پزشکان را به خاطر ۸ /۸ /۹۸ محاکمه کنید!
 ۸ /۸ /۹۸ هم مانند ۷ /۷ /۹۷ در تاریخ سلامت کشور ماندگار شد؛ این ماندگاری به خاطر شیک، خاص و لاکچری بودن این تاریخ نیست بلکه به دلیل رکوردزنی تعداد زایمان‌های سزارینی است که در چنین تاریخ‌هایی اتفاق افتاده است!

رکوردزنی سزارین در تاریخ 98/8/8

آنطور که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت آمار داده است، آمار سزارین در کل کشور ۲ /۵۰ درصد است که در زایمان اول این میزان ۴/ ۴۹ درصد است. در تاریخ ۷ /۷ /۹۷ این میزان به ۵۹ درصد رسید که ۱۸ درصد بیشتر از متوسط سال و ۶۸ درصد بیشتر از روز ۶ /۷ /۹۷ (با ۳۵ درصد میزان سزارین) بود. در روز ۷ /۷/ ۹۷ میزان سزارین نسبت به روز قبل ۴/ ۲ برابر بیشتر شده بود.

به گفت وی در تاریخ ۸ /۸ /۹۸ در یک بیمارستان خصوصی شمال‌شهر که روزانه ۱۲سزارین به طور متوسط انجام می‌داد، ۳۲ سزارین انجام شد و در یک بیمارستان خصوصی جنوب شهر که هفت سزارین به طور متوسط روزانه انجام می‌داد، ۲۱مورد در لیست اتاق عمل داشت. یعنی این بیمارستان‌ها در این روز خاص سه برابر روز‌های عادی عمل سزارین انجام دادند و همین رشد سه برابری آمار سزارین‌ها در یک روز نشان می‌دهد که بسیاری از این نوزادان هنوز وقت به دنیا آمدن‌شان نرسیده و پزشکان متخصص و وزارت بهداشت بار‌ها درباره تبعات این مدل زایمان در سلامت نوزاد هشدار داده‌اند و تأکید کرده‌اند، هفته آخر بارداری زمان رشد مغزی و ریوی جنین است و نوزادانی که برای تاریخ تولد لاکچری به روش سزارین زودتر به دنیا می‌آیند با خطراتی در رشد مغزی و ریوی مواجه هستند.

این رشد سه برابری آمار سزارین‌ها جدا از آنکه نشانه نفوذ فرهنگ تجمل در میان خانواده‌ها باشد از تخلفات گسترده پزشکان و مراکز درمانی هم حکایت دارد. پدران و مادرانی که متقاضی تولد فرزندشان در یک تاریخ خاص هستند، اغلب از تبعات این کار چندان مطلع نیستند و این وظیفه پزشک معالج است که آن‌ها را از خطراتی که فرزندشان را تهدید می‌کند، آگاه کنند و زیر بار زایمان زودرس برای شیک و خاص بودن تاریخ تولد نوزاد نروند، اما پزشکان و مراکز درمانی با علم به این خطرات و شاید با فکرکردن به آورده‌های مالی بیشتر نه فقط به راحتی می‌پذیرند که مادر را در چنین تاریخی سزارین کنند بلکه شرایط را هم برای پذیرش خاص در چنین روزی فراهم می‌کنند.

هرچه باشد این نوزادان به دلیل تولد زودرس باید لااقل چند روزی در دستگاه‌های شبیه‌ساز رحم مادر باقی بمانند تا مراحل رشدشان به شکلی مصنوعی تکمیل شود و این بستری درآمد خوبی را به جیب پزشکان سهامدار بیمارستان سرازیر می‌کند. این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که اگر همان سال‌های نخست با بیمارستان‌ها و پزشکان متخلف برخورد می‌شد ماجرا به این شکل گسترش پیدا نمی‌کرد.

امروز چهار روز از تاریخ تولد لاکچری این نوزادان می‌گذرد و خیلی از آن‌ها به دلیل مشکلات ناشی از تولد زودهنگام در دستگاه و در بیمارستان بستری هستند، اما مادر و پدرهایشان خوشحالند که تاریخ تولد فرزندشان روزی خاص و تاریخی رند است.

باید دید آیا وزارت بهداشت تدبیری دارد تا این ماجرا در ۹ /۹ /۹۹ دوباره تکرار نشود؟!

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه جوان