کمپین بی زباله

کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از حمایت اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان تهران از کمپین بی زباله با شعار از خودمان شروع کنیم در چهل و سومین نشست این کارگروه خبر داد. 

00d4d3e3-fc2f-4ae5-bb10-e148cacf6544.jpg

کیومرث کلانتری در حاشیه کارگروه مدیریت پسماند استان تهران در خصوص کمپین بی زباله گفت: با توجه به اینکه ایام نوروز و روز طبیعت و در نتیجه تولید پسماند بیشتر و فشار بر طبیعت را در پیش خواهیم داشت، اهمیت موضوع بسیار بالا و طبیعت هم بسیار شکننده است و همین جا اعلام می‌کنم ضمن اینکه خود من از امروز به کمپین و چالش بی زباله می پیوندم از همه دوستان انتظار دارم که به کمپین بی زباله بپیوندند.

وی افزود: در استان تهران خوشبختانه حساسیت به موضوع پسماند و زباله بسیار بالاست و قطعا مسئولان به فکر پاکیزگی طبیعت هستند و این کمپین به نتایج خوبی خواهد رسید. بر اساس حمایت اعضا مقرر شد همکاری لازم با اجرای این طرح توسط دستگاه‌های عضو کارگروه مدیریت پسماند استان صورت گیرد.

سید ابوالقاسم موسوی، سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این جلسه گفت: درباره طرح بی زباله آنچه که در حوزه آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ریزی کرده‌ایم این است که چه کارهایی باید انجام شود و نقش هر یک از متولیان مشخصا در حوزه پسماند چیست و آنچه را که به کمک ادارات حفاظت محیط زیست استان‌ها و کارشناسان به آن رسیدیم این است که برنامه‌ای تهیه شود که اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در طرح کمپین بی زباله هدف این بود که تا قبل از اینکه به نوروز برسیم اتفاقاتی در جامعه بیفتد تا در خصوص زباله حساسیت در جامعه ایجاد شود،اظهار کرد: اهمیت آلاینده‌ای مانند زباله باید مشخص شود. متولیان این امر و میزان آسیبی که این آلاینده به سلامت مردم و محیط زیست می زند نیز لازم است مشخص شود.

موسوی با بیان اینکه دو ماه روی این موضوع کار کردیم و برنامه‌های زیادی تدوین شد، اظهار کرد: در طرح بی‌زباله برای ادارات حفاظت محیط زیست استان‌ها ۳۰۰۰ فعالیت و ۸۰۰۰ رخداد تنظیم شده و در حال حاضر در کشور در حال انجام است.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر مردم آگاهی لازم را در این خصوص پیدا نکنند و ورود به این موضوع نداشته باشند هر آنچه را که ما به عنوان دستگاه دولتی انجام دهیم به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

موسوی با بیان اینکه شعار« از خودمان شروع کنیم» را بپذیریم و به آن باور داشته داشیم،گفت: وقتی دور هم جمع شویم و زباله‌ها را بصورت نمادین جمع آوری می‌کنیم این عمل اثرگذار خواهد بود و یا اگر در مسافرت‌ها کیسه زباله همراه داشته باشیم و زباله‌های خود را جمع آوری کنیم و در محیط رها نکنیم این خود یک اتفاق خوب است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال یک میوه فروش که به این کمپین پیوسته وقتی میوه‌های هم قیمت خود را کنار هم می گذارد می تواند در یک کیسه چند میوه را با هم قرار دهد و یا وقتی یک خانواده میوه‌ای تهیه می‌کند برای بار دوم نیز از همان کیسه برای خرید استفاده کند. این کار به استفاده از کیسه پلاستیک کمتر کمک می‌کند. ما باید از این دست کارها انجام دهیم و عمیق‌تر به این موضوع در زندگی روزمره، در خریدها و در محل کار خودمان فکر کنیم.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به عنوان مثال ما در سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به آسیبی که بطری‌های آب آشامیدنی به محیط زیست وارد می‌کند استفاده از آن را در سازمان ممنوع کرده‌ایم و این کار باید در همه دستگاه‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امروز بحث ما بی‌زباله است و با این کار سعی داریم جامعه را متوجه این موضوع کنیم و آگاهی در این خصوص افزایش یابد تا اتفاقات خوبی رقم بخورد، گفت: اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان تهران با جدیت به این کمپین بپیوندند تا به خودمان، زندگی و آینده فرزندانمان کمک کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: ما امروز با کمپین بی زباله با شعار از خودمان شروع کنیم کار را آغاز کرده‌ایم و در ادامه قطعا به موضوعات آب و آلودگی هوا نیز خواهیم پرداخت و امیدوارم بتوانیم کاری ارزشمند با کمک همه مردم انجام دهیم.

میترا حجار به دعوت کاوه مدنی به چالش #بی_زباله پیوست و از اسماعیل کهرم، رویا تیموریان، ویشکا آسایش و رضا یزدانی دعوت کرد تا به این چالش بپیوندند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir / donya-e-eqtesad.com / khabaronline.ir / hash-tags.ir