یک بام و دوهوای جیره بندی آب در اصفهان
از اواخر سال گذشته با جدی تر شدن بحران تامین آب شرب در اصفهان، نگرانی هایی پیرامون جیره‌بندی آب در این استان شدت گرفت، اما مدیران اصفهانی اجرای این سیاست را محال و خط قرمز می دانند با این وجود یکی از مدیران وزارت نیرو خبر از جیره بندی موقت آب در اصفهان داده است.

جریان جیره بندی آب شرب در اصفهان به کجا رسید؟

مساله آب و جیره بندی آن موضوعی است که این روزها ذهن اصفهانی ها را درگیر خود کرده است. شهروندان در مناطق مختلف اصفهان عنوان می کنند که از ابتدای سال 97 به طور معمول و دست کم هفته ای یک یا دو بار با قطعی آب و کاهش فشار آب مواجه هستند.

پیش تر و در اواخر فروردین امسال، نعمت الله اکبری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در جلسه علنی شورای شهر اصفهان تاکید کرده بود که واقعا شرایط آب، شرایط خوبی نیست. آنچه در استان اصفهان با آن روبرو هستیم، این است که همه باید خود را برای کم آبی آماده کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در ششم خرداد امسال نیز اعلام کرد که شهرهایی نظیر بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد با مشکل تنش آبی مواجه هستند و به نظر می‌رسد در فصل تابستان با چالش‌های بزرگ آبی مواجه شوند. البته وزارت نیرو برای مقابله با تنش آبی راهکارهای کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت را در نظر گرفته است.

عباس سروش به ایسنا گفته بود که مجموعاً در سه محور زرد، نارنجی و قرمز از ۱۱۵۷ شهر، ۳۳۴ شهر تنش آبی دارند که بیشتر آنها در محور زرد و قرمز قرار گرفته‌اند و کار شرکت‌های آب و فاضلاب این است که این شرایط را در فصل تابستان مدیریت کنند که البته برای این مسئله نیز راهکارهایی درنظر گرفته شده است.

در بخش کوتاه مدت، اقدامات اضطراری و فوری در نظر گرفته شده تا مدیریت تقاضا و مصرف آب شرب صورت گیرد. در این راستا اقداماتی نظیر مدیریت فشار آب، افزایش ظرفیت تأمین و انتقال که عمدتاً به‌ وسیله چاه‌ها صورت می‌گیرد، مورد توجه قرار گرفته است.

اما با وجود این تدابیر، گزارش های مردمی حاکی از این است که بعد از اتصال آب در منطقه ای که مردم دو یا سه روز طعم بی‌آبی را در خانه های خود چشیده اند، منطقه دیگری در اصفهان قطعی آب را تجربه می کند. یکی از شهروندان در منطقه سه اصفهان می گوید: به خصوص بعد از فروردین ماه دست کم هفته ای یک بار با قطعی آب مواجه هستیم و در مواقعی که قطعی نداریم، فشار آب آن قدر اندک است که برای مصارف روزانه خود با مشکل مواجه می شویم.

بارها با همسایگان خود برای پیگیری این مساله با شماره 122 تماس گرفته ایم، اما پاسخ درستی نگرفته ایم! تصور می کنیم که آب را در اصفهان جیره بندی کرده اند.

دیگر شهروند ساکن منطقه پنج اصفهان نیز از افت شدید فشار آب گلایه دارد و می گوید: آن قدر فشار آب کم است که در نیمه شب مجبور به ذخیره کردن آب برای مصارف روزانه خود هستیم.

بحران آب اصفهان را باور داریم چرا که چند ماهی است طعم تلخ بی آبی را طی چند روز یا چند ساعت از شبانه روز چشیده ایم، اما ای کاش مسئولان اگر تصمیمی بابت قطعی و یا جیره بندی آب اصفهان داشتند، اطلاع رسانی می کردند.

در واکنش به این گلایه ها، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در تاریخ اول خرداد ماه 97 پیرامون اینکه "آب اصفهان جیره بندی خواهد شد یا خیر؟" به ایسنا، گفت: به محض افزایش دما در اصفهان، کولرهای آبی وارد مدار می شوند که حداقل معادل 2 نفر آب مصرف می کنند که شرایط تامین آب شرب استان سخت تر می شود، اما هنوز سناریویی برای جیره بندی در دستور شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیست.

علی اکبر بنی طبا تاکید کرد: در صورتی که روند کم آبی ادامه یابد تصمیمات جدیدی در خصوص مدیریت آب اصفهان اتخاذ خواهد شد، اما اکنون تصمیم برای جیره بندی در محاسبات وزارت نیرو وجود ندارد.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان 13 خرداد ماه نیز با تاکید بر اینکه خط قرمز این شرکت، جیره بندی آب است، تصریح کرد: جیره بندی آب تبعات خاص خود را دارد و اجرای آن را در کلانشهر اصفهان، به صلاح نمی دانیم.

برای عبور از آسیب های ناشی از کمبود و افت فشار آب در اصفهان، مردم باید با روش های مختلف حداقل 30 درصد صرفه جویی داشته باشند و آن را تداوم دهند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز 13 خرداد امسال در جلسه ای با استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه جیره بندی آب در کلانشهر اصفهان خط قرمز است، اعلام کرد که شرایط کم آبی بسیار سخت و دشوار است، اما پایداری آب شرب مهم است و این مهم نباید به موارد دیگر گره بخورد.

حمیدرضا جانباز تاکید کرد: آب شرب باید پایدار باشد و نباید به عنوان کالای لوکس به آن نگاه شود و تلاش می شود در روزهای آینده با نظارت بیشتر بر برداشت های بالادستی حجم آب ورودی به تصفیه خانه باباشیخ علی را افزایش دهیم.

استاندار اصفهان نیز در این نشست تامین آب شرب اصفهان را از اولویت های مهم دانست و گفت: در یک ماه گذشته در زمینه برداشت آب با مشکل روبرو شده ایم.

بخش عمده آب رها شده، در مسیر برداشت می شود و این برداشت ها موجب  قطعی آب در نقاط مختلف است. در استان اصفهان با کنترل های لازم جلوی برداشت آب در مسیر گرفته شده، اما این اهتمام لازم است در بالادست این استان هم اجرا شود.

اما با وجود تمام این وعده ها اصفهانی ها، همچنان با قطعی و افت فشار آب مواجه هستند. بسیاری از رسانه ها به دنبال کاهش تخصیص آب به تصفیه خانه باباشیخعلی در نیمه خرداد ماه، اعلام کردند که آب اصفهان در آستانه جیره بندی است. حتی نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در تاریخ 22 خرداد ماه با اشاره به وضعیت کم آبی استان و به ویژه اصفهان، گفت: بارندگی استان نسبت به سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش داشته است و اصفهان از نظر کم آبی جزو استان های در مرز خطر است.

عباس محمدصالحی افزود: ورودی سد زاینده رود که بیشینه آب استان را تامین می کند پیش تر نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود و امسال تنها 400 میلیون متر معکب است. بنابراین حجم زیادی از آن کاسته شده است. البته بارندگی های فروردین و اردیبهشت در غرب استان تا حدودی نیاز آبی به ویژه نیاز آبی مراتع را جبران کرد. اما به دلیل نوع بارش نتوانست بر ذخیره آبی تاثیر گذار باشد و امسال بارش به صورت برف در اصفهان رخ نداد.

وی در خصوص آب آشامیدنی استان، گفت: در حال حاضر کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اما قطعا در آینده نزدیک یعنی تیر و مرداد ماه با مشکل مواجه خواهیم شد و آب به صورت سهمیه بندی توزیع خواهد شد.

با این وجود مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان 9 تیر ماه جاری در نشست خبری خود با اشاره به کاهش فشار آب در اصفهان به صراحت، اعلام کرد: به جهت محدودیت منابع آب تاکید بر این شده تا با مدیریت فشار اداره شود و هیچ جیره بندی نداشته باشیم چون جیره بندی معضلات بیشتری را در پی دارد، وزارت نیرو زیر بار جیره بندی نمی رود چرا که شبکه آب شرب کشش جیره‌بندی را ندارد، تمام این کارها به سبب آرامش مردم است چرا که می شود ظرف یک ماه سد و شبکه را خالی کرد آنگاه برای ماه های بعد چه باید بکنیم؟

اما گویا وزارت نیرو موضع خود را به یک باره تغییر داده چرا که امروز یکی از خبرگزاری های رسمی کشور به نقل از علی سیدزاده مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد که امسال در استان اصفهان در پیک مصرف آب مجبور به جیره بندی موقت شدیم.

وی با اشاره به اینکه هدف از اطلاع رسانی تغییر رفتار مرم در فرهنگ مصرف آب است، گفت: اطلاع رسانی به موقع، استفاده از وسایل استاندارد و کاهنده مصرف آب منجر به مصرف بهینه آب می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشور کم آبی است، افزود: اگر سازگاری با شرایط کم آبی ایجاد نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

این صحبت گویی آب پاکی را بر روی دست اصفهانی ها و وعده های مسئولان ریخت، دلیل این ادعا نیز شرایط نابسامان تامین آب شرب در نصف جهان است.

اما سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تکذیب این خبر، اعلام کرد که آب اصفهان در هیچ مقطعی نه به طور دائم و نه به صورت موقت، جیره بندی نشده است و مباحثی که پیرامون سهمیه بندی آب در اصفهان است، شایعه و شیطنت برخی رسانه ها است.

افت فشار آب را در اصفهان می پذیریم، اما اینکه آب در این شهر جیره‌بندی شده، کذب محض است. سناریوی جیره بندی آب در اصفهان تنها با دستور وزارت نیرو و وزیر نیرو عملیاتی خواهد شد و اکنون برنامه ای برای این موضوع نداریم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir