قاچاق پوشاک صرفه اقتصادی ندارد
مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت با اشاره به رشد ۳۶ درصدی صادرات پوشاک در هفت ماهه امسال گفت: حدود 210 هزار تن ظرفیت خالی تولید پوشاک وجود دارد

قاچاق پوشاک صرفه اقتصادی ندارد

افسانه محرابی امروز در مراسم گشایش بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران در جمع خبرنگاران، گفت: کشورمان در بحث پوشاک از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و گردش مالی آن  14 میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ممنوعیت واردات پوشاک اظهار داشت: نیاز سالیانه پوشاک حدود 520 هزار تن است در حالی که براساس برآوردها حدود 320 هزار تن از این نیاز در کشور تولید می‌‌‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه این صنعت از ظرفیت اشتغال بسیاری بالایی برخوردار است، افزود: اگر سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و همچنین منابع ارزی مورد نیاز این واحدها برای تامین مواد اولیه تامین شود،  وضعیت خوبی برای آینده این صنعت قابل پیش‌بینی است. 

* پیش بینی ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت پوشاک

محرابی با اشاره به در نظر گرفتن منابع از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت پوشاک کشور گفت: حدود 210 هزار تن کمبود پوشاک در کشور وجود دارد که این حجم از نیاز کشور به پوشاک از طریق واردات تامین می‌شده است که در صورت تخصیص منابع به این بخش می‌توان این بخش را هم در داخل تولید کرد. 

وی بیان داشت: با کمک انجمن‌ها و تشکل‌ها در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که بتوان با استفاده از آن ظرفیت‌های داخلی فعال و کمبود از این بخش تامین شود. 

محرابی بیان داشت: براین اساس یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای تکمیل این ظرفیت خالی در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم تا پایان هفته برنامه مذکور نهایی شود.

*رشد ۳۶ درصدی صادرات پوشاک در هفت ماهه امسال

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در هفت ماهه امسال صادرات پوشاک و صنایع نساجی 40 درصد رشد داشته که می‌توان به رشد 177 درصدی صادرات نخ و رشد 36 درصدی صادرات پوشاک اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت ارز قاچاق پوشاک صرفه اقتصادی ندارد، گفت: اگر قاچاقی هم انجام می‌شود با قیمت‌های بالا است و یا اینکه کالاهای بی‌کیفیت که قیمت بسیار پایینی دارند به کشور از طریق قاچاق وارد می‌شود. 

*افزایش حداکثر ۲۰ درصدی قیمت پوشاک با افزایش نرخ ارز

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت دلار حداکثر 20 درصد قیمت پوشاک افزایش یافته است، گفت: به فکر تامین مواد اولیه و کسری در این بخش هستیم بنابراین ثبت سفارش‌ها در این بخش با اولویت تولید‌کنندگان و بازرگانان تامین کننده مواد اولیه صورت می‌گیرد. 

محرابی در مورد برنامه راهبردی پوشاک بیان داشت: بخشی از این برنامه در حال انجام است و تشکل‌ها  از جمله انجمن نساجی ایران در حال همکاری در این زمینه با وزارت صنعت هستند. 

وی همچنین در رابطه با مسائل مطرح شده در خصوص مشکل در تامین مواد اولیه پوشاک و نساجی برای شب عید گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. 

در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران، 141 شرکت داخلی و 80 شرکت خارجی از 9 کشور ایتالیا، سوئیس، رومانی، بلژیک، تایوان، ترکیه، آلمان، چین و اتریش جدیدترین تولیدات و خدمات خود در حوزه صنعت نساجی را ارائه می‌کنند. 

همچنین در ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران حدود 60 شرکت داخلی جدیدترین تولیدات خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهند. 

این نمایشگاه از امروز تا 14 آذر ماه هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است .

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bultannews.com