هشدار لاریجانی به اخلالگران اقتصادی به 20 سال حبس
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حکم اعدام و ۲۰سال حبس در انتظار اخلالگران اقتصادی است، گفت: اخلالگران بعدا نگویند نمی دانستیم مصداق مفسد فی الارض می شوند، کارآنها خیانت به کشور است.

حکم اعدام و ۲۰سال حبس در انتظار اخلالگران اقتصادی

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در همایش سراسرس دستگاه قضایی کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: اگر قرار باشد اقدامات دستگاه قضایی را امروز مورد بررسی قرار دهیم حتما از حوصله جمع خارج است.

قسمتهای مختلف دستگاه قضا از مجموع خدمات خود گزارش سالانه‌ای داده‌اند که حتی ذکر فهرست آنها هم زمان‌بر است.

دولت های غربی به دنبال ایران هراسی رفته اند/ قصد هجوم به کشوری را نداریم

 اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا به همراه توانمندی های دفاعی و علمی امروز بی بدیل و مثال زدنی است.

رییس قوه قضاییه به فشارهای استکباری دولت‌های غربی اشاره کرد و گفت: امروز آنها قصد دارند توانمندی‌های ما را از بین برده و به سراغ یک ایران هراسی بزرگی ببرند، در حالی که ما بارها اعلام کرده ایم که ما کارمان دفاعی است و قصد هجوم به کشوری را نداریم.

غربی‌ها پروژه ایران هراسی را جلو برده و بر آن می‌دمند تا بتوانند به منافع کشورهای متول منطقه دست پیدا کنند و از آنها مانند گاو شیرده شیرشان را بدوشند.

آملی لاریجانی به دخالت‌های بلاوجه کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: همین چند روز اخیر نسبت به اجرای حکم قصاص یک فردی که اقدامش داعش‌وار بود دیدید چه حرفهایی زدند؟ آن هم قاتلی که در منظر عمومی جامعه چندین جوان بی گناه را کشت.

همنوایی عده ای در داخل کشور با ضد انقلاب نابخردانه است

همین آقای متهم در چندین نوبت دادگاه هیچ گاه حرفها و اقدام خودش را نفی نکرده و فقط می‌گفت من قصد قتل نداشتم اما با ان ابزار قتاله وارد میدان شده و جوانان را به شهادت رساند.

 این فرد در دادگاه و با طی همه مراحل و تشریفات رسیدگی به پرونده‌ها به قصاص محکوم شد و پس از تایید حکم با توجه به درخواست اولیای دم به دار اویخته شد.

باید از استکبار پرسید شما چه کاره هستید که از هزاران کیلومتر آن طرف تر دخالت می‌کنید؟ شما مگر دادگاه را دیده‌اید یا پرونده را خوانده‌اید؟ مسئله این است که اینها از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند برای آن که ضد انقلاب را تقویت کنند و چقدر نابخردانه است که عده‌ای در داخل کشور با آنها همنوایی می‌کنند و به این حکم شبهه وارد می‌کنند.

در یکی از سخنان، یکی از وکلا گفته بود وکلا درخصوص این پرونده شبهه دارند در حالی که در اینجا اصلا شبهه چند وکیل موضوعیت ندارد و باید تعجب کرد که چرا یک مسئله به این روشنی را وزارت امور خارجه امریکا درباره اش نظر می‌دهد. اینها چیزی نیست جز اینکه سلطه‌گران قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی را دارند.

 در مواجهه با این سلطه گری مسئولین در نظام چه وظیفه‌ای دارند که همانا حفظ وحدت باید باشد. اختلاف سلایق یک امر طبیعی است اما نباید این اختلاف سلیقه باعث از بین رفتن وحدت شود. امروز با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری یک همگرایی و وحدت خوبی میان همه بخش‌های نظام وجود دارد و انسجام ما در مقابل دشمنان بیش از پیش شده است.

مسائل اقتصادی و معیشتی مردم مسئله مهمی است و مسئله اول کشور است و باید بدانیم که دشمن امروز در فکر حمله نظامی نیست، بلکه قصد رخنه از همین طریق را دارد و می خواهد وضعیت اقتصادی ما را بر هم بریزد.

مسئولان نظام به فکر بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشند

همه مسئولان نظام باید به این موضوع فکر کرده و حواسشان به بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد و قوه قضائیه هم نقش اساسی دارد.

 یک سری موئلفه‌های منطقی برای برهم ریختن بازار اقتصادی وجود دارد؛ برای مثال وجود بالای هزار و پانصد هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم خودش مشکلاتی را ایجاد می‌کند در حالی که این عدد در گذشته تنها هفتصد هزار میلیارد تومان بود.

آملی لاریجانی به تاثیر مسایل روانی بر بازار و اقتصاد ایران پرداخت و گفت: دشمن تلاش می‌کند با جنگ روانی باعث بر هم ریختگی اقتصادی شود و می خواهد وضع کشور را بهم بریزد.

روز گذشته و روزهای قبل تر دیدید که عده‌ای قصد آشوب داشته و می‌خواستند بازار تهران را به تعطیلی بکشانند که با تلاش نیروی انتظامی این مهم محقق نشد.

 وی خطاب به کسانی که اخلال در بازار اقتصادی را پیش گرفته‌اند گفت: هرچند افزایش نقدینگی بی‌تاثیر نبوده است اما عده‌ای هم دارند با سرمایه‌های کلانشان قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند.

حکم اعدام و 20سال حبس در انتظار اخلالگران اقتصادی

این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند و نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند این افراد را شناسایی کنند.

این اقدامات خیانت به مردم و خیانت به نظام است و ما به هیچ عنوان کوتاه نیامده و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی الارض باشد اعدام برایشان در نظر می‌گیریم و هیچ کوتاهی هم در اجرای قانون نخواهیم داشت.

نیروهای امنیتی موظفند در اسرع وقت اینها را معرفی کنند تا قوه قضاییه هم به جد با انها برخورد کند و اینها نمی‌توانند در آینده بگویند ما خبر نداشتیم و نمی دانستیم!

به دولتی ها و غیر دولتی‌ها به همه هشدار می‌دهیم که حوسشان جمع باشد چون دستگاه قضایی حتما با مقصران و انها که دخیل بوده‌اند برخورد جدی خواهد کرد و اینها نمی‌تواند در آینده بگویند که ما قصدمان این نبود که اخلال کنیم.

امروز همه می‌دانند که هر اقدامی دارد به ضرر مردم تمام می‌شود و قطعا ما هم با اینها برخورد جدی می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: همه نیازهای اساسی کشور را وارد کرده و این اصلا توجیه ندارد که یک شبه هزار تومان روی قیمت دلار برود هرچند که یک سری بی تدبیری وجود دارد و نباید می‌گفتند که هر کسی می خواهد بیاید هر تعداد سکه بخرد.

افساد فی الارض در ماده 286 قانون تبیین شده و هر کس به طور گسترده مرتکب جنایت و اخلال در نظام اقتصادی کشور بشود مشمول آن می‌شود و اینها حق ندارند فردا که مورد تعقیب قرار گرفتند بگویند ما نمی‌دانستیم کارمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

 اینهایی که یک شبه بازار ارز و سکه را بالا و پایین می‌کنند حتما با آنها برخورد می‌شود.

 امروز در درون کشور اداره کردن کارخانه و اداره کردن کارگران کاری جهادگونه است و چرخاندن این چرخ‌ها کار سختی است اما ضمن تقدیر از اینها می‌دانیم که امروز یک اجماع بزرگ برای حمایت از تولید ملی وجود دارد.

قوه قضائیه حمایت از تولید داخلی را وظیفه خود می‌داند و به همین جهت ما با تمام توان در این زمینه تلاش می‌کنیم و به روسای دادگستری‌ها اعلام کردیم که یک معاونتی در خصوص حمایت از تولید داخلی داشته باشند.

درست نیست اگر کارگرها اعتراضی داشتند بلافاصله از آنها شکایت شود بلکه باید در استان‌ها به صورت مورد به مورد حل شود، استانداری‌ها هم باید در اینجا فعال باشند، مشکلات را بشنوند و در جهت حل آن تلاش کنند.

امروز جنگ اقتصادی است و دشمن هر روز یک عملیات روانی جدید دارد، به جهنم که تحریم می‌کنید مردم کشور ما مردم مستقلی هستند و حاضر نیستند عزت و استقلال خود را پای ادعاهای پوچ غرب بدهند، این‌طور نیست که رزق الهی در دست ترامپ باشد. بازاریان ما متحد و منسجم هستند و وضعیت کشور را درک می‌کنند، ما اطلاع وسیع داریم که این آشوب‌های دیروز کار دیگران است. با کسانی که اخلال می‌کنند، شیشه مغازه ها را می‌شکنند و آتش می‌افروزند برخورد قاطع خواهد شد.

مبارزه با قاچاق کالا یک امر فرا قوه‌ای است

وی با اشاره به موضوع مبارزه با قاچاق کالا گفت: این کار یک اقدام فرا قوه‌ای است، نباید در کشور برای ورود کالا باز باشد، باید از ضربه‌ای که از ناحیه قاچاق می‌خورد به کشور جلوگیری شود، یکسری اقدامات بازدارنده انجام شده اما کافی نبوده است.١٢ میلیارد دلار قاچاق کالا صورت گرفته که بیشترین ضربه را به کشور زده است.

وی با اشاره به حقوق عامه گفت: بحث‌های اقتصادی هم شامل حقوق عامه می شود. ما محدودیت دولت را می‌دانیم اما نباید کار روی زمین بماند، بحث حقوق عامه نیاز به قانون دارد، از دادستان کل کشور خواسته ام که در این زمینه وارد شوند. امیدواریم به دستورالعمل یا قانون مشخصی برسند.

وی در خصوص فضای مجازی گفت: قوه قضاییه نه مخالف استفاده از فضای مجازی و اینترنت است و شاید من خودم بیشترین استفاده را داشته باشم. منتها بحثم این است که آیا به عنوان نظام جمهوری اسلامی حق داریم به ادعای وجود فضای مجازی بستر و شاهراه برای دشمن ایجاد کنیم؟
امروز داشتن شبکه های اجتماعی که سرور آن در خارج کشور است به معنی دادن شاهراه به دشمن است.

 اینکه بخشی از اطلاعات و فضای مجازی کشور در دست فضایی همچون تلگرام باشد و خدا را بنده نباشد و اگر جرمی صورت گرفت نتوان پیگیری کرد قابل پذیرش نیست. هیچ گاه نباید آزادراه را به خاطر یک تصادف بست اما به خاطر راهزنی و سرقت باید بست.

متعدیان به حقوق خصوصی را مورد تعقیب قرار می‌دهیم

ما معتقدیم شبکه های اجتماعی باید با اقتدار و توانمندی های بالا در کشور باشد، از حریم خصوصی هم دفاع می‌کنیم و متعدی به حریم خصوصی را تحت تعقیب قرار می دهیم.

تمام کسانی که با بحث فضای مجازی ارتباط دارند می دانند فضایی مثل تلگرام برای امنیت ملی اشکال دارد، تمام نیروهای امنیتی هم به این موضوع اذعان داشتند. چندین هزار شکایت از این شبکه‌ها داشتیم که قابل پیگیری نیست.

وی با اشاره به موضوع مبارزه با فساد گفت: اولا از افراط و تفریط در بحث فساد باید بپرهیزیم، گاهی یا آنقدر بی‌توجهی می‌کنیم یا آنقدر سیاه‌نمایی می‌کنیم که به جایی نمی‌رسیم. باید در این عرصه عملگرا باشیم و تمام وظیفه در این زمینه بر عهده قوه قضاییه نیست.

در جریان فساد ٣ هزار میلیاردی هزینه‌های زیادی برای پیگیری و رسیدگی به پرونده برای قوه قضاییه به همراه داشت، برخی ادعای فساد سیستماتیک را مطرح می‌کنند که من صد در صد مخالفم، برخی از ابهام در الفاظ استفاده می کنند.

اینکه در هر دستگاهی ممکن است تخلف باشد، حرفی نیست اما برخورد می‌شود. چرا حرف‌هایی می‌زنیم و چیزهایی در اذهان می اندازیم که نشود آن را پاک کرد؟ در دستگاه قضایی مدت‌های مدیدی است که مسئولان نظارتی در حال رصد و برخورد هستند، حفاظت و اطلاعات قوه و دادسرای انتظامی در میدان است، نباید بزرگنمایی کنیم.

مردم از طریق سایت های دادستانی اخبار و مستندات تخلفاتی که مشاهده می‌کنند را حتما اطلاع دهند و مطمئن باشند که پیگیری می شود.

به سرانجام رسیدن ۹۰۰ هزار پرونده توسط قضات کشور

وی با اشاره به استقلال دستگاه قضایی خطاب به قضات تاکید کرد: باید درکار قضا خدا و قانون و شرع و وجدان را در نظر بگیرید و به حرف هیچ احدی توجه نکنید. الزام قاضی را حتی از سوی رییس قوه قضاییه مشروع نمی دانم.

 قضات ما زیر بار تبلیغاتی دشمن دارند کار خودشان را انجام می دهند و بالای ۱۶ میلیون رسیدگی را رقم زدند. قضات ما نهصد هزار پرونده را با تلاش خودشان به سرانجام رساندند و تلاشی مضاعف انجام می‌دهند.

میلیون‌ها خدمت در سازمان بازرسی، سازمان ثبت اسناد و دیگر سازمان ها ارائه می‌شود اما سوژه گران قصد دارند این خدمات را نادیده گرفته و بی‌عدالتی را بر سر زبانهای مردم بیاندازند.

دشمنان میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا با پوشش برخی موسسات به نام دموکراسی به این نظام و دستگاه قضایی ضربه بزنند زیرا قوه قضائیه سد محکم مقابل آنها است.امروز قوه قضائیه سد محکمی در مقابل دشمنان است و ادامه تحمل این فشارها کار جهادی را می طلبد.

 برخی از افراد داخلی به خاطر دشمنی های شخصی خودشان با یکی دو نفر کل دستگاه قضایی را زیر سوال می‌برند و این جای افسوس دارد که به‌خاطر دشمنی با یک نفر این همه قاضی شریف را زیر سوال ببرند؛ اینها افرادی هستند که وقتی یک حکم به مزاج شان خوش نمی آید همه دستگاه قضایی را زیر سوال می‌برند. من تا به حال هیچ قاضی را به صدور هیچ حکمی الزام نکرده ام و برای این موضوع قسم می‌خورم.

لزوم رعایت کرامت ارباب رجوع در دستگاه قضا

 شما مسئولان عالی دستگاه قضایی و شما قضات شریف دارید کار خدایی انجام می‌دهید و رضایت خدا و شرع را نصب العین دارید اما سعی کنید با ارباب رجوع با کرامت بیشتری برخورد کنید.

هیچ لزومی ندارد که برای بازداشت یک مدیرکل یا یک مدیر اجرایی کشور دستبند به او بزنید،‌ حتما بین افراد جنایت کار و افراد عادی تفاوت وجود دارد و خوب نیسن به پای زندانیان پابند بزنید.

درست نیست در عصر روز چهارشنبه یک فردی را بازداشت کنید که فرصت تامین وثیقه ندارد، بدانید که اینها وجهه دستگاه قضایی را تحریب می‌کند.

ما وظیفه مان فصل خصووات است و قرار نیست ما حکمی صادر کنیم و از آن طرف یک عده وکیل راه بیافتند و درخصوص آن حکم فضا سازی کند ما باید قوه مقتدری باشیم و حرف آخر را بزنیم البته تلاش هم بکنیم که احکام درست صادر شود.

 انجام وظایف مهمی که به واسطه قانون به عهده ما گذاشته اند کاری مشکل است اما اینها با رجوع به حق میسر میشود و توجه کنید که هیچ قدرتی به جز قدرت حق نیست.
اگر ما سلطه سلطان حقیقی را مد نظر قرار دهیم دیگر نیازی نیست از چیزی بترسیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com