۱۲ پرونده درمورد تخلفات دوره گذشته شهرداری به قوه قضائیه ارسال شده
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قاطعانه استعفای نجفی را رد می‌کنیم، گفت: اگر به راحتی استعفا را بپذیریم، اعتماد به شورا کاهش می‌یابد.

اگر به راحتی استعفا را بپذیریم، اعتماد به شورا کاهش می‌یابد

محمود میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر تهران در واکنش به آینده نامشخص شهرداری تهران در شرایطی که نجفی بر استعفایش پافشاری دارد، گفت: نظر قاطع شورای شهر رد استعفای نجفی است و بر این تصمیم اصرار دارد. نظر ما این است که این استعفا به صلاح نیست و این رویکرد دلایل مختلفی دارد.

میرلوحی با بیان اینکه چرا کسانی که به شهردار فشار می‌آورند به اقدامات او توجه ندارند، افزود: ۱۲ پرونده در رابطه با تخلفات دوره گذشته شهرداری به قوه قضائیه ارسال شده است، اما هنوز به ما در این رابطه هیچ گزارشی داده نشده‌است.در مورد دستگیری قائم مقام شهرداری قبلی نیز هیچ توضیحی به ما داده نشده است.

استعفای نجفی به مصلحت نیست

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر استعفای نجفی را قبول کنیم باعث می‌شود، این ابهامات و سوالات باقی بماند. شورا حق دارد، اگر استعفا را به مصلحت شهر نمی‌داند با آن مخالفت کند. ما استعفا را به مصلحت شهر نمی‌دانیم و اینکه آقای نجفی در این رابطه و در واکنش به تصمیم شورا چه خواهد کرد به خودِ ایشان مربوط است.

شورا می‌خواهد بگوید که تصمیم ما برای انتخاب نجفی درست و مناسب بود. شاید به برخی از اقدامات ایشان انتقاد داشته باشیم، اما تا وقتی که در شورای شهر احساس نکنیم که این رای به نفع و مصلحت مردم و شهر است، استعفا را نخواهیم پذیرفت.

میرلوحی با بیان اینکه بعضی از اعضای شورا اعلام می‌کنند که آقای نجفی کسالت داشته و باید عمل جراحی کند، افزود: درست است که این مساله حق شخصی ایشان است، اما تلاش ما این است مصالح شهر، رای‌‌دهندگان، شورا، اصلاح‌طلبان و آقای نجفی را همه با هم ببینیم. اگر قرار باشد به همین سادگی به علت فشارها یا هزار دلیل دیگر استعفا را بپذیریم، در آینده فرد جدیدی که انتخاب می‌شود با چه اعتمادی به شورای شهر این سمت را خواهد پذیرفت؟

کارکردن در شهرداری تهران بسیار سنگین است و همه می‌دانند در کار سنگین، "نه" گفتن هزینه دارد و انتظاراتی که از شهرداری تهران می‌رود، بسیار فراوان است و اینها همه نکاتی است که باید در این مرحله مدنظر قرار گیرد.

بنا نداریم استعفا را به راحتی بپذیریم

معاون اجرایی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورا بنا ندارد به آسانی به این استعفا "بله" بگوید، افزود: اصلاح‌طلبان پشتوانه رای به لیست امید بودند و شورای شهر و مدیریت آقای نجفی در این مساله ذی‌نفع  هستند، درنتیجه باید منافع آن‌ها را نیز در نظر گرفت. اگر به هر دلیل دیگری نجفی از شهرداری رفت حداقل افراد بعدی به این مساله خواهند رسید که این شورا با نپذیرفتن استعفا براحتی پای نظر مردم ایستاده است و برنامه و رویکرد دارد.

البته اگر مجبور شدیم که استعفا را بپذیریم یک مسیر دیگری است، اما فعلا براساس برایند هزینه و فایده‌ای که در پذیرفتن استعفای ایشان وجود دارد، تلاش برای ماندن ایشان است. البته ما توقع نداریم که ایشان استعفای خود را در این شرایط پس بگیرد، به هر حال دلایل ایشان واقعی است و شورا هم دلایل و نظرات ایشان را شنیده است و می‌داند که علاوه بر بیماری فشار سنگینی روی ایشان قرار دارد. البته برای حقوق شخصی آقای نجفی احترام خاصی قائل هستم، چراکه در هر صورت به یک بیماری جدید مبتلا شده‌اند و فشار بیماری جدید مزید بر علت شده است.

میرلوحی با تاکید بر اینکه شورا از آغاز کار خود دو تصمیم مهم؛ نخست منسجم ماندن شورا تا پایان دوره و دوم انتخاب نجفی را اتخاذ کرده است به دلایل شورا برای نپذیرفتن استعفا اشاره کرد کرد و گفت: در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر روی انسجام و یکپارچگی شورا در تصمیمات به شدت تاکید شد و این مساله فارغ از پذیرش یا عدم پذیرش استعفای نجفی است. نکته دوم به شرایط شهرداری برمی‌گردد و این دلیل دیگری برای نپذیرفتن استعفای ایشان است. همانطور که بارها گفته‌ام؛ شهرداری را در شرایط نابسامانی تحویل گرفتیم و امروز بسیاری از این مسائل مدیریت و تدبیر شده است.

بی‌انضباطی مالی در شهرداری متوقف شد

معاون اجرای شواری شهر در ادامه با بیان اینکه شهرداری ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی داشته و برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبه‌رو بود، افزود: در شهریورماه سال گذشته ایشان به ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق نیاز داشت، اما فقط ۴۰ میلیارد در اختیار داشت و باید ظرف ۱۵ روز ۶۶۰ میلیارد تومان تامین می‌کرد. شهردار پیشین برای پرداخت حقوق، وام می‌گرفت و بعضا ماهی ۶۰۰ میلیارد تومان وام می‌گرفتند، اما در هفت ماه دوره نجفی در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان از بانک قرض شده است و این مبلغ نه برای حقوق بلکه برای پروژه‌های اجرایی از جمله مترو هزینه شده است. همچنین نجفی توانست ۹۴ درصد بودجه خود را در همین ۶ ماه پرداخت کند و حقوق کارکنان را به اضافه کارانه و عیدی بدون تاخیر پرداخت کند.

میرلوحی با بیان اینکه این سوال پیش می‌آید که چرا نجفی توانسته کاری را بکند که قبلی‌ها نتواستند، ادامه داد:‌ نجفی و شورای شهر جلوی بلعیدن برخی از افراد و صدور هولوگرام را گرفتند و ما معتقد هستیم کسانی که اهل انصاف هستند، باید ببینند که شورای شهر و شهردار جدید چطور فضای بی‌انضباطی مالی را که به حد اعلای خود رسیده بود را متوقف کرد. آقای نجفی توانست انضباط را در مسائل شهری حاکم کند و خزانه متمرکز ایجاد کرد.

وی در انتها به اقدامات نجفی و شرایط شهرداری در آغاز کار مدیریت جدید شهری اشاره کرد و با بیان اینکه شورا استعفا را نخواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: نجفی توانست؛ معوقات پیمانکاران در سال ۹۳ و ۹۴ را تسویه کند. تمام حساب‌های بانکی شهرداری به گونه‌ای شده بود که حتی نمی‌توانستند از اوراق قرضه استفاده کنند و هیچ بانکی با آنها مراودات مالی انجام نمی‌داد و فقط آقایان از رانت بانک شهر استفاده می‌کردند و هیچ بانکی حاضر نبود به آنها وام دهد، اما نجفی و همکارانش توانستند، حساب‌ها را به روز کنند و ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه بگیرند که این اقدامات کم کاری نیست. تیم جدید می‌خواهد با فساد مبارزه کند و توانسته ۹۴ درصد از اعتبارات شهرداری را در سال گذشته تامین کنند و گردوغبار را از پروژه‌ها بردارند و حساب‌های بانکی را به روز کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com