فردا یلدای تابستانی است
یک کارشناس نجوم با بیان اینکه فردا طولانی ترین روز سال است، گفت: فردا ۳۱ خرداد ماه، انقلاب تابستانی رخ می دهد که طولانی ترین روز سال است

فردا یلدای تابستانی است

علی آزادگان با بیان اینکه آغاز تابستان مصادف با طولانی‌ترین روز سال است، اظهار کرد: اول تیر در تقویم هجری شمسی همزمان با انقلاب تابستانی است. انقلاب تابستانی زمانی است که خورشید به حداکثر میل آسمانی خود می‌رسد و کوتاه‌ترین سایه ممکن را برای ما اهالی نیم‌کره شمالی زمین ایجاد می‌کند.

به گفته این کارشناس نجوم، در این روز اهالی نیم‌کره جنوبی انقلاب زمستانی و طولانی‌ترین شب سال را تجربه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب تابستانی، رخدادی که از نظر خورشیدی و تقویمی مهم است، اعتدال بهاری بوده که مصادف با آغاز بهار و سال نو هجری شمسی خواهد بود.

وی با بیان اینکه از آن زمان که خورشید در میانه آسمان قرار گرفته بود، تا به امروز خورشید روزانه علاوه بر حرکت روزانه طلوع و غروبش، مقدار کمی هم در آسمان بالاتر آمده تا امروز که میل خورشید به حداکثر رسیده، بیان کرد: پس از انقلاب تابستانی و در طول تابستان هم به تدریج میل خورشید کاهش می‌یابد تا دوباره به همان میزان روز اعتدال بهاری برسد که این بار مصادف با اعتدال پاییزی و اول مهر خواهد بود.

آزادگان با اشاره به مشخصات نجومی طولانی‌ترین روز سال گفت: لحظه انقلاب تابستانی در سال ۱۳۹۸ ساعت ۲۰ و ۲۵ دقیقه روز جمعه ۳۱ خرداد خواهد بود.

وی ادامه داد: طول روز جمعه برابر با ۱۴ ساعت و ۴۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه است که از ۳۰ خرداد ۳ ثانیه بلندتر و از اول تیر ۱ ثانیه بلندتر است؛ روز انقلاب تابستانی ۱۳۹۸ از روز اول دی که مصادف با انقلاب زمستانی است، ۵ ساعت و ۱۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه بلندتر است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com