ورود موج بی‌ سابقه سرما به کشور تکذیب شد
محمد اصغری در واکنش به تکذیب صحبت‌های خود مبنی بر ورود بی‌سابقه‌ترین موج سرما از جمعه توسط مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید مدل‌ها تلطیف شدند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد شرایط غیرمتعارف نداریم

تکذیب ورود موج بی‌ سابقه سرما به کشور

چند روزی است ویدئویی از محمد اصغری، کارشناس نام آشنای هواشناسی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که او در آن می‌گوید: یک موج جدید سرما از جمعه به بعد وارد کشور می‌شود که فوق‌العاده سرد است. شاید بتوانیم بگوییم بعد از سال ۸۶ شمسی، سردترین روزهایی باشد که ما با آن سروکار داریم. اصغری همچنین گفته ما به دقت آن را تعقیب می‌کنیم.

این جملات با تیتر «بی‌سابقه‌ترین سرمای یک دهه گذشته جمعه به تهران می‌رسد» در فضای مجازی ترند شد، تا این که دیروز صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در واکنش به این خبر اعلام کرد: «خبر ورود موج سرمای بی‌سابقه در ۱۰ سال اخیر به کشور از جمعه ۴ بهمن ماه درست نیست و تایید نمی‌شود.» البته به گفته ضیائیان، دمای هوا از روز جمعه بین ۵ تا ۱۰ درجه در برخی از مناطق کشور کاهش می‌یابد. پیش از ضیائیان هم مرتضی ضرابی، کارشناس سازمان هواشناسی در اخبار صبحگاهی صداوسیما اعلام کرد که ادعای اصغری صحت ندارد.

مدل‌ها تلطیف شدند

محمد اصغری درباره صحبت‌هایش در این ویدئو و صحبت‌های مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید: هرچه ما جلوتر رفتیم، مدل‌ها معتدل‌تر و ضعیف‌تر شد. مدل‌ها نشان می‌دهند شرایط عادی است و غیرمتعارف نیست. البته بامداد شنبه و صبح یکشنبه هوا سرد می‌شود که به‌طور نسبی در مقایسه با شرایط نرمال سردتر است.

به گفته اصغری این موج از شمال غرب اروپا آمده و الان در مرکز اروپاست و در این مدت روند کاهش دما اتفاق می‌افتد؛ اما الان که ما روند کاهش دما را بررسی می‌کنیم، غیرمتعارف نیست.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی ما این است که حداکثر می‌تواند تا ۱۰ درجه کاهش دما اتفاق بیافتد؛ ولی این را باید مدنظر داشته باشیم که امروز، فردا و پس فردا، افزایش دما داریم و نسبت به این سه روز حداکثر ۱۰ درجه کاهش دما وجود خواهد داشت.

به گفته وی گرم شدن هوا در این ۳ روز یک مقدار غیرطبیعی است و بعد با روند کاهش دما به شرایط تقریبا نرمال می‌رسد، یعنی خیلی حاد نیست و مدل‌ها این موج را تلطیف کردند.

پیش‌بینی هوا طی چند روز آینده در استان‌های مختلف

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی پیش بینی می‌شود استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در روز جمعه کاهش دمای قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنند. همچنین از روز شنبه این کاهش دما در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس و خوزستان دور از انتظار نیست. بر همین اساس، استان اردبیل و ارومیه با حداقل دمای هوا ۱۲ درجه زیر صفر سردترین استان کشور خواهند بود که پس از آنها سنندج با منفی ۱۱ و تبریز و زنجان با منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir