چند درصد از مردم ایران از تلگرام استفاده می کنند؟
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام کرد: طبق نظرسنجی نوروزی – ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، ۵۹.۵ درصد مردم ایران از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند.

۵۹ درصد مردم ایران از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند

در صورتی که تلگرام فیلتر شود، تنها ۳۷.۸ درصد کسانی که از آن استفاده می‌کنند، حاضر به جایگزینی این شبکه اجتماعی مجازی به پیام‌رسان‌های داخلی هستند. ۴۶.۳ درصد نیز از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نخواهند کرد و ۱۴.۹ درصد نیز گفته‌اند نمی‌دانیم در این‌صورت از پیام‌رسان داخلی استفاده خواهیم کرد یا خیر.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با توجه به این‌که یکی از موضوعات مهم این روزها در جامعه، موضوع فضای مجازی و فیلترینگ تلگرام است، گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بر اساس رسالت اصلی خود، سالیانه در چندین طرح به رصد و سنجش افکار عمومی در خصوص موضوعات مختلف روز جامعه و جهان از نگاه مردم ایران می‌پردازد. طبق نتایج نظرسنجی نوروزی – ملی ایسپا، ۵۹.۵ درصد مردم ایران از شبکه‌ اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند و در این میان ۵۹.۷ درصد از کل استفاده کنندگان فعلی تلگرام، گفته‌اند، در صورتی که تلگرام فیلتر شود، برای استفاده از آن از فیلترشکن استفاده خواهند کرد و تنها ۳۹.۳ درصد گفته‌اند، از فیلترشکن استفاده نخواهند کرد.

ایسپا علاوه بر انجام نظرسنجی اخیر، با انتشار بهارانه کتاب "افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی مجازی"، بخشی از طرح‌های این مرکز که به "شبکه‌های اجتماعی مجازی" اختصاص داشته و در آن به موضوعاتی از قبیل "استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی"، "محتوا و مطالب گروه‌ها و کانال‌های عضو در شبکه‌ها" و "نظر پاسخگویان در خصوص معایب و مزایای شبکه‌های اجتماعی مجازی" پرداخته شده را، منتشر کرده است.

همچنین مطالب مطرح شده در سلسله نشست‌های تخصصی "عصر گفت‌وگو" با محوریت اهمیت فضای مجازی که با سخنرانی اساتید مطرح و کارشناسانی چون دکتر محمدرضا جوادی یگانه، دکتر مهدی منتظرالقائم، دکتر محمدمهدی لبیبی و دکتر سیدجواد میری در این حوزه برگزار شده، به همراه یافته‌های نظرسنجی ایسپا در این کتاب مدون شده است و می‌تواند منبع مهم و مناسبی برای سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد.

وی درباره اقبال مردم ایران نسبت به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، گفت: بر اساس نظرسنجی یادشده، در صورتی که تلگرام فیلتر شود، تنها ۳۷.۸ درصد کسانی که از آن استفاده می‌کنند، حاضر به جایگزینی این شبکه اجتماعی مجازی به پیام‌رسان‌های داخلی هستند. ۴۶.۳ درصد نیز از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نخواهند کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir