ابتکار: برخورد گشت ارشادی در موضوع حجاب جوابگو نیست
 معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی در جام جهانی نسبت به حل کامل این مساله ابراز امیدواری کرد.

برخی محدودیت‌ها در اجرای کنسرت زنان سلیقه‌ای است

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی در جام جهانی نسبت به حل کامل این مساله ابراز امیدواری کرد.

معصومه ابتکار  معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین ضمن اشاره به عدم پوشش مسابقات تیم فوتسال زنان در صدا و سیما و دستاورد تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: در دو نوبت، یکبار تلفنی و یکبار هم حضوری با آقای علی عسگری ریاست صدا و سیما در مورد این موضوع صحبت کردم و گفتم سعی کنید موانع مقداری رفع شود، اینکه دختران احساس کنند فعالیتشان دیده نمی‌شود درست نیست. بحث موازین وجود دارد و دختران ما هم همه با پوشش اسلامی حضور دارند و ورزشی هم که در حال انجام آن هستند می‌تواند در بیننده امید ایجاد کند و برای مردم پیام مثبتی دارد. به هر حال امیدوارم این بازنگری انجام شود. این درخواست ما بوده و پیگیری هم کردیم.

ابتکار در مورد میزان نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌های معاونت زنان افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی ابتدای انقلاب فکر می‌کردند باید ورزش بانوان را کنار بگذاریم. ولی اینطور نبود و دیدگاه‌های روشن امام راه را باز کرد. همچنین تلاش خود خانم‌ها این تفکر را کنار زد. خانم‌هایی مثل فائزه هاشمی، خانم طاهریان و... واقعا فداکارانه صف‌شکنی کردند. ما با صبوری و منطق پیش رفتیم. امروز وقتی به تصوری که آن زمان داشتیم و مشکلاتی که بود -مثل اینکه ورزش خانم‌ها تا مدت‌ها در اخبار هیچ جایگاهی نداشت- نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که الان وضعیت بهتر شده و امیدوار می‌شویم که این مسیر رو به اصلاح و بهبود است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: برخلاف عده‌‍ای که دائم القا می‌کنند امید نیست، ناامید نیستیم؛ چراکه سیر تحولات جامعه نشان می‌دهد جای امید بسیار وجود دارد، به ویژه همت خود زن ایرانی نشان می‌دهد که با تاب‌آوری و صبوری آنها، کار پیش می‌رود؛ چنانکه جایی که فکر می‌کردیم راه بسته است راه باز شده و با رعایت الزامات پیش رفته‌ایم. امروز تمام فدراسیون‌ها معاون زن دارند که اتفاق مهمی است و در تمام آنها نیز برای ورزش قهرمانی زنان کار و تلاش ویژه‌ای می‌شود. همچنین بر خلاف گذشته که گفته می‌شد ضرورتی ندارد که به زنان پرداخته شود، دولت در حال کار کردن روی این موضوعات است.

هیچ مشکلی با حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی پیش نیامد

ابتکار درباره آخرین وضعیت امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تهیه شیوه‌نامه مربوطه نیز توضیح داد: در مورد این موضوع شیوه‌نامه‌ای به کمیسیون دولت آمد و مورد وفاق قرار گرفت. بعد هم قرار بر این شد که محوریت کار روی این موضوع بر عهده وزارت ورزش باشد تا برای فراهم‌کردن شرایط در ورزشگاه‌ها، امکان حضور زنان از نظر فضای نشستن، مسیرهای عبور و مرور، سرویس‌های بهداشتی و ... فراهم شود. استانداردسازی‌هایی نیز لازم است تا امکان حضور زنان فراهم شود. مساله دیگر نیز در مورد فضای فرهنگی است؛ نگرانی‌ای که آقایان و حتی خانم‌ها دارند این است که گاهی فضا و ادبیاتی در ورزشگاه‌ها وجود دارد که حضور خانم ها با چنین ادبیاتی، شأن زنان را دچار خدشه نکند. اما باید روی این مسأله کار کرد و این کار هم شدنی است.

وی افزود: الان فضای هواداران تیم‌های ورزشی متفاوت است و با کارهای آموزشی می‌توان اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد. به هرحال الان این خبر هست که تعدادی از زنان با لباس مبدل در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند. این دختران علاقه‌مند هستند و دوست دارند که بازی‌ها را ببینند. اشتیاقی است که وجود دارد و امیدواریم با رایزنی‌ها این موضوع را نیز به تدریج حل و با صحبت با گروه‌های مختلف راه را باز کنیم؛ بنابراین از تحولاتی که اتفاق افتاده ناامید نیستیم. خوشبختانه در جریان نمایش بازی‌های تیم ملی فوتبال کشور با پرتغال و اسپانیا این اتفاق افتاد و مشکلی هم پیش نیامد و امیدواریم این مساله کاملا حل شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه خودش هم تا جایی که بتواند و زمان داشته باشد، ورزش می‌کند افزود: ممن ثلا پیاده‌روی می‌کنم. در دوره دانش‌آموزی و دانشجویی علاقه زیادی به والیبال داشتم و در تیم والیبال مدرسه بودم. علاقه زیادی به دوچرخه‌سواری دارم که البته الان چندان فرصت و امکانش نیست. به شنا هم می‌پردازم. یکی از بهترین ورزش ها پیاده‌روی، آن هم در طبیعت است.

اعمال محدودیت‌های سلیقه‌ای در اجرای کنسرت زنان

وی در پاسخ به سوالی در مورد محدودیت‌هایی که برای اجرای کنسرت‌های زنان وجود دارد، نیز گفت: این موضوع سلیقه‌ای است. در مشهد در ایام نوروز اپرایی با حضور خانم‌ها برگزار شد و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد. چند شب هم اجرا شد. البته آنها هم گفتند دریافت مجوز سخت بوده؛ با این حال در دهه فجر و جشنواره موسیقی مواردی از این اتفاقات را دیدیم. برای اولین بار هم شاهد حضور یک رهبر ارکستر زن بودیم اما در عین حال شاهد محدودیت‌ها هم هستیم. به هر حال باید با صبوری و منطق پیش برویم. در این حوزه پیشرفت داشتیم، اگر با وضعیت گذشته مقایسه کنیم، الان تعداد زیادی از خانم‌ها در این عرصه حضور دارند و موفق هستند.

همان زمان هم با وزیر فرهنگ و ارشاد صحبت‌هایی کردم که چرا این محدودیت‌ها اعمال می‌شود؟ در توئیتر هم مطلبی نوشتم که ای کاش این محدودیت‌ها وجود نداشته باشد. فکر می‌کنم شرایط رو به بهبود است و این برخوردها سلیقه‌ای است. فعالیت‌های ما و آنچه در چارچوب شرع مقدس و موازین اسلامی صورت می‌گیرد امیدوار کننده و خوب است. به هر حال در همه جوامع سقف شیشه‌ای و نگاه تبعیض‌آمیز وجود دارد؛ ولی فکر می کنم شرایط رو به بهبود است. اتفاقا چندی پیش کنسرت ویولون و پیانویی در تالار وحدت برگزار شد که فکر نمی‌کردم این دو ساز بتوانند چنین آثار جذابی را خلق کند.

به تازگی کنسرت گروه آوازی نایریکا که کار خانم مینو رضایی و تیمشان است را دیدم. در گلریزانی که برای آزادسازی زنان معسر زندانی انجام شد، این گروه حضور یافت و هنرنمایی فوق‌العاده‌ای کرد.

معاون امور زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که این برخوردها از سوی دولت اتفاق می‌افتد یا ارگان‌های دیگر؟ تصریح کرد: گاهی افرادی بوده‌اند که از جانب دولت برخوردهایی کرده‌اند، اما بیشتر از جانب جاهای دیگر فشارهایی وجود داشته است، آن هم از جاهایی که هم با مسائل آشنایی ندارند و هم پیش‌داوری‌هایی دارند. وقتی آمدند و از نزدیک موضوع را دیدند و آشنا شدند و ضوابط و موازین را دیدند، مشکل حل شد.

برخورد گشت ارشادی در بحث حجاب جوابگو نیست

 

ابتکار درباره برخورد گشت ارشاد با دختری در پارک که خبرساز شد و نتیجه پیگیری‌های معاونت زنان نیز به ایسنا گفت: در وهله اول اطلاعی که به ما رسید این بود که این مامور تعلیق شده است. خود آقای رحمانی (وزیر کشور) هم دستور داده بودند که رسیدگی شود اما طبیعی است که نیروی انتظامی برای خودش، مردم و کشور جایگاهی دارد. ما هم نمی‌خواهیم جایگاه نیروی انتظامی خدشه دار شود؛ روشن است که این نحوه برخورد در بحث حجاب جوابگو نیست. راهکار برخورد با این مسائل، مناسبات اجتماعی و فرهنگی، این تیپ برخوردها نیست. در سالهای قبل هم در شورای شهر در رابطه با این بحث موضع‌گیری کردم. اعتقاد دارم این یک مساله فرهنگی است و نباید اجازه دهیم چنین برخوردهایی در جامعه اتفاق بیفتند. اگر قانونی هم الان هست، فردی که در حال اجرای قانون است باید آموزش‌های کافی برای اجرای صحیح و منطقی ببیند. هر برخورد توام با ضرب و شتم غیر قابل قبول است. به هر حال این مساله مورد توجه قرار گرفت و موضوع برخورد صحیح و اصلاح رفتار و این پیام به گوش دولت و گشت ارشاد رسید.

برخی نگرانی‌ها از سیر تحولات در خانواده‌ها

وی در ادامه صحبتهایش با اشاره به موضوع « گفتگوی بین نسلی» گفت: یکی از رویکردهایی که در بحث "خانواده شکوفا" دنبال می‌کنیم این است که سیر تحولات خانواده‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌است. یکی از این نگرانی‌ها این است که گفت‌وگوی نسل جوان و داخل خانواده کم شده و ارتباطات و پیوندها عاطفی که برای ثبات و آرامش جامعه نیاز است تحت تاثیر شتاب زندگی صنعتی، کار و حتی همین تلفن های همراه قرار گرفته است. روابط انسانی شالوده رشد شخصیتی افراد است و در صورتی که افراد مهارت ارتباطی نداشته باشند، در جامعه هم دچار مشکل می‌شوند.

مهارت ارتباطی در جامعه باید از سطح دبستان آموزش داده شود. در غیر این صورت هم داخل خانواده و هم در سطح جامعه دچار مشکل می‌شویم و قدرت شنیدن و پردازش مطالب دیدگاه ها و خواسته‌های یکدیگر را از دست می‌دهیم. این اتفاق ممکن است بین همسران، یا والدین و حتی بین خود فرزندان به وجود بیاید و زنگ خطر بزرگی است. فرزندان ممکن است فکر کنند صدایشان شنیده نمی‌شود. بچه ها می‌گویند: «ما می‌خواهم خودمان باشیم». اما اینکه فرد فکر می‌کند در جامعه، خانواده و ...نمی گذارند که او خودش باشد و حرف هایش را بزند و...زنگ خطر است. دختران به دلیل سقف‌های شیشه‌ای و مسائل فرهنگی خیلی بیشتر آسیب می‌بینند. پسرها آخرش بیرون از خانه می‌روند اما دخترها چه می‌کنند؟ کجا می‌توانند حرف‌هایشان را بزنند؟ بنابراین مسله گفتگوی ملی خانواده و گفتگوی بین نسلی، مساله مهمی است.

مسائل زیادی است که اگر جوانان در فضای به دور از جنجال‌ها درباره آن حرف بزنند خیلی از آنها حل شده و نگاه‌های هر دو طرف تعدیل می‌شود. گاهی در دانشگاه‌ها که حاضر می‌شوم می‌بینم اطلاعات و آماری بین جوانان وجود دارد که وقتی آنها را تشریح می کنیم تازه می بینند که صورت مساله تغییر می‌کند. گاهی ما به دلیل شکل نگرفتن این گفتگو، صورت مساله را اشتباه متوجه می‌شویم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir