تردد از مرز خسروی به شرایط بغداد بستگی دارد
استاندار کرمانشاه گفت: اگر از امروز شرایط بغداد عادی شد که بنابر روال سابق تردد زوار از مرز خسروی از سر گرفته خواهد شد و اگر این اتفاق رخ نداد به دنبال جایگزینی مسیر و تامین امنیت آن خواهیم رفت

شرایط تردد از مرز خسروی

دبیر ستاد اربعین استان در خصوص تهمیدات صورت گرفته برای مرز خسروی، بیان داشت:دولت عراق با یک بررسی دقیق، مطالبات مردم را پیگیری می‌کند و بسیاری از مردم عراق امسال منتظر زائران اربعین حسینی هستند.

بهرام نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته تلاش مذبوحانه‌ای برای اختلاف بین عراق و ایران انجام گرفت که به‌موقع خنثی شد، افزود: امسال ناآرامی گسترده‌تری موجب تحریک برخی جوانان شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه جو روانی سنگینی در عراق راه افتاده ولی با وجود مرجعیت عالی شیعه و علمای آگاه اهل سنت تمام می‌شود، عنوان کرد: مجلس و مسئولان عراق نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

به دنبال مسیر جایگزین در مرز خسروی هستیم

بهرام‌نژاد مرز خسروی را دارای موقعیت بسیار خوب و زیرساخت‌های لازم برای تردد زوار برشمرد و تصریح کرد: همه شرایط برای تردد زوار اربعین حسینی از این مرز بین‌المللی آماده شده است.

سخنگوی ستاد اربعین استان کرمانشاه به تلاش‌های چندجانبه منطقه‌ای برای حفظ استقلال کشور عراق اشاره کرد و گفت: منتظر هستیم تردد زوار از مرز خسروی به زودی از سر گرفته شود و باید توجه داشته باشیم مردم عراق اجازه نمی‌دهند این آشوب گسترش پیدا کند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه تاکید کرد: راهکارهایی برای تردد مجدد زوار از مرز خسروی وجود دارد. در تلاش هستیم که مسیر جایگزینی برای عبور زوار از مرز خسروی به سمت کربلا پیدا کنیم و در این باره رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ناآرامی صورت گرفته در بغداد که مسیر اصلی در تردد از مرز خسروی است، در تلاشیم که مرز باز شود و با هماهنگی با نیروهای امنیتی دو کشور، مسیر جایگزین پیدا کنیم که زوار از کنار بغداد عبور کنند و به کربلای معلی برسند.

سخنگوی ستاد اربعین تاکید کرد: این پیشنهاد از سوی ایران به مقامات کشور عراق داده شده و نیازمند توافقاتی در این خصوص هستیم که انشاءالله مردم بتوانند از مرز خسروی که امکانات و زیرساخت‌های بهتری نسبت به سایر مرزها دارد، استفاده نمایند.

استاندار کرمانشاه هم صبح امروز (13 مهرماه) در گفت‌وگو با رادیو اربعین با بیان اینکه علت انسداد مرز خسروی مربوط به تصمیم کشور عراق و شرایط این کشور است، بیان داشت: در مرز خسروی تفاوتی با سایر مرزها داریم و زوار باید از بغداد عبور کنند؛ در حال حاضر تردد از مرز خسروی تا استان دیالی هیچ مشکلی ندارد، اما در شهر بغداد منع تردد تا اطلاع ثانوی وجود دارد و به همین دلیل نمی‌دانیم که این منع تا چه زمانی پابرجا خواهد بود، شاید یک یا چند روز طول بکشد.

وی افزود: به دلیل اینکه امنیت زوار برای ما اهمیت دارد، نمی توانیم ریسک کنیم و زائران را به سمت بغداد بفرستیم، برای همین از امروز به دنبال یک مسیر جایگزین هستیم، منتهی برای این مسیر جایگزین هم باید از امنیتی مطمئن شویم.

بازوند خاطر نشان کرد: اگر از امروز شرایط بغداد عادی شد که بنابر روال سابق تردد زوار از مرز خسروی از سر گرفته خواهد شد و اگر این اتفاق رخ نداد به دنبال جایگزینی مسیر و تامین امنیت آن خواهیم رفت.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : farsnews.com