اتحادیه املاک: وام مسکن به درد نمی‌خورد
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در سال ۸۳ که وام خرید مسکن ۱۵ میلیون تومان بود، تا ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی متوسط را پوشش می‌داد، اما در حال حاضر وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن در شهری مانند تهران تنها هزینه کمتر از ۲۰ متر مربع از یک واحد مسکونی را تامین می‌کند

اتحادیه املاک: وام مسکن به درد نمی‌خورد

حسام‌الدین عقبایی:

* بازار مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با رشد قیمت ۱۰۰ درصدی مواجه بود که این میزان افزایش قیمت باعث ایجاد رکود سنگین و عمیق شد.

* تعمق این رکود به حدی بوده است که حجم معاملات خرید و فروش مسکن در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال ۹۷ هم با کاهش میزان معاملات مسکن مواجه بودیم.

* این رکود سنگین به دلیل رشد نامتعارف قیمت مسکن بوده است. البته کاهش تولید هم بی‌تاثیر نبوده چرا که در شش سال گذشته با کاهش ۴۵ درصدی عرضه مسکن مواجه بودیم.

* یکی از دلایل رکود مسکن متناسب نبودن قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها است که افزایش سقف تسهیلات می‌توانست به رشد توان خرید مردم کمک کند.

* در سال ۸۳ که وام خرید مسکن ۱۵ میلیون تومان بود، تا ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی متوسط را پوشش می‌داد اما در حال حاضر وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن در شهری مانند تهران تنها هزینه کمتر از ۲۰ متر مربع از یک واحد مسکونی را تامین می‌کند.

* مصرف‌کنندگان واقعی قدرت خرید مسکن را ندارند و به همین دلیل است که عده‌ای به سمت حاشیه‌نشینی رفتند و خانه‌های خالی حاشیه‌ای تهران خرید و فروش می‌شود.

* آنچه از شرایط پیدا است قیمت مسکن در تابستان امسال روند افزایشی نخواهد داشت.

* به شرط ثبات قیمت ارز، واحدهای بالای ۱۵۰ متر تا پایان شهریور ماه احتمالا با افت قیمت مواجه می‌شوند. همچنین در نیمه دوم امسال باز هم به شرط ثبات قیمت ارز، احتمال افت قیمت خانه‌های زیر ۱۵۰ متر هم وجود دارد.

* از نیمه دوم خرداد ماه پیک نقل و انتقالات اجاره مسکن شروع شده است که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت مسکن، مالکان و موجران توقع افزایش اجاره‌بها متناسب با رشد قیمت مسکن را داشتند که البته با توجه به ظرفیت و توان اجاره مردم این توقع موجران عملیاتی نیست و محقق نمی‌شود.

* میانگین افزایش درصد اجاره بها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است که این آمار از قراردادهای تحقق یافته استخراج شده است.

* در شهرهای متوسط میزان افزایش اجاره ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است و در شهرهای کوچک هم به دلیل توازن بین عرضه و تقاضا شاهد افزایش درصد اجاره بها نبوده‌ایم.

* پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان تابستان افزایشی در نرخ اجاره بها نداشته باشیم.

* سلطان مسکن موضوعی نامتعارف است و در بسیاری از کشورها به افراد اجازه خرید بیش از یک واحد مسکونی را نمی‌دهند و قوانین بازدارنده در این زمینه وجود دارد و ما هم باید نسبت به وضع این قوانین اقدام کنیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir