مسافران خارجی قبل از سفر بدهی مالیاتی خود را چک کنند
دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شرایط مالیاتی برای اشخاص حقیقی غیر تولیدی سخت تر است گفت که تنها داشتن ۱۰ میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود.

10 میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی برای ممنوع الخروجی افراد کافی است

عباس بهزاد دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، ممنوع‌الخروج کردن مؤدیان مالیاتی بدهکار یکی از ابزارهای وصول بدهی‌های معوقه مالیاتی است. بنا به اختیارات حاصل از ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها از برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذیربط از ۲۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، سایر اشخاص حقیقی تولیدی از ۱۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا ۲۰۰ میلیون تومان و سایر اشخاص حقیقی از ۱۰ میلیون تومان بیشتر است، از کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم  در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ که از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی شد ادامه داد: بر این اساس سازمان امور مالیاتی با هدف کم کردن افراد ممنوع الخروج بدهکار و تسهیل قوانین، سقف ممنوعیت خود را تغییر داد. بر اساس ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم از سال ۱۳۹۵ اشخاص حقوقی تولیدی که پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذیربط را داشته باشند می توانند تا ۲۰ درصد سرمایه و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی داشته باشند و ممنوع‌الخروج نشوند.

اما سایر اشخاص حقوقی به علاوه اشخاص حقیقی تولیدی برای آنکه دچار ممنوع‌الخروجی نشوند نباید بیش از ۱۰ درصد سرمایه ثبت شده یا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان به نظام مالیاتی کشور بدهی داشته باشند. با این حال شرایط برای اشخاص حقیقی غیر تولیدی سخت تر از دو مورد قبل است، به طوری که طبق اصلاحیه، تنها داشتن ۱۰ میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود. این در حالی است که پیش تر این رقم معادل یک میلیون تومان بود. به این ترتیب اشخاص حقوقی تولیدکننده دارای پروانه بهره‌برداری ۵۰ برابر اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی ۲۰ برابر اشخاص حقیقی می‌تواند بدهی مالیاتی داشته باشند و ممنوع‌الخروج نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که اشخاص حقیقی و حقوقی چگونه می‌توانند از میزان بدهی مالیاتی خود مطلع شوند؟ گفت: ابلاغ برگه‌های مالیاتی مانند برگ تشخیص، قطعی و یا دعوت به هیات در طول فرآیند رسیدگی تا وصول مالیات هر یک خود به نوعی به منزله اعلام بدهی به مودیان مالیاتی تلقی می شود که این ابلاغ بر اساس مواد ۲۰۳ الی ۲۰۹ قانون مالیات مستقیم به دو صورت قانونی و یا ابلاغ به شخص (ابلاغ واقعی) انجام می‌شود.

بنابر این فعالین اقتصادی با ثبت نام در نظام مالیاتی کشور و با الزام به رعایت تکالیف قانونی از میزان بدهی خود مطلع خواهند شد. همچنین با مراجعه به حوزه‌های مالیاتی نیز می‌توانند اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنند. همچنین با توجه به سامانه‌های پیامکی موجود، در صورت درج شماره همراه صحیح و معتبر، کلیه مراحل و اقدامات صورت گرفته به اطلاع مودیان مالیاتی خواهد رسید که شامل ممنوع‌الخروجی هم می شود.

بهزاد همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد در فرودگاه از ممنوع‌الخروجی خود مطلع می‌شوند در حالی که فعالیت اقتصادی نداشته‌اند، اظهار کرد: چنین مواردی بسیار اندک اتفاق می‌افتد که عمدتا مربوط به اشخاصی است که بستگان و یا آشنایان آنان با سوء استفاده از اطلاعات هویتی آنها اقدام به ثبت شرکت، فعالیت‌های بازرگانی و یا سایر اقدامات این چنینی کرده‌اند؛ در این موارد اقدام خاصی از سوی سازمان مالیاتی متصور نیست و مانند دیگر فعالین اقتصادی اطلاع‌رسانی می‌شود. تنها می‌توان توصیه کرد که افراد در حفظ و صیانت از مدارک هویتی خود کوشا باشند و همچنین قبل از خروج از مرز با مراجعه به اداره کل گذرنامه از وضعیت خروج از کشور خود مطلع شوند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: